در حال بارگذاری ...
با نگاهی به آیین‌ها و سنن مردم مازندران

نمایش میدانی «شِوِر سِما» در ساری اجرا شد

نمایش آیینی و سنتی « شِوِر سِما» مهر و آبان سال جاری در شهر ساری اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران، نمایش میدانی و بومی محلی «شور سما» به نویسندگی و کارگردانی امیر ارسلان مهدوی ، مهر و آبان سالجاری در ۵ نوبت در نقاط مختلف شهر ساری برگزار شد.

نمایش خیابانی «شِوِرسِما» با معنی رقص شبنم نشان از فرهنگ و آئین‌های تبری است. می‌شود گفت اقوام تبری در گذشته در هرماه دارای آئین‌های خاصی بودند که همچنان در بعضی از نقاط مازندران در روستاهای بالادست درحال اجرا هستند.

نمایش خیابانی «شِوِرسِما» بیانگر این است که مردم تبرستان بعد پایان سال تبری و جشن خرمن و یک تنفس چندماهه و با شروع فصل جدید کشاورزی چه‌کار می‌کنند، به این معنی که برای شروع هر فعالیتی در کشاورزی ودامداری سما و جشنی تدارک می‌دیدند که ما در این نمایش شاهد آن خواهیم بود. جشن‌هایی اعم از: تورسما. هیمه سِما.دِسکِله سما .کِتراسِما.چهارشنبه سوری.سازه سما.هوکا سِما.نِشاسِما.داشتی سِما.دِروسِما.کَرسوسِما.خَرمن سِما و در نهایت لاکسری سِما. چَکه سِما هم هست که چون این سِما کاملا زنانه بوده قابل اجرا در نمایش شِورِ سِما نیست.

زهراآهنگر، حدیثه اکبریان، زینب درواری، ملینا یوسفی، پارمیس خورشیدی، الهه علوی، بهار صادقی، ملیسا مسعودی، نیوشا عشریه، فاطمه بقایی، علیرضا نوری، جواد شفیعی، همایون طیبی، مهرشاد ذبیحی، ابوالفضل تیلکی، امید محبوبی، پوریا بخشنده و آرش احمدزاده در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.

دیگر عوامل «شِوِرسِما» عبارتند از : طراح لباس خانم ندا نوربخش، دستیار کارگردان: علیرضانوری گردشی، منشی صحنه: زهرا آهنگردارابی




مطالب مرتبط

از تولیدات گروه تئاتر قطره ساری

«آدم برفی و پنگوئن‌های قطبی» در ساری به صحنه رفت
از تولیدات گروه تئاتر قطره ساری

«آدم برفی و پنگوئن‌های قطبی» در ساری به صحنه رفت

نمایش «آدم برفی و پنگوئن‌های قطبی» از تولیدات گروه قطره ساری و به نویسندگی حمید رضا برزگر و کارگردانی مشترک ، لیلا پیام و حمید رضا برزگر از ۱۸ بهمن لغایت ۷ اسفند در ساری به روی صحنه رفت.

|

با هنرمندی هنرمندان سالمند

نمایش «آخرین بار کِی مادرت را بوسیدی» در ساری به صحنه رفت
با هنرمندی هنرمندان سالمند

نمایش «آخرین بار کِی مادرت را بوسیدی» در ساری به صحنه رفت

برای نخستین بار گروه تئاتر دیدار با هنرمندی هنرمندان سالمند مرکز سرای مهر ساری و به نویسندگی و کارگردانی منیژه معصومی نمایش « آخرین بار کی دست مادرت را بوسیدی » در این شهرستان به مدت ۱۰ شب ، روی صحنه رفت.

|

نظرات کاربران