گفت وگو با کارگردان برگزیده جشنواره سی وپنجم تئاتر مازندران
امیر حسین فلاحتپیشه: «بندار بیدخش» دعوای دوگانه عقل و عشق است
میر حسین فلاحت پیشه کارگردان اثر برگزیده سی و پنجمین جشنواره تئاتر مازندران از خصوصیات اثر تولیدی خود و از چالش های موجود در تئاتر مازندران گفت.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران، امیرحسین فلاحت پیشه کارگردان اثر برگزیده سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران
با نمایش «برخوانی کارنامه بندار بیدخش» به نویسندگی بهرام بیضایی است که در حاشیه اختتامیه جشنواره تئاتر مازندران گفتوگویی با وی انجام دادیم که در ادامه میخوانید.
لطفا مختصری از سوابق و فعالیتهای هنری خود را بیان کنید؟
امیرحسین فلاحت پیشه هستم،کارگردان نمایش برخوانی کارنامه بُندارِبیدَخش به نویسندگی بهرام بیضایی... آغاز آشایی من با هنر نمایش بر می گردد به سال ۷۴ نزد محمد حمزه زاده و بعد از آن تحصیل در رشته نمایش ، گرایش ادبیات نمایشی،و ارشد مطالعات فرهنگی ، بازیگری،کارگردانی،نویسندگی و طراحی صحنه چندین نمایش برای اجرای عموم و جشنواره های مختلف را هم در این سالها تجربه کرده ام .
از اثر تولیدی خود و محتوای آن برای خوانندگان ما بگویید؟
کارنامه «بندار بیدخش» یکی از سه برخوانی است که به قلم استاد بهرام بیضایی نوشته شده و از جمله نوشتارهایی است که سالهای سال دوست داشتم که این متن رو اجرا کنم و البته یه چالش بسیار بزرگ برای من هم در حوزه کارگردانی این اثر بوده.
بندار بیدخش به نظرم دعوای همیشگی دوگانه عقل و عشق است،دعوای میان خیر و شر ،دعوای میان استفاده چندگانه از علم که در طول تاریخ همه دانشمندان و صاحبان قدرت درگیر این دعوا بوده اند.
به عنوان یک نویسنده و کارگردان با چه چالش هایی در فرآیند تولید و اجرا در سطح شهرستان و استان خود روبه رو هستید ؟
باید از آثار تولید شده چه از نویسندگان به نام و چه نویسندگان خوب بومی حمایت های مالی بشود و از آن مهمتر باید شرایط اجرای این آثار در کل استان فراهم بشود ، که تاثیر خوبی بر فضای کلی تئاتر استان خواهد داشت.
جشنواره امسال را از لحاظ کمی و کیفی چگونه ارزیابی میکنید؟
به نظرم نسبت به جشنواره سال قبل از لحاظ کیفی سطح بالاتری داشت که البته حاصل شرایطی است که بر جشنواره امسال حاکم بود و شرایط اجتماعی که سال قبل حاکم بود.
جشنوارههای استانی چگونه میتوانند در رشد و توسعه تئاتر در استان نقش داشته باشند ؟
اگر برنامه هدفمندی نداشته باشند و برگزارکنندگان فقط برگزاری جشنواره هدفشان باشد کمکی نمیکند. آموزش درست و توسط افراد با صلاحیت در طول سال برای علاقهمندان به نمایش، حمایت مالی و معنوی در سطح شهرستانها، حمایت از آثار و هنرمندان شایسته و صاحب سبک استان، حاصلش آثار با کیفیت در جشنواره و در نهایت ارتقای جمعی هنرمندان هنرهای نمایشی استان خواهد بود.
کلام آخر؟
در برخی از شهرستان ها خصوصا شهرستان بابلسر هیچ گونه حمایتی از سمت مسئولان شهرستان اتفاق نمی افتد که البته طبیعیه و خیلی گلایه ایی نیست، ولی مسئولان شهرستان هایی مثل نور،محمودآباد را که من حداقل اطلاع دارم و حتما این لیست بیشتر هم هست، حامی هستند و پشت هنرمندان شهرشان و رویدادهای هنری استان هستند.