در حال بارگذاری ...
گفت و‌گو با کارگردان برگزیده جشنواره سی و‌پنجم تئاتر مازندران

امیر حسین فلاحت‌پیشه: «بندار بیدخش» دعوای دوگانه عقل و عشق است

میر حسین فلاحت پیشه کارگردان اثر برگزیده سی و پنجمین جشنواره تئاتر مازندران از خصوصیات اثر تولیدی خود و از چالش های موجود در تئاتر مازندران گفت.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران، امیرحسین فلاحت پیشه کارگردان اثر برگزیده سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران

با نمایش «برخوانی کارنامه بندار بیدخش» به نویسندگی بهرام بیضایی است که در حاشیه اختتامیه جشنواره تئاتر مازندران گفت‌وگویی با وی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

 لطفا مختصری از سوابق و فعالیت‌های هنری خود را بیان کنید؟

امیرحسین فلاحت پیشه هستم،کارگردان نمایش برخوانی کارنامه بُندارِبیدَخش به نویسندگی بهرام بیضایی... آغاز آشایی من با هنر نمایش بر می گردد به سال ۷۴ نزد محمد حمزه زاده و بعد از آن تحصیل در رشته نمایش ، گرایش ادبیات نمایشی،و ارشد مطالعات فرهنگی ، بازیگری،کارگردانی،نویسندگی و طراحی صحنه چندین نمایش برای اجرای عموم و جشنواره های مختلف را هم در این سالها تجربه کرده ام .

 از اثر تولیدی خود و محتوای آن برای خوانندگان ما بگویید؟

کارنامه «بندار بیدخش» یکی از سه برخوانی است که به قلم استاد بهرام بیضایی نوشته شده و از جمله نوشتارهایی است که سالهای سال دوست داشتم که این متن رو اجرا کنم و البته یه چالش بسیار بزرگ برای من هم در حوزه کارگردانی این اثر بوده.

بندار بیدخش به نظرم دعوای همیشگی دوگانه عقل و عشق است،دعوای میان خیر و شر ،دعوای میان استفاده چندگانه از علم که در طول تاریخ همه دانشمندان و صاحبان قدرت درگیر این دعوا بوده اند.

 به عنوان یک نویسنده و کارگردان با چه چالش هایی در فرآیند تولید و اجرا در سطح شهرستان و استان خود روبه رو هستید ؟

باید از آثار تولید شده چه از نویسندگان به نام و چه نویسندگان خوب بومی حمایت های مالی بشود و از آن مهم‌تر باید شرایط اجرای این آثار در کل استان فراهم بشود ، که تاثیر خوبی بر فضای کلی تئاتر استان خواهد داشت.

جشنواره امسال را از لحاظ کمی و کیفی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم نسبت به جشنواره سال قبل از لحاظ کیفی سطح بالاتری داشت که البته حاصل شرایطی است که بر جشنواره امسال حاکم بود و شرایط اجتماعی که سال قبل حاکم بود.

جشنواره‌های استانی چگونه می‌توانند در رشد و توسعه تئاتر در استان نقش داشته باشند ؟

اگر برنامه هدفمندی نداشته باشند و برگزارکنندگان فقط برگزاری جشنواره هدفشان باشد کمکی نمی‌کند. آموزش درست و توسط افراد با صلاحیت در طول سال برای علاقه‌مندان به نمایش، حمایت مالی و معنوی در سطح شهرستان‌ها، حمایت از آثار و هنرمندان شایسته و صاحب سبک استان، حاصلش آثار با کیفیت در جشنواره و در نهایت ارتقای جمعی هنرمندان هنرهای نمایشی استان خواهد بود.

کلام آخر؟

در برخی از شهرستان ها خصوصا شهرستان بابلسر هیچ گونه حمایتی از سمت مسئولان شهرستان اتفاق نمی افتد که البته طبیعیه و خیلی گلایه ایی نیست، ولی مسئولان شهرستان هایی مثل نور،محمودآباد را که من حداقل اطلاع دارم و حتما این لیست بیشتر هم هست، حامی هستند و پشت هنرمندان شهرشان و رویدادهای هنری استان هستند.

 




مطالب مرتبط

گفت و گو با کارگردان نمایش برگزیده جشنواره سی و پنجم تئاتر مازندران

مارال جعفرنژاد : همدلی هنرمندان با یکدیگر موجب پیشرفت است
گفت و گو با کارگردان نمایش برگزیده جشنواره سی و پنجم تئاتر مازندران

مارال جعفرنژاد : همدلی هنرمندان با یکدیگر موجب پیشرفت است

مارال جعفرنژاد کارگردان نمایش خیابانی «پوتین»، همدلی صنف هنرمندان با یکدیگر ، حمایت هنرمندان تئاتر جهت تولید آثار بیشتر و اعتماد دو طرفه مسئولین و هنرمندان به یکدیگر خصوصا هنرمندان جوان را در پیشرفت تئاتر موثر دانست.

|

در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی
در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی

فعالان تئاتر خیابانی مازندران، در نامه‌ای به شهرام نوشیر، از تغییرات و تحولات اساسی در کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی و افزوده شدن بخش تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر استان‌ها، تشکر و تقدیر کردند.

|

گفت و‌گو با داور جشنواره تئاتر استان مازندران

هوشنگ توکلی: پیشرفت هنرمندان و حمایت مدیران یک معادله دو طرفه است
گفت و‌گو با داور جشنواره تئاتر استان مازندران

هوشنگ توکلی: پیشرفت هنرمندان و حمایت مدیران یک معادله دو طرفه است

هوشنگ توکلی پیشکسوت تئاتر تلویزیون و سینمای ایران که یکی از داوران جشنواره تئاتر استان مازندران بود، از پیشرفت هنرمندان جوان تئاتر استان می‌گوید و معتقد است این پیشرفت در بعد کیفی آن باید با حمایت مسئولین و مدیران فرهنگی در سال‌های آینده ادامه یابد.

|

گفت و گو با کارگردان نمایش «مغزهای کادو پیچ شده»

مهدی نصرالله زاده: تئاتر را میان مردم ببریم
گفت و گو با کارگردان نمایش «مغزهای کادو پیچ شده»

مهدی نصرالله زاده: تئاتر را میان مردم ببریم

مهدی نصرالله زاده، کارگردان نمایش مغزهای کادو پیچ شده»، از مزیت‌های اضافه شدن بخش تئاتر خیابانی در جشنواره استانی و ارزیابی کیفی جشنواره سی و پنجم مازندران می‌گوید.

|

گفت‌و‌گو با منتقد سی‌و‌‌پنجمین جشنواره تئاتر مازندران

مهدی روشن‌ضمیر: جای جوایز «کار اولی‌ها» در جشنواره‌های استانی خالی است
گفت‌و‌گو با منتقد سی‌و‌‌پنجمین جشنواره تئاتر مازندران

مهدی روشن‌ضمیر: جای جوایز «کار اولی‌ها» در جشنواره‌های استانی خالی است

مهدی روشن‌ضمیر، منتقد سی‌و‌‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران، خواستار آن شد که در جشنواره‌ها، بخشی مجزا برای نوآموزان و هنرمندانی که کار اولی هستند، در نظر گرفته شود.

|

معاون سیاسی و امنیتی استانداری:

تئاتر خیابانی، می‌تواند عامل معرفی فرهنگ مازندران به کل کشور باشد
معاون سیاسی و امنیتی استانداری:

تئاتر خیابانی، می‌تواند عامل معرفی فرهنگ مازندران به کل کشور باشد

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران در حاشیه اختتامیه جشنواره تئاتر این استان، ضمن بیان حمایت از هنر تئاتر توسط این دستگاه، اعلام کرد نمایش‌های خیابانی می‌توانند عامل انتقال فرهنگ و آیین مازندرانی در کشور باشند.

|

در اختتامیه سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران مطرح شد

احسان آهنگر: تئاتر خیابانی به غنای جشنواره امسال افزود
در اختتامیه سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران مطرح شد

احسان آهنگر: تئاتر خیابانی به غنای جشنواره امسال افزود

احسان آهنگر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در اختتامیه جشنواره سی و‌پنجم ، اضافه شدن بخش تئاتر خیابانی در جشنواره امسال را از ویژگی های شاخص این دوره برشمرد و آن را باعث غنای جشنواره دانست.

|

با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت
با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران 23 آبان در آیین اختتامیه برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف معرفی کرد و 4 اثر به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. این نمایش‌ها در بخش صحنه‌ای «خواب نامه» و «کارنامه بندار بیدخش» و در بخش خیابانی «پوتین» و «مغزهای کادو‌پیچ‌شده» ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش خیابانی «شهروند قرآن» مطرح شد؛

محمد جواد رحمانی آلاشتی :تئاتر مهم ترین ابزار برای امیدآفرینی جامعه است
گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش خیابانی «شهروند قرآن» مطرح شد؛

محمد جواد رحمانی آلاشتی :تئاتر مهم ترین ابزار برای امیدآفرینی جامعه است

رحمانی آلاشتی کارگردان نمایش خیابانی «شهروند قرآن»، اضافه کردن بخش خیابانی  به جشنواره استانی تئاتر را بسیار کاربردی می‌داند چراکه تئاتر خیابانی ریشه در دل و تار و پود مردم دارد و تماشاگر به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کند.

|

نظرات کاربران