در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش خیابانی «شهروند قرآن» مطرح شد؛

محمد جواد رحمانی آلاشتی :تئاتر مهم ترین ابزار برای امیدآفرینی جامعه است

رحمانی آلاشتی کارگردان نمایش خیابانی «شهروند قرآن»، اضافه کردن بخش خیابانی  به جشنواره استانی تئاتر را بسیار کاربردی می‌داند چراکه تئاتر خیابانی ریشه در دل و تار و پود مردم دارد و تماشاگر به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کند.

 به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران،

محمدجواد رحمانی آلاشتی کارشناس ارشد مدیریت تحول، از سال ۸۱ کار تئاتر را زیر نظر اساتید استان، آغاز و تا به امروز به صورت مستمر در حال فعالیت در عرصه هنرهای نمایشی تئاتر است، او با بیش از ۳۰ کار صحنه ای و خیابانی در قامت بازیگر یا کارگردان در جشنواره های متعدد و مختلف استان، منطقه و کشور اعم جشنواره تئاتر استانی و منطقه ای فجر در دوره های مختلف، استانی و کشوری بسیج، منطقه ای و سراسری ماه، سراسری مقاومت، ایثار، استانی و کشوری سودای عشق، استانی و سراسری تیرنگ، بچه های مسجد استانی و کشوری، قرآن و عترت، فانوس، عاشورائیان و ... حضور داشته که  رتبه و جوایزهای متعدد بازیگری و کارگردانی کسب کرده‌است. بازی در نمایش های «پرپریشون»«ساینه» و «سوگل» «راز ماهتو»« آن روز که مردها به ورف چال رفتند» «آفتاب بر زمین سیونسوم نمی تابد»«رستگاری روی تپه یازدهم»«سهراب کشی»« عطسه ارباب اقیانوس»«سنگی از آسمان»«مجلس ضربت زدن»« شور شیرین»« زنگار» «میراشکار»« طالب »«هفت روز هفت میهمان»« جامانده»« چه کسی باید برود» «نافرجام» «یاغی های عاشق»«عتیقه ای ماندگار»« سوغات سفیر»«سفر کربلا»«یک منهای یک»« ترانه ای برای آیدا»« عتیقه ای ماندگار» و ... بخشی از نمایش هایی است که در آن‌ها به عنوان کارگردان یا بازیگر حضور داشته‌است. 

محمدجواد رحمانی آلاشتی به عنوان کارگردان و بازیگر نمایش خیابانی «شهروند قرآن» در این دوره از جشنواره حضور دارد. این نمایش که نوشته رضا غلامی است، در نخستین روز از سی و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران در مجتمع سلمان هراتی ساری  اجرا شد.

در حاشیه این اجرا گفت و گوی کوتاهی با کارگردان این نمایش خیابانی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در مورد اثر نمایشی «شهروند قرآن» برای ما توضیح دهید؟

 این نمایش حول محور شأن و عظمت قرآن و محکوم کردن هتاکان این کتاب آسمانی از ۱۴۰۰ سال پیش تا اکنون است. «شهروند قرآن» روایتی است از زبان شخصیتی به نام خیزران که از دل تاریخ به بیرون آمده و در دنیای کنونی حاضر شده و بنا به اقتضائات و دغدغه های درونی که اتفاقا موضوع روز دنیا هم هست، با مردم و شهروندان در یک مسیر روایت گونه قرار می گیرد. این نمایش سه ماه تمرین مداوم داشته و از آنجایی که تک پرسوناژ است، بسیار سخت و حساس و با دقت و ظرافت خلق شده. شیوه اجرایی بازی در بازی و برپایه نمایش‌های  ایرانی و میدانی است که یک شخصیت در حین روایت و چارچوب نمایش، چندین شخصیت را بازی می کند.

 

اضافه شدن بخش تئاتر خیابانی به جشنواره استانی ، چه کمکی به رشد این گونه نمایشی در استان خواهد کرد ؟

اضافه کردن بخش خیابانی  به جشنواره استانی تئاتر بسیار هوشمندانه و کاربردی بود و جا دارد که از تصمیم گیران و تصمیم سازان این مهم، تشکر کنم. تئاتر خیابانی ریشه در دل و تار و پود مردم دارد و مردم به راحتی با آن ارتباط برقرار می کنند، همان طور که از بزرگان تئاتر دنیا و کشور خواندیم و شنیدیم،  تئاتر در ابتدا در یونان باستان، تنها خیابانی اجرا می شد و بیان کننده دغدغه های، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مسائل روز آن زمان بود و بیشتر هم با یک بازیگر در متن و بطن مردم آغاز می شد و در حاشیه و گرماگرم اجرا، با مخاطب و مردم ارتباط برقرار می کرد. تئاتر خیابانی در انتقال مفاهیم، پیام و حتی گلایه مندی های فردی و اجتماعی در تمامی حوزه ها کارکرد بسیار تأثیرگذاری دارد. مهم ترین مزیت اجرای تئاترهای خیابانی، به نظر من که تجربه حضور و تولید بیش از ۱۰ کار خیابانی و اجرا در جشنواره های مختلف را دارم، تبادل، اشاعه و ترویج مسائل فرهنگی، بومی، آیینی، اعتقادی و ارزشی بین نسل ها و بین مرزهاست‌.

جشنواره سی و‌پنجم تئاتر مازندران را چگونه ارزیابی کردید ؟

جشنواره سی و چهارم و سی و پنجم به لحاظ کمی و کیفی با توجه به این که دو سه سالی ویروس منحوس کرونا باعث از بین رفتن و کسادی اقشار مختلف به خصوص تئاتر شده بود، در حال زنده شدن و ترمیم خود است که می‌طلبد نسبت به تقویت آن از تمامی جهات، فکری تازه تر و عمیق تر به کار بیاید.

 
 
 

 




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره ملی سنگر

هنرمند مازنی، برگزیده بخش خیابانی جشنواره ملی سنگر شد
در آیین اختتامیه جشنواره ملی سنگر

هنرمند مازنی، برگزیده بخش خیابانی جشنواره ملی سنگر شد

محمد جواد رحمانی آلاشتی هنرمند مازندرانی توانست در اختتامیه جشنواره ملی سنگر، تندیس بهترین کارگردانی را در بخش خیابانی این جشنواره با نمایش خیابانی جامانده کسب نماید.

|

برگزیدگان بخش تئاتر خیابانی جشنواره استانی فانوس معرفی شدند

برگزیدگان بخش تئاتر خیابانی جشنواره استانی فانوس معرفی شدند

با اعلام دبیرخانه جشنواره فانوس ، محمد جواد رحمانی آلاشتی برای نمایش خیابانی جامانده رتبه نخست ، حمید ناطقی برای نمایش خیابانی آگوستیک مین رتبه دوم و مریم صفرزاده برای نمایش خیابانی نقل سرخ رتبه سوم بخش تئاتر خیابانی این جشنواره را از آن خود نمودند.

|

گفت و گو با کارگردان نمایش برگزیده جشنواره سی و پنجم تئاتر مازندران

مارال جعفرنژاد : همدلی هنرمندان با یکدیگر موجب پیشرفت است
گفت و گو با کارگردان نمایش برگزیده جشنواره سی و پنجم تئاتر مازندران

مارال جعفرنژاد : همدلی هنرمندان با یکدیگر موجب پیشرفت است

مارال جعفرنژاد کارگردان نمایش خیابانی «پوتین»، همدلی صنف هنرمندان با یکدیگر ، حمایت هنرمندان تئاتر جهت تولید آثار بیشتر و اعتماد دو طرفه مسئولین و هنرمندان به یکدیگر خصوصا هنرمندان جوان را در پیشرفت تئاتر موثر دانست.

|

گفت و گو با کارگردان نمایش «مغزهای کادو پیچ شده»

مهدی نصرالله زاده: تئاتر را میان مردم ببریم
گفت و گو با کارگردان نمایش «مغزهای کادو پیچ شده»

مهدی نصرالله زاده: تئاتر را میان مردم ببریم

مهدی نصرالله زاده، کارگردان نمایش مغزهای کادو پیچ شده»، از مزیت‌های اضافه شدن بخش تئاتر خیابانی در جشنواره استانی و ارزیابی کیفی جشنواره سی و پنجم مازندران می‌گوید.

|

با ارسال ۱۷ اثر به بخش تئاتر خیابانی جشنواره فانوس

داوری بخش تئاتر خیابانی جشنواره فرهنگی فانوس انجام شد
با ارسال ۱۷ اثر به بخش تئاتر خیابانی جشنواره فانوس

داوری بخش تئاتر خیابانی جشنواره فرهنگی فانوس انجام شد

با ارسال ۱۷ اثر در بخش تئاتر خیابانی به دبیرخانه سومین جشنواره تولیدات فرهنگی هنری فانوس استان مازندران ، داوری آثار ارسالی انجام و نمایشهای برگزیده به دبیرخانه این جشنواره معرفی شدند.

|

گفت و‌گو با کارگردان برگزیده جشنواره سی و‌پنجم تئاتر مازندران

امیر حسین فلاحت‌پیشه: «بندار بیدخش» دعوای دوگانه عقل و عشق است
گفت و‌گو با کارگردان برگزیده جشنواره سی و‌پنجم تئاتر مازندران

امیر حسین فلاحت‌پیشه: «بندار بیدخش» دعوای دوگانه عقل و عشق است

میر حسین فلاحت پیشه کارگردان اثر برگزیده سی و پنجمین جشنواره تئاتر مازندران از خصوصیات اثر تولیدی خود و از چالش های موجود در تئاتر مازندران گفت.

|

در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی
در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی

فعالان تئاتر خیابانی مازندران، در نامه‌ای به شهرام نوشیر، از تغییرات و تحولات اساسی در کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی و افزوده شدن بخش تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر استان‌ها، تشکر و تقدیر کردند.

|

نظرات کاربران