در حال بارگذاری ...
...

مروری بر آثار روی صحنه تئاتر در شهرستان‌ها

اینجا چراغی روشن است

مروری بر آثار روی صحنه تئاتر در شهرستان‌ها

اینجا چراغی روشن است

این روزها بیش از ۲۰ نمایش در سالن‌های تئاتر شهرستان‌ها در حال اجراست. نمایش‌هایی که از تنوع موضوعی بسیاری برخوردارند و با استقبال تماشاگران هم مواجه می‌شوند.

به گزارش ایران تئاتر، این روزها که اجرای تئاتر در پایتخت رونق بیش‌تری گرفته در شهرستان‌ها هم آثار نمایشی با تلاش فعالان تئاتر روی صحنه می‌رود و تماشاگران مشتاق را به سالن‌های نمایشی می‌کشاند.

بدون شک تعداد نمایش‌هایی که هم ‌اکنون در سالن‌های نمایشی سراسر کشور در حال اجرا هستند؛ بیش از این‌ است که ما به آنها می‌پردازیم، چراکه ما تنها به آثاری که اخبار و اطلاعاتشان در درگاه استانی و یا سایت‌های فروش بلیت بارگذاری شده‌اند، دسترسی داریم که البته تعداد همین اجراها هم کم نیست و همه اینها نشان از روشنایی چراغ تئاتر در استان‌ها دارد.

این روزها بیش از ۲۰ نمایش در شهرهای مختلف روی صحنه است که به لحاظ مضمونی طیف گسترده‌ای را تشکیل می‌دهند. هم نمایش‌های کمدی و طنز بر صحنه هستند، هم تراژیک و تلخ.

فعالان تئاتر شهرستان بیشتر نمایش‌هایی را که خود می‌نویسند، روی صحنه می برند اما در این میان اقتباسی از کتاب «من ملاله هستم» نوشته ملاله یوسف‌زی و کریستینا لمب و نمایشنامه «مادر» نوشته فلوریان زلر هم به چشم می‌خورد.

بیشتر نمایش‌ها دربرگیرنده موضوعات اجتماعی و خانوادگی هستند. با این حال تنوع موضوعی زیادی در میان نمایش‌هایی که روی صحنه هستند،  وجود دارد، از نمایش‌هایی درباره حسنیه شاگرد حضرت موسی ابن جعفر و دختر بچه‌ای که به فکر پدر رزمنده‌اش است تا برداشتی از داستان شیخ صنعان، مادر و پدرهایی که برای حفاظت از فرزندان‌شان هر کاری انجام می دهند، آخرین زندانی شهر، مارادونا، دو برادری که در فکر اختراع هواپیما هستند و زن بوکسوری که با مشکلات زندگی‌اش دست و پنجه نرم می‌کند.

به دلیل تعداد سالن در شهرهای رشت، کرمان و همدان، هر شب دو نمایش در این شهرها روی صحنه می‌رود و در اصفهان سه نمایش به اجرا درمی‌آید.

در این گزارش مروری داریم بر برخی از نمایش‌هایی که این روزها در شهرهای مختلف اجرا می‌شوند:

اردبیل

نمایش «تمام که نمی‌شود ولی تمام» به کارگردانی اکبر صادقی که اجرای آن به مناسبت شهادت خادمان شهید، لغو شده بود، اجرای دوباره خود را از اول تیرماه و تا 5 تیر در پلاتوی استاد نجفلوی اردبیل روی صحنه است.

در این نمایش که اجرای آن تا پنجم تیرماه ادامه دارد، آیسان کاری، حسام قدیمی و اکبر صادقی ایفای نقش می‌کنند.

ارومیه

«آجی و کول» به کارگردانی امین سیمین مرام، 9 تا ۱۵ تیر در مجتمع فرهنگی هنری ارومیه روی صحنه رفت.

بازیگران این نمایش سهیل اندام، هرمینه بارسنجی، پونه چراغی، الهام حیدریان، پویا شکیب، سعید عبدالهی، سهیلا کاسب، زاهد فیضی هستند و داستان زندگی خانواده‌ای است که پدر آن‌ها ۱۰ سال قبل کلاه‌برداری کرده و از ایران فرار کرده است و حالا قرار است برگردد.

اصفهان

«مادر» به کارگردانی یاسر پیمانی، ۷ خرداد تا ۷ تیر در مجتمع فرهنگی فرشچیان به صحنه رفته است. مژگان نوایی، مهدی تقی پور، رضا محمدیان و مونا ابو شهاب در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان «مادر» می‌خوانیم: آن مادر نیکولا در پی ازدواج و رفتن نیکولا از خانه دچار آشفتگی و به‌هم‌ریختگی شده است و به دنبال به دست آوردن دوباره‌ی پسر خود است.

نمایش «کاپوتاژ» به کارگردانی احسان جانمی نیز ، از 28 خرداد الی 14 تیر در تماشاخانه ماه حوزه هنری به روی صحنه رفته است.

در این نمایش که درامی اجتماعی با لایه‌هایی از طنز است مائده وحید، امین پناهی، آذر بهارلو، مسعود یزدانبخش و مانیا مردانی بازی می‌کنند.

دیگر نمایش روی صحنه در اصفهان، «باغ زرشک» به کارگردانی محمدرضا رهبری است که از 22 خرداد تا 10 تیر در موزه تاریخ شهرداری اصفهان در حال اجرا است و بازیگرانش احمد خوانساری، بیژن نمکی زاده، محمد ترابی، سوده امیرخانی، احمد رضا سلیمانی، سارا اشتیاقی، رها مهرآفرین، بنیامین صفدری، محسن صبوحی، سما اشرفی، امیرحسین ابراهیمیان، غزل نصر، فرنام رضاخانی، کیمیا دهقانی، سارا توسلی، بیتا کردی، ستاره رشیدی، خاطره حجازی، گلی شیرکول، یاس عطوفی و النا صالحی هستند.

انزلی

نمایش «ماندن در وضعیت سقوط» به کارگردانی جواد لاله دوست از ۳۰ خرداد تا ۶ تیر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انزلی روی صحنه است.

بازیگران این نمایش مبینا ‌فدائی ‌نژاد؛ آیدا ‌شجاعی ‌فر، نسترن ‌علیقلی‌زاده، مانی شادی، زهرا ‌جعفرزاده، سپیده کریمی، اسما ‌قنبرزاده، ابوالفضل تقی‌پور، ماهتیسا ‌اسکندری، روژان ‌معما، شقایق ‌عزیزی، محمد فرجی، نازنین کهن و طاها جلیل‌نژاد هستند.

در خلاصه این نمایش آمده است: رویا در نهمین ماه بارداری‌اش برای تولد فرزند اولش خانه را آماده می‌کند اما با آمدن زن و شوهری که خود را عکاس معرفی می‌کنند همه‌چیز برای رویا به هم می‌ریزد.

اهواز

«مارادونا» به کارگردانی وحید فقیهی در تالار ‌آفتاب، ‌پلاتو ‌استاد ‌لاریان ‌اهواز از ۲۶ خرداد تا ۱۵ تیر در حال اجرا است و دو قصه موازی از سال ۱۹۸۶ و  بازیکنی  که چپ دست بود  و داستانی دیگر در سال ۱۳۶۵ و آن‌ها که آرزو داشتند، مارادونا باشند را روایت می‌کند.

بازیگران این نمایش وحید ‌فقیهی، غزل ‌کمالی، سمیرا فقیهی، مهدیه بداوی، آرش آریان منش، پوریا عامری و محمد ‌برمه هستند.

بابلسر

نمایش «آپرکات» به کارگردانی ماهان ‌معصوم ‌پور در بلک ‌باکس ‌اداره ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌اسلامی ‌ ‌بابلسر از 2 تا ۱۲ تیر روی صحنه رفته است.

 در این نمایش امیر باباتبار، ماهان ‌معصوم ‌پور، مانا سالاریه و ستاره مستی روی صحنه می‌روند.

«آپرکات» درباره زنی بوکسور است که دنبال قهرمانی در مسابقات کشوری است و در این راه با همسر خود داستان‌هایی را رقم می‌زنند.

دماوند

کنسرت-نمایش «رسوای عشق» به کارگردانی جلال عیوضی، از 1 تا ۷ تیر در آمفی‌تئاتر فرهنگسرای کوثر دماوند روی صحنه رفته است.

در نمایش «رسوای عشق» که برداشتی آزاد از حکایت شیخ صنعان از کتاب منطق‌الطیر عطار نیشابوری است؛ حسین ناصری، زهرا رفیعی، وحید سلمانی، عارفه حسین اهرانی، علی ‌نورمحمدی، امیررضا ‌افضلی، آرش روشن و محمدجواد شقاقی بازی می‌کنند.

رشت

مصطفی غلامی نمایش «یک دختر و یک سرباز» را از تاریخ 24 خرداد 1403 ساعت 20 در تماشاخانه نارون شهر رشت به روی صحنه برده و این اجرا تا 15 تیر ادامه خواهد داشت.

 حسین رفعتی، سارا نیک طبیعت، محمد فرح‌بخش، خشایار گرانسایه، امیرمحمد سکوتی، سعید نوروزی و غزل محمدی در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین نمایش «من ملاله هستم» به کارگردانی حوریا ‌شایگان ‌فر در تالار ‌مرکزی ‌رشت ‌سالن ‌استاد ‌رادی از 9 تا ۱۴ تیر در حال اجرا است.

در خلاصه این نمایش آمده است: یک کودک، یک معلم، یک کتاب و یک قلم می‌تواند دنیا را دگرگون سازد، تحصیل تنها راه‌حل است.

بازیگران محمد ایزدی، آنوشا امیری، پونه جلوس فعلی، علی حسنی نژاد، محیا درگزی، فاطمه رحیمی محسنی، حوریا ‌شایگان ‌فر، گل‌آذین شیخی، جواد صولت، آیدا صفائی، آنسه عالم طالب، مرتضی فلاح، ستاره گرامی نژاد، فریبا ملکی، آوا میرزاجانی، صنم نیکدوست، سینا نظری و حسام ‌یاوری در نمایش «من ملاله هستم» بازی می‌کنند.

سقز

نمایش کمدی ‹‹ فرعون مصر›› به کارگردانی سروک محمدی از 18 خرداد تا 7 تیر در سالن اصلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر سقز در حال اجرا است.

در این نمایش ابراهیم روزفراخ، وریا شاکری، نازیلا امینی، سروک محمدی، اسما ماجدی، کمال زارع، سعدی سلیمانی، فرزاد فرجی، ساریه امینی، کیوان کریمی، فرهاد حبیبی، شاهین شهبازی، طاهر جولایی، فرید امام‌جمعه و حسین مرزغانی روی صحنه می‌روند.

‌سیرجان

نمایش «پرسه‌های موازی» به کارگردانی عباس اسدی زیدآبادی از ۱۸ خرداد تا ۶ تیر در تئاتر شهر ‌سیرجان ‌- ‌تالار ‌فردوسی در حال اجرا است و قصه سه نفر را روایت می‌کند که یک شب دورهم جمع می‌شوند و شروع می‌کنند به بازی.

زهرا محمدی، فرشید مظفر پور، محسن موقری نژاد و اسما نصرت‌آبادی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

شوشتر

هم‌زمان با دهه امامت و ولایت، نمایش کمدی «۲۴ نون» به کارگردانی حسین نجف زاده از 20 خرداد تا 15 تیرماه در تالار فرهنگ شوشتر به روی صحنه رفته است.

در این نمایش حسین نجف زاده، مسعود نجف زاده، حبیب موسوی، احمد نجوایی، اشکان گله ملکی، محمد قنبری، علی‌اکبر میرداودی، منا موفق، زینب الیاسی، یگانه رشید، سلمان خواجوی کیا، محمدصادقی، حسام بری و ایلیا جولا روی صحنه می‌روند.

صومعه‌سرا

نمایش «پلیس» 9 تا ۱۱ تیر در تالار ‌فارابی ‌صومعه‌سرا به صحنه رفت، کارگردان این نمایش سید مصطفی رادمند است و ابوذر ‌یوسف ‌زاده، علیرضا کارگر روشن، علی احمدوند، نادیا احمدزاده، وحید خوش‌طینت، محمدرضا رحیم زاده در آن بازی می‌کنند.

در خلاصه این نمایش آمده است: آخرین زندانی کشور توبه می‌کند و از زندان آزاد می‌شود و پلیس به دلیل نداشتن هیچ متهمی در مرز فروپاشی قرار می‌گیرد.

قزوین

«یک زندگی بهتر» به کارگردانی سعید چگینی، ۲۸ خرداد تا ۱۴ تیر در آمفی‌تئاتر ‌علامه ‌رفیعی ‌قزوین در حال اجرا است.

 اسدالله دوستی، پریسا موسوی‌کیا، جواد ‌یعقوبی، نسیم پاییزی و سعید چگینی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند و داستان پدری را روایت می‌کند که نمی‌خواهد شرافتش را بفروشد، اما فرزندانی دارد که می‌خواهند به هر طریقی حتی نابودی عزیزانشان اوضاع نابسامان زندگی‌شان را دگرگون کنند.

قم

«حسنیه» از ۲ تا ۱۱ تیر به کارگردانی وفا طرفه در سالن ‌قدس ‌مصلا ‌قم در حال اجرا است.

نرگس اسماعیلی، فاطمه تبرائی، فاطمه خادم الذاکرین، حدیث سادات حسینی، زهرا شیرین‌کلام، نرجس صباغ‌پور، مائده فروزان‌فر، زینب فلاحتی، سیده نرجس موسوی، عالیه موسوی، حانیه نامدار، اسماء هدایتی‌مهر، زهرا هاشم‌پور در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان این نمایش می‌خوانیم: حسنیه که از شاگردان حضرت موسی ابن جعفر است، به قصر هارون وارد می‌شود و شیفتگی کنیزان نسبت به او موجب می‌شود، حسادت دشمنان برانگیخته شود و به رابطه او با جلسات درس امام پی ببرند و ...

کاشان

نمایش «گاب بندی» به کارگردانی هادی اسماعیلی 3 تا ۱۲ تیر در تالار ‌فرهنگ ‌شهر ‌کاشان روی صحنه رفت.

بازیگران این اثر نمایشی محسن تاج امینی، صبا سمیه نجفی زاده، علی‌اکبر ‌صمدیان، زینـب ذاکر مسگر، ستایش جمشیدی و هادی اسماعیلی هستند و در خلاصه این نمایش آمده است: خواهر آقای مفخم به همراه پسرش نادر تصمیم می‌گیرد برای گرفتن ارثیه پدری خود برادرش را با قرص‌های روان‌گردان مسموم کرده تا نه تنها ارثیه پدری خود بلکه اموال برادرش را هم صاحب شود.

کرمان

مجموعه تئاتر شهر کرمان از ۳۱ خرداد تا ۱۶ تیر میزبان نمایش «وراجی» به کارگردانی مریم ‌ترشیزی و آرش ‌اخلاقی ‌زاده است.

امیرمشتاق ‌رودساز، فائزه ‌اکبرنژاد، پریسا ‌حسینی، زهرا ‌یوسفی‌‌اصل، مبینا نامجو، آتنا ابراهیمی، سارا سلطانی، مبینا حشمتی، هانیه بزرگمهر، یگانه‌سادات هاشمی، زینب صفرزاده، مبینا انجم‌شعاع، زینب اختیاری، هلیا ‌جعفری، مهری حسن‌پور، آیناز محمدرفیعی، رقیه نژادشاهرخ آبادی، زهرا مجیدی و مریم ‌ترشیزی در این نمایش بازی می‌کنند.

در خلاصه نمایش «وراجی» آمده است: من همیشه در سفر زندگی تنها بودم همه نقش‌ها خودم بازی کردم و خودم برای خودم کف زدم.

پلاتو ‌همایون ‌صنعتی ‌کرمان نیز از ۲۶ خرداد تا ۱۶ تیر با نمایش «مجلس لیر خوانی» به کارگردانی سانیا عاجلی میزبان علاقه‌مندان است.

بازیگران این نمایش درنا ‌سادات ‌میرافضل، زهرا ‌فرودی ‌صفات، الهه ‌ابراهیمیان ‌بشارت، آیدا محتشمی، فاطمه ‌حیدری، مریم اکبری مقدم، سحر ‌سفلائی، صالحه ‌شریفی و سانیا ‌عاجلی هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: قدما می‌گفتند مرغ سقا جوجه‌هایش را بسیار دوست می‌دارد، وقتی جوجه‌هایش گستاخ می‌شوند به‌صورت پدر و مادرشان پریده و آن‌ها را مجروح می‌سازند. مادرشان نیز آن‌ها را می‌کشد و دو روز پس از مرگ فرزندانش پهلویش را سوراخ می‌کند، خون گرمش را روی اجساد سرد آنها می‌ریزد و در نتیجه پرنده‌های مرده دوباره زنده می‌شوند.

کرمانشاه

از 29 خرداد تا ۸ تیر نمایش «کمدی ارتفاعات» به کارگردانی احسان ‌زین‌الدینی در کارگاه نمایش تالار انتظار کرمانشاه میزبان علاقه‌مندان است.

علی سالارآباد، منوچهر مرادی، محمدامین ‌باویسی، احسان ‌زین‌الدینی، فاطیما الیاسی، مهسا کوچک پور و زهرا ابراهیم‌خانی در این نمایش بازی می‌کنند.

در خلاصه قصه نمایش می‌خوانیم: در جایی به نام دیتون دو برادر بر روی اختراع هواپیما کار می‌کنند تا اینکه متوجه می‌شوند برادر ناتنی به نام مونگولفیه دارند و با چالش‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

نمایش «استوار نادر وظیفه‌شناس» هم به کارگردانی مهنوش محمدی در تالار ‌انتظار ‌کرمانشاه از 9 تا ۱۸ تیر در حال اجرا است.

و بازیگرانش فرید زارعی، مریم تیموری، گودرز حسینی، شینا اسحاقی، الهه محمدی، ابوالفضل مروتی، یاسین کرمی هستند.

همدان

نمایش «داستان عامه‌پسند» به کارگردانی کیانوش بهروز پور در مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی پلاتو استاد عاشور پور شهر همدان از 19 خرداد الی 7 تیر میزبان علاقه‌مندان است و مرتضی تحصیلی، منیژه احمدی و احسان آزادجو در این نمایش بازی می‌کنند.

همچنین نمایش «پیتزا قورمه سبزی» به کارگردانی رضا روان در سالن تالار فجر واقع در آرامگاه بوعلی سینا همدان از 19 خرداد الی 7 تیرماه 1403 روی صحنه رفت.

بازیگران این نمایش شهرام صمد نیا، امیرحسین باب‌الحوائجی و مژگان غلامی هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: شیرین دختربچه‌ای است که پدرش مرخصی‌اش تمام‌شده و می‌خواهد به جبهه برگردد ولی شیرین دوست ندارد که پدر به جبهه برگردد. یک هیولای به اتاق او حمله می‌کند که او با کمک عروسک‌ها تلاش دارد این هیولا را از خانه بیرون کند.