در حال بارگذاری ...

از «آل» تا «هراس» نمایش هایی برگرفته از آیین های بومی محلی از بهزاد شاهنده

بار دیگر نمایش بومی محلی دیگری به نام «هراس» از گروه کله ونگ ساری به سرپرستی بهزاد شاهنده، بر گرفته از آداب روسوم و فرهنگ مازندران در ساری به روی صحنه رفت.

تئاتر مازندران- حمیدرضا گل محمدی، فرهنگ بومی محلی همانند بسیاری از فرهنگ‌ها در جهان یک فرهنگ محلی ـ منطقه‌ای است که دارای مرز معین فرهنگی است. افراد بومی از طریق آن خود را با دیگران غیر بومی متمایز می‌کنند .

رسوم و سنت های کهن در همه جای دنیا نشانگر هویتی جوامع  بشری است، شناسنامه ای که هیچ گونه نمود مادی خارجی ندارد و در هر حالتی اعم از حاضر و غایب، می تواند معرف شخصیت آن جامعه باشد.

حفظ این نشانگر هویتی، ضروری ترین اقدام برای حفاظت از میراث، آداب، رسوم و فرهنگ هر منطقه است و مهم تر از همه بیشترین نقش را در انسجام و پیوستگی اجتماعی بر عهده دارد.

بهزاد شاهنده هنرمند فعال و پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی استان مازندران و سرپرست گروه تئاتر کله ونگ ساری که فعالیت های هنری خود را از سال 68 آغاز کرده، دغدغه درونی اش احیای رسوم و سنن فراموش شده مازندران است، مازندران جایگاهی که سال های سال، عمر خود را در آن جا سپری کرده است.

وی با پژوهش در آداب و رسوم وسنن مازندرانی و انتقال آن  به نسل جدید با استفاده از شیوه  هنر های نمایشی، سعی در احیای این فرهنگ گم شده در زمان حال  دارد.

شاهنده تا کنون بیش از 20 اثر نمایشی را به روی صحنه برده واز میان این آثار، تعداد شش اثرش به فرهنگ بومی محلی مازندران اختصاص داردکه جهت نوشتن و به روی صحنه بردن این نمایش نامه ها پژوهش های دقیقی را در باره فرهنگ و هنر بومی مازندران به سرانجام رسانده  است. 

نمایش «هراس» هفتمین نمایشی است که با دغدغه نویسنده وکارگردان به فرهنگ بومی محلی مازندران به روی صحنه رفته است،  پژوهش در آیین های ناب مازندران از ویژه گی های نویسندگی شاهنده است.

شاهنده نمایش نامه «هراس»  از بیست سال پیش به رشته  تحریر در آورد و  اخیرا در سالن سلمان هراتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساری به روی صحنه برد و مقصدش را برای گام نخست، جهت حضور در جشنواره  تئاتر استانی ۹۸ که سی و یکمین جشنواره تئاتر استان مازندران  هست، اعلام کرد.واما در باره  نمایش «هراس»، خلاصه داستان این نمایش می پردازد به موجودی ناشناخته که با هجوم خود به آبادی جوانی به نام «تیکا» را که سر پهلوان است از بین می برد.

  به فرمان پیران آبادی و بزرگ آنان پیر دونا «پیر دانا» که از جایگاه خاصی  برخوردار هستند،  چند تن  از جوانان آبادی جهت شناسایی و مقابله با «هراس» انتخاب، و وارد عمل شوند.

 خواهرسر پهلوان کشته شده به دلیل عشق به برادر و کینه ای که به جهت کشته شدن برادرش در سینه می پروراند، تصمیم می گیرد تا به همراه دیگر پهلوانان منتخب به مقابله با «هراس» بپردازد و...

طبق سنت و باور های مردم آبادی، هر پدر و مادری که تک پسرش کشته می شود برای  دق مرگ نشدن آن ها دختر خانواده مجبور به عروسی اجباری است  تا با  حضورداماد در خانواده، جای خالی پسر برای والدینش پر شود و...

طراحی صحنه این نمایش همانند نمایش های دیگر شاهنده که در جهت فرهنگ بومی محلی گام بر می دارد پرهزینه، فوق العاده، چشم نواز و در خدمت نمایش قرار گرفت.

طراحی لباس مناسب با بهره گیری از لباس های محلی مردان مناطق جنگلی کوهستانی و طراحی لباس زنان برگرفته از منطقه جلگه ای مازندران که نوستالوژی تماشاگران نسل قدیم را به همراه داشت .

در طراحی نور از نور تخت بهره برده بود و طراحی نور خاصی دیده نمی شد، اما این طراحی در خدمت نمایش بود.

تابلو سازی های زیبا در اجرا،که در پایان نمایش به تابلوی بسیار زیبای مرگ منتهی شد.

بازی خوب و روان بازیگران، انتقال مفاهیم با زبان بدن، استفاده و بهره گیری از اکساسور و وسایل صحنه و از موسیقی محلی، حرکات موزون با نوا های بومی مازندران ،  زیبایی کار را به همراه داشت.

در پایان می توان گفت که این کار نیز همانند کار های دیگر شاهنده  از ساختار خوبی برخوردار و اجرای موفقی را به همراه داشت.

 

نمایش «هراس» به نویسندگی و کارگردانی بهزاد شاهند از گروه تئاتر کله ونگ وابسته  به انجمن هنر های نمایشی ساری از هفتم لغایت 12 مهر ماه 98 در آمفی تئاتر سلمان هراتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  ساری به روی صحنه رفت.

موسی مرادی به عنوان دستیار کارگردان، مهرانه فلاح به عنوان منشی صحنه، میثم روحی و رضا کیانی به عنوان مسئول موسیقی در اجرای این نمایش همکاری داشتند و طراحی صحنه تو سط گروه صورت پذیرفت.

موسی مرادی، فرزاد شیرزاد، رضا کیانی، عرفان شاهنده، میلاد محمد نژاد، شایان شاهنده و مهران تالانه در این نمایش به بازی پرداختند

 

 




نظرات کاربران