در حاشیه نشست هم اندیشی سی وششمین جشنواره تئاتر استان مازندران مطرح شد
زیرساخت تئاتر مازندران فقیر است
دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر مازندران از فقر زیرساختهای تئاتر در استان ابراز نارضایتی کرد و خواستار حمایت متولیان امر در جهت بهبود وضعیت موجود شد.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از مازندران ، هادی اصغری در جلسه هماندیشی سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر که با حضور هنرمندان، پیشکسوتان و کارگردانان تئاتر استان در سالن جلسات ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه به زیرساختهای تئاتر در استان توجه نشده است.
وی افزود: زیرساخت دغدغه اهالی تئاتر است و در این راستا یا امکانات نداریم و یا اینکه اگر وجود دارد در اغلب موارد نیاز به بهسازی است.
اصغری با بیان اینکه وضعیت سالنهای استانهای مجاور به مراتب بهتر از مازندران است گفت: شهرستانهایی داریم که نمیتوانند اجرا بروند چراکه منتظر سالن خالی هستند تا نوبتشان برسد درحالیکه نمایشها باید دیده شوند.
دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر مازندران با اشاره به اینکه باید هزینه کلانی در این حوزه صورت پذیرد خواستار استفاده از پتانسیل مجمع نمایندگان استان در این راستا شد.
اصغری با بیان اینکه همان اندازه که در ورزش هزینه میشود در حوزه هنر سرمایهگذاری نمیشود، ادامه داد: بخشی از این مشکلات به فعالین این حوزه برمیگردد چراکه باید از هنرمندان تراز اول در نمایشها استفاده شود تا آثار فاخری تولید گردد.
وی خواستار حمایتهای دستگاههای خدماترسان از جمله شهرداریهای استان شد و افزود: سالانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ اثر نمایشی در استان تولید میشود و در نهایت ۱۵ نمایش به جشنواره راه مییابند و اعم آثار دیده نمیشوند که در این راستا باید حمایت صورت گیرد.
جذب مخاطب چالش تئاتر مازندران
همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: این جشنواره به عنوان باسابقهترین رویداد فرهنگی و اثرگذار، آبان ماه امسال در مازندران برگزار میشود.
احسان آهنگر از تشکیل ستاد اجرایی سی و ششمین دوره جشنواره تئاتر در استان خبر داد و افزود: تلاش ما افزایش گستره جغرافیای جشنواره و همچنین اجراهای آن به دو صورت تئاترهای صحنهای و خیابانی است.
وی با بیان اینکه تئاتر باید در حوزه آسیبهای اجتماعی تاثیرگذار باشد، خاطرنشان کرد: برای جذب و همراهی مخاطب دچار ضعف هستیم.
آهنگر یادآور شد: دورنمای تئاتر و هنرهای نمایشی باید تعریف شود و جشنوارهها با هدف انگیزهبخشی و استعدادیابی برگزار شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ گروه نمایشی در استان داریم که باید جدیتر اهداف حوزه هنرهای نمایشی را دنبال کنند، گفت: کار جشنوارههای تئاتر استعدادیابی است نه اینکه در طول سال هیچ کاری نکنیم و فقط برای جشنواره فعالیت را از سر بگیریم.
آهنگر ایجاد صمیمیت بین صاحبان هنر نمایشی را نیاز استان مازندران دانست و تصریح کرد: در حوزه هنرهای نمایشی باید مسائل حاشیهای را دور ریخت و برای افزایش کیفیت جشنوارههای استانی تلاش کرد.
وی خاطرنشان کرد: آرمان ما حضور تئاتر مازندران در جشنواره منطقهای و کشوری است و در این راستا برنامهها برای اعتلای هنرهای نمایشی پایهریزی خواهد شد.
منیّت، آفتِ تئاتر
اردشیر تیموری قائم مقام دبیرخانه جشنواره تئاتر مازندران نیز با تاکید بر ضرورت رویکرد تعاملی اظهار کرد: دو عنصر منیت و آکادمیک بودن به تئاتر ضربه زده و کارهای انتخابی با شرایط اجتماعی سازگار نیست بطوریکه آکادمیکی بودن نتوانسته خلاء اجراهای ما را پر کند.
وی افزود: ریشهی بیماری تئاتر در خود ما بوده و توقعام از اساتید، دعوت فعالین تئاتر از شهرها است.
قائم مقام دبیرخانه جشنواره تئاتر مازندران با بیان اینکه مهمترین پایلوت هنرمندان تئاتر استان از بین رفته است و اساتید هنر نباید در شهرها کم کار باشند و نسل تربیت کرده را رها کنند، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید جلوی مانور هنرپیشههای سانتیمانتال را بگیرید چراکه تئأتر نیازی به این نوع هنرپیشهها ندارد.
تیموری با بیان اینکه تئاتر حوزه مطالبهگری است، خاطرنشان کرد: طراحی مجمع پیشکسوتان سبب هدایت نسل جدید در شهرها میشود.
از دستمزد خبری نیست
در ادامه داریوش شافی، استاد حوزه تئاتر از تنکابن نیز کمبود امکانات حوزه تئاتر را از چالشها دانست و گفت: در اعطای تجهیزات دستوری عمل نشود.
وی موضوع دستمزدها و نبود قراردادهای مکتوب را از دیگر چالشهای حوزه تئاتر مطرح و ادامه داد: ما کارگران فرهنگی هستیم که ساختمان میسازند اما حقوقی نمیگیرند.
این استاد تئاتر داشتن تعامل را عامل پیشرفت دانست و گفت: اجراهای شهرستانی در سطح استان به صورت چرخشی و تقابلی انجام شود تا همه از حال هم مطلع باشیم.
تئاتر و تماشاگر نیاز به آشتی دارند
همچنین محمد جونیان پیشکسوت حوزه تئاتر گفت: کسانی که با تئاتر قهر هستند را به بهانه جذب تماشاچی و یا جشنواره به صورت تزریقی پایکار بیاوریم.
وی افزود: هنوز نتوانستیم بین تئاتر و مردم آشتی برقرار کنیم و این مساله نیازمند شوک است.
جونیان ادامه داد: ارسال دعوتنامه به ادارات، شهرداریها و خانوادههایشان میتواند راهگشا باشد.
رسانه نقش ارزندهای دارد
در ادامه تورج زایدلی کارگردان تئاتر و بازیگر، نقش رسانه در حوزه تئاتر را ارزشمند دانست.
وی با اشاره به اینکه حمایت هنرمندان، تئاتر را موفق میکند، افزود: پیوستهای رسانهای و پوشش خبری نقش مهمی در اطلاعرسانی و بازخورد تئاتر دارد.
آموزشگاهها به بیراهه رفتهاند
در پایان سحر محسنی کارگردان تئاتر در ساری نیز با اشاره به چالشهای موجود در این حوزه، گفت: قبل از اینکه مردم به جشنواره بیایند هنرمندان باید حضور یابند.
وی با بیان اینکه عدم نظارت در آموزشگاهها با وجود جذب صدها هنرجو راه به جایی نبرده است، افزود: آموزشگاهها در گذشته مجاب به برگزاری نمایش بودند اما در حال حاضر فقط از هنرجو پول دریافت میکنند
.