در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با داور طنزواره استانی میرما مطرح شد

محمد جونیان: محمودآباد پتانسیل برگزاری فستیوال‌های بین المللی را دارد

محمد جونیان از داوران دومین طنزواره استانی میرما ضمن بیان پتانسیل بالای شهرستان محمودآباد برای برگزاری یک فستیوال بین المللی از چالش ها و کمبودها و عدم حمایت از گروه های کمدی گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران ، دومین طنزواره استانی میرما از ۲۸ تا ۳۰ فروردین سالجاری به میزبانی محمودآباد برگزار شد که محمد جونیان در کنار شهرام نوشیر و سید حسین ساداتی هییت داوران این رویداد را تشکیل دادند.

به همین مناسبت و در حاشیه اختتامیه این طنزواره گفت و گوی کوتاهی با ایشان داشتیم که در ادامه می خوانید.

محمد جونیان در بررسی کمی و کیفی آثار در طنزواره گفت ؛ باید بدون مقدمه عرض کنم که ماچه چیزی به این گروه‌های نمایشی در طول سال های گذشته داده ایم ، که الان انتظار کیفیت بالا رواز آنها داریم ؟

البته ماخوشبختانه وقتی با این گروهها برخورد کردیم، دیدیم باهمه مشکلاتی که سرراه خودشان داشتند , باچه قدرت و پشتکاری دراین جشنواره شرکت کردند، که این برمی گردد به عشق و علاقه خودشان ، که اگر این عشق و شور هم نبود تا الان همین چراغ نیم سوز سالن‌های نمایشی ما هم خاموش می‌شد. در این رابطه من حرف زیاد دارم اما به همین جا بسنده می‌کنم.

 طنز بیان هنرمندانه یک موضوع است که به قصد اصلاح آن موضوع بیان می‌شود البته نه به قصد تخریب

 

جونیان در خصوص کمبودهای تئاتر طنز و کمدی در مازندران بیان داشت ؛ ببینید اولا همانطوریکه همه عزیزانی که کارطنز می کنند, می دانند و می دانیم , در تعریف طنز آمده است؛ طنز بیان هنرمندانه یک موضوع است که به قصد اصلاح آن موضوع بیان می‌شود البته نه به قصد تخریب.

هدف کمدی به ظاهر خنده است اما کمدی قصد دارد مسائل جدی را درپرده ای از شوخی برای مخاطب بازگو کند. پس با این تعریف می دانیم چه می‌خواهیم و این کارمارا آسان می‌کند , و چهار چوب خوبی به مامی دهد.این به بعد برمی گرددبه خودما که کار طنز می کنیم , باید بدانیم در صحنه چه می‌خواهیم بگوییم؟

آیا صرف خنداندن ملاک است یا می‌ خواهیم با این کارمان حرف دل مردم و مساِئل و مشکلات آنها را با ظرافت خاصی و با خنده و  زبان طنز بزنیم؟

این پیشکسوت تئاتر ادامه داد : خوشبختانه در استان مازندران هنرمندان بسیاری داریم که در کار طنز و کمدی حرفی برای گفتن دارند،

اما باید سازماندهی و سر و سامان داده شوند.

باید ضمن آموزش های لازم مورد حمایت مسئولین امر قرار بگیرند . نمونه آن حضور در این گونه جشنواره‌ها که می تواندبسیار تاثیرگذار باشد، به خصوص برای شناسایی گروههای نمایشی طنز دراستان مازندران و حضورشان درجشنوارهای کشوری و ملی که بایدبرای آنها برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

لذا این برمی‌گردد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران که متولی آن است .

اگر حمایت های بی دریغ شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر محمودآباد نبود، طنزواره  میرما برگزار نمی شد

 

جونیان افزود : من متاسفم که این جشنواره به خاطر مشکلات مالی ، گروه‌های شرکت کننده نتوانستند این چند روز را در کنار هم با هم باشند تا بهتر و بیشتر با هم آشنا و از تجربیات همدیگر بهره ببرند .

مثلاً یک گروه نمایشی که صبح برنامه داشت باید بعد از اجرا بلافاصله به شهرستان خود برمی‌گشت تا روز مراسم اختتامیه. شما در کجای دنیا این گونه می‌بینید؟ بازخداراشکر اگر نبود ، حمایت‌های بی‌ دریغ شهردار و اعضا شورای شهر توریستی و ساحلی بسیار زیبا ی محمودآباد ، فکر نکنم این جشنواره برگزار می‌شد ،  واقعا چرا مسئولین امر نسبت به هنرمردمی تئاتر اینقدر بی تفاوت هستند ؟

داور دومین طنزواره میرما بیان داشت ؛ ما با اجرای یک نمایش چه جدی وچه طنز و کمدی ، می توانیم کمک حال دولت ها باشیم. ما می توانیم با اجرای یک نمایش، چالش ها و آسیب های موجود در جامعه را با ظرافت خاصل بیان کنیم. هم درد را بگوییم وهم درمان آن را.

امروز مردم ما نیاز به شادی ونشاط دارند. مردم می گویند ما با هرمشکلی هست غذای جسممان رافراهم می کنیم ، اماغذای روح مان رانمی توانیم , واین وظیفه ما هنرمندان است که غذای روح آنها را تامین کنیم .

درهمین شهر زیبای ساحلی محمودآباد درسال گذشته بیشترین برنامه هنری از نخستین مسابقه ملی نمایشنامه نویسی دوما و جشنواره موسیقی محلی گرفته تا جشنواره های فرهنگی هنری گوناگون و جشنواره های نوروزی ، توسط شهرداری وشورای اسلامی این شهرستان برای مسافران نوروزی وحتی مردم این شهربرگزار شد،و استقبال بی نظیری هم ازاین برنامه ها انجام شد,کدام یک ازمسئولین امر آمدند و یک تشکر خشک وخالی از آنها کردند ، تا برایشان انگیزه شود؟

این هنرمند کهنه کار عرصه سیاه بازی خاطر نشان کرد؛ شما ببینید یک شهر کوچک «کن »در فرانسه شاید کوچکتر از محمودآباد ما باشد , اما می‌بینید یک فستیوال بین المللی فیلم کوتاه و بلند را میزبانی می‌کند و امروز شهر ساحلی «کن» را با جشنواره فیلم کن می‌شناسند. آیا ما نمی می‌توانیم در همین استان مازندران کاری کنیم کارستان ؟

به نظر بنده محمودآباد این پتانسیل رادارد و من از مسئولین استان مازندران به خصوص از آقای نوری استاندار جدیدمازندران که تازه به این استان آمدند، تقاضادارم دراین رابطه مشاوری رامعرفی کنند تاپیگیر این برنامه ها بشود.

بنده سه دوره جشنواره سراسری نمایش‌های سیاه بازی کشوری را در مازندران برگزار کردم  و با حمایت شهردار وقت آقای دکتر عبوری خروجی بسیار خوبی داشت،  ولی وقتی آقای شهردار رفت, متاسفانه جشنواره ما هم برگزار نشد ، در صورتی که وزارت فرهنگ و ارشاد باید پیگیر می‌شد و حمایت می‌کرد,

تا ما آن را ادامه می دادیم.پس ما کمبود در این زمینه نداریم مشکل ما کم توجهی و بی‌ توجهی بعضی از مسئولین امر می‌باشد.

جامعه‌ای که در آن مزاح و خنده و شادی وجود نداشته باشد آن جامعه بیمار است

 

محمد جونیان تصریح کرد : ما هم نیروی انسانی قوی داریم و هم علاقمندانی که عاشقانه در این رابطه پیش قدم و پیش قراول هستند. بنابراین جای هیچ گونه عدم حمایت و کم کاری از مسئولین باقی نمی ماند.

محمد جونیان در پایان گفت : انسان موجودی خنده‌ آور است و تا پای انسان در میان نباشد امکان خنده وجود ندارد و این موضوع ثابت شده است که رفتار و حرکات انسان‌ هاست که خنده را به وجود می‌آورد و جامعه‌ای که در آن مزاح و خنده و شادی وجود نداشته باشد آن جامعه بیمار است و مردمانش به انواع بیماری افسردگی مبتلا می‌شوند.  به عنوان مثال شما هندوستان را ببینید , با همه فقر و بدبختی و بیچارگی که از نظر معیشتی دارند، اما هرگز لبخند از لبشان کم نمی‌شود.

آنها در طول روز با موسیقی و شادی همراه هستند. بنده یک ماه در هندوستان بودم و شاهد روحیه بسیار مردم هندوستان بودم. هر روز صبح بیدارمی شدم می دیدم چه روحیه شادوبالایی دارند،

با این حال دولت و مسئولین امر در سال یک روز را به عنوان جشنواره خنده برگزارمیکنند و یک روز مردم در یک مکانی جمع می‌شوند و فقط خنده می‌کنند.

ما بایدبه دنبال این برویم که اینها با این کارشان چه هدفی دارند وچه می گویند و نتیجه آن چیست؟ نتیجه آن این است که با همه مشکلاتی که دارند به آینده و زندگی‌شان امیدوارند.

مازندران می تواند یکی از مکان‌هایی باشد که دراین زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد. مازندران دریا دارد جنگل و کوهستان و جاذبه های توریستی داردو مهمتر ازهمه هنرمندانی که دلسوزانه وعاشقانه پای کار هستند. انشا الله آقای استاندار محترم مازندران در کنار کشاورزی و صنعت و...... باحضور همین هنرمندان برای جذب صنعت توریست هم کمک حال دولت باشند.

 

 




مطالب مرتبط

تقدیر مدیرکل هنرهای نمایشی از برگزارکنندگان طنزواره میرما و مسابقه نمایشنامه‌نویسی دوما

تقدیر مدیرکل هنرهای نمایشی از برگزارکنندگان طنزواره میرما و مسابقه نمایشنامه‌نویسی دوما

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، با ارسال لوح سپاس، از شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر محمودآباد و اعضای دبیرخانه طنزواره استانی میرما و مسابقه ملی نمایشنامه‌نویسی دوما تقدیر کرد.

|

در گفت و‌گو با بازیگر و نویسنده برگزیده طنزواره میرما مطرح شد

پرهام رمضانی : زیرساخت‌های نمایشی باید تقویت شود
در گفت و‌گو با بازیگر و نویسنده برگزیده طنزواره میرما مطرح شد

پرهام رمضانی : زیرساخت‌های نمایشی باید تقویت شود

پرهام رمضانی نویسنده و بازیگر نمایش کمدی «ریتا» از دغدغه های خود برای نگارش این نمایش گفت و خواستار حمایت جدی مدیران و متولیان از نمایش های کمدی و زیرساخت‌های نمایشی شد.

|

در گفت و گو با داور طنزواره استانی میرما مطرح شد

سید حسین ساداتی : حمایت از نمایش‌های کمدی یک برد فرهنگی است
در گفت و گو با داور طنزواره استانی میرما مطرح شد

سید حسین ساداتی : حمایت از نمایش‌های کمدی یک برد فرهنگی است

سید حسین ساداتی داور دومین طنزواره استانی میرما با بیان اینکه در شرایط کنونی مخاطب به آثار کمدی بیشتر از دیگر ژانرها علاقمند است و این گونه نمایشی می‌تواند سالن‌های را پر کند ، حمایت از این نوع آثار را یک برد فرهنگی دانست.

|

در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است
در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است

محمد محمدی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد از طنزواره استانی میرما به عنوان ویترین طنز پردازان استان مازندران نام برده و ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی بتوان در عرصه ملی آن را برگزار نمود.

|

نظرات کاربران