در حال بارگذاری ...
عباس روجایی هنرمند تنکابنی

تئاتر قدرتی بی ‌مانند در وجودش نعره‌ای مستانه سر داده

عباس روجایی گفت : اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من دل من داند و من دانم و دل داند و من

عباس روجایی متولد ۵۷ . فارغ‌التحصیل رشته نمایش با گرایش کارگردانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن با خبرنگار ایران تئاتر در مازندران به  گفت و گوی نشست در ادامه گفتن و گو او را با روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی مازندران در ادامه می‌خوانید:

چگونه با هنر نمایش آشنا شدید و از چه سالی اولین نمایشی که بازی کردید؟ و چه نمایش های به عنوان بازیگر حضور داشتید؟

از سالهای بسیار دور و شاید از دوران دبیرستان، همانند خیلی از دوستان دیگر . همه چیز از تئاترهای مدرسه‌ای شروع شد. جرقه‌هایی که عشق تئاتر، این کاراکتر جذاب زندگی‌ام، را چه آتشین در وجودم شعله‌ور کرد. شاید حوالی سالهای ۷۳ یا ۷۴ سالهای آشنایی و پیمان دوستی‌ام بود با این نازنینِ بی‌همتا. اما بعدها، یعنی طی سالهای دور از او، سال ۸۳ سال وصالم بود با تئاتر که دیگر و به هیچ قیمتی، لحظه‌ای خود را از این جهان جادویی دور نداشتم. تا اکنون؛ که همچنان کامجوی این معشوقه‌ی بی‌مثالم.نمایش‌های مدرسه‌ای، تکرار و تقلیدی بود از آنچه جذابیت‌های نمایشی دوران کودکی‌ام تا آن روز به شمار می‌رفت. نمایش‌های نظیر کمدی عبدلی و آمیرزا با بازی‌های جذاب استاد جواد انصافی و استاد امیر پارسی. بعد از آن و پس از نگارش چند داستان کوتاه، و یک نمایش نیمه‌کاره، و یک دستیاری کارگردان، اما آنچه حرفه‌ای نامیده می‌شود یا حداقل چنین می‌نماید؛ از مخزن بود به این سو. نمایشنامه‌ی دلربای "مخزن" نوشته‌ی استاد جلال تهرانی و به کارگردانی دوست خوب من، نعیم صالحی و شرکت در چند فستیوال استانی و بین‌المللی دانشجویی. سپس "دو دلقک و نصفی" ، "سوپخوری" ، "سیندرلا" ، "پهلوان اکبر می‌میرد" ، "ماداگاسکار"سال ۸۷ که در سال ۹۶ هم بازتولید و اجرا شد، "رازها و دروغ‌ها" سال ۸۹ که دوباره در سال ۹۳ اینبار به کارگردانی خودم بازتولید و اجرا شد، "دیوار" ، "دوستت دارم با صدای آهسته"، "شعبده و طلم"، "مردی که گلی در دهان داشت" ، "شب قاسم"، و ...

چه نمایش های را کارگردانی کردید؟

ماداگاسکار" سال ۸۷ نوشته احسان نوروزی که در سال ۹۶ بازنویسی و بازتولید شد.
_ "دیوار" نوشته استاد علیرضا نادری.
_ "رازها و دروغ‌ها" نوشته‌ی دکتر نغمه ثمینی.
_ از ایده تا اجرای نمایش فرم بنام "نقاب"
_ "یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه" نوشته مارتین مک دونا که به دلیل کرونا تعطیل شد و همچنان تعطیل است.
از حال و هوای این روزهای تاتر بگوید؟
بی‌رمق، کرونایی، ساکن، افسرده، منزوی، پرقدرت در تحمل مصائب و انعکاس مفاهیم، سرشار از فریاد در سکوتی یخبندان، اما سرزنده و صاحب زندگی در سایه‌سار امید و امید و امید...

 از حال و هوای این روزهای تئاتر بگوید؟

حال تئاتر همیشه و در همه‌ی ادوار اینچنین بوده اما جذابیت او در این است که قدرتی بی‌مانند در وجودش نعره‌ای مستانه سر داده و می‌دهد. چونانکه در سکوتی عمیق از زبانی گزنده، عالمانه و عاقلانه، و مملو از مفاهیم ارزنده‌ی زیست اجتماع انسانی و انسانیت و اخلاق برخوردار است. گمان نمی‌رود مانند او بتوان یافت. کاراکتری جذاب، فیلسوف، انسان‌گرا و اخلاق‌مدار. تئاتر را می‌گویم. بدحال اما نیک‌اندیش.

کلام آخر : 

شاعر گرانقدر نصرت رحمانی می‌فرماید
بگذار هرچه نمی‌خواهند
بگویییم
بگذار هرچه نمی‌خواهیم
بگویند
باران که بیاید
از دست چترها
کاری بر نمی‌آید
ما اتفاقی هستیم
که افتاده‌ایم.

 




مطالب مرتبط

در گفت و‌گو با بازیگر و نویسنده برگزیده طنزواره میرما مطرح شد

پرهام رمضانی : زیرساخت‌های نمایشی باید تقویت شود
در گفت و‌گو با بازیگر و نویسنده برگزیده طنزواره میرما مطرح شد

پرهام رمضانی : زیرساخت‌های نمایشی باید تقویت شود

پرهام رمضانی نویسنده و بازیگر نمایش کمدی «ریتا» از دغدغه های خود برای نگارش این نمایش گفت و خواستار حمایت جدی مدیران و متولیان از نمایش های کمدی و زیرساخت‌های نمایشی شد.

|

در گفت و گو با داور طنزواره استانی میرما مطرح شد

سید حسین ساداتی : حمایت از نمایش‌های کمدی یک برد فرهنگی است
در گفت و گو با داور طنزواره استانی میرما مطرح شد

سید حسین ساداتی : حمایت از نمایش‌های کمدی یک برد فرهنگی است

سید حسین ساداتی داور دومین طنزواره استانی میرما با بیان اینکه در شرایط کنونی مخاطب به آثار کمدی بیشتر از دیگر ژانرها علاقمند است و این گونه نمایشی می‌تواند سالن‌های را پر کند ، حمایت از این نوع آثار را یک برد فرهنگی دانست.

|

یادداشت مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی مازندران

هنرمندان تئاتر تنها در میدان
یادداشت مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی مازندران

هنرمندان تئاتر تنها در میدان

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران از عدم حمایت از تولیدات نمایشی استان ها گلایه و در تعریف شعار سال (جهش تولید، با مشارکت مردم) تولیدات هنری را در جایگاه و نقش مهم این شعار دانست و نقش هنرمندان در جذب مشارکت مردم را بسیار حائز اهمیت خواند

|

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

نظرات کاربران