در گفت و گو با داور طنزواره استانی میرما مطرح شد
سید حسین ساداتی : حمایت از نمایشهای کمدی یک برد فرهنگی است
سید حسین ساداتی داور دومین طنزواره استانی میرما با بیان اینکه در شرایط کنونی مخاطب به آثار کمدی بیشتر از دیگر ژانرها علاقمند است و این گونه نمایشی میتواند سالنهای را پر کند ، حمایت از این نوع آثار را یک برد فرهنگی دانست.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران، دومین طنزواره استانی میرما ۲۸ تا ۳۰ فروردین به میزبانی محمودآباد به دبیری حامد مربوط صادق برگزار شد.
سید حسین ساداتی در کنار محمد جونیان و شهرام نوشیر داوری این طنزواره را به عهده داشت، در خصوص ارزیابی کمی و کیفی خود از این رویداد گفت: «دومین طنزواره میرما از لحاظ کمی و میزان مشارکت و استقبال هنرمندان سطح خوبی داشت و این میتواند نویدبخش آینده درخشان برای این جشنواره باشد؛ اما از لحاظ کیفی برخی آثار حاضر در جشنواره به نسبت کیفیت بهتری داشت و متأسفانه تعداد کمی از آثار از شاکله و ساختار مناسب برای حضور در این رویداد استانی برخوردار نبود که با توجه به اینکه این جشنواره در دومین سال تولد خود هست حتماً در دورههای بعد این نقیصه هم مرتفع خواهد شد.»
داور دومین طنزواره استانی میرما در خصوص چالشها و کمبودهای تئاتر کمدی در مازندران بیان داشت: «تئاتر کمدی در دنیا از پرمخاطبترین نوع آثار نمایشی هست و کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست ولی متأسفانه در استان و حتی کشور تئاتر کمدی فاخر و با اصالت کم داریم. دلیل اصلی آن هم اول میتواند کمبود نویسنده متبحر در این حیطه باشد و در درجه دوم هم عدم شناخت کافی کارگردانان از مقوله نمایش کمدی است.»
ساداتی ادامه داد: «متأسفانه باور غلطی در میان کارگردانان و هنرمندان تئاتر استان شکل گرفته که نمایش کمدی را جزو آثار فاخر نمیدانند.»
او افزود: «مازندران از نظر بازیگران طناز در سطح بالایی قرار دارد ولی متأسفانه از نظر کارگردانی و نویسندگی آثار کمدی باید نگاه ویژهتری به این موضوع بشود. هم هنرمندان و هم مسئولین باید بپذیرند که در شرایط کنونی آثار کمدی مخاطب بیشتری دارد و این ژانر از نمایش میتواند سالنهای ما را پر کند و شور نشاط اجتماعی ایجاد کند. حمایت از این نوع آثار بیشک میتواند یک برد فرهنگی محسوب شود.»
این کارشناس تئاتر و عضو شورای نظارت بر نمایش شهر ساری درباره نقاط ضعف و قوت این طنزواره گفت: «نقطه قوت آثار صمیمیت بین هنرمندان و همچنین قدرت بالای طنازی بازیگران نمایشها بود که کار را برای داوران در انتخاب بازیگران برتر سخت کرده بود و این پتانسیل بسیار خوبی هست که برای سالهای بعد با حمایت متولیان اتفاقات بهتری رخ بدهد و در خصوص نقطه ضعف آثار هم باید گفت که متأسفانه ضعف در متون نمایشی کاملاً مشهود بود. بعضاً ایدههای خوبی بود ولی پرداخت بهخوبی صورت نگرفت و کار درنهایت ابتر ماند. در بعضی نمایشها هم متأسفانه نگاه کارگردانی ضعیف بود و هدایت بهخوبی انجام نشد. تئاتر کمدی هم مانند سایر گونههای نمایشی به خلاقیت و سواد کارگردانی نیاز دارد و به این مقوله باید شناخت ذائقه مخاطب را نیز اضافه کرد.»
ساداتی در پایان توضیح داد: «برگزاری این جشنواره واقعاً حرکت بزرگی است که در صورت تداوم میتواند در سالهای آینده به یک رویداد معتبر ملی تبدیل شود و نام محمودآباد و استان مازندران را عرصه فرهنگ و هنر ایران بر سر زبانها بیندازد. چیزی که استان ما واقعاً به آن نیاز دارد و از کمبود آن رنج میبرد.»