در حال بارگذاری ...
هم‌زمان با انتشار جدول دومین دوره اجرای نمایش‌های ایرانی عاشورایی در مازندران مطرح شد

علی شیدایی‌فر: گروه‌ها و چهره‌های تازه در این رویداد هنری حضور دارند

علی شیدایی‌فر، دبیر دومین دوره اجرای نمایش‌های ایرانی عاشورایی استان مازندران که از ۱۲ تا ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ در ساری برگزار خواهد شد، از حضور گروه‌ها و چهره‌های تازه در این رویداد هنری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران، علی شیدایی‌فر، دبیر دومین دوره اجرای نمایش‌های ایرانی عاشورایی استان مازندران، از برگزاری این رویداد هنری پس از دو سال وقفه در شهر ساری خبر داد.

او در این‌باره توضیح داد: «پس از اجرای اولین دوره و پس از یک وقفه دو ساله، به همت مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، دومین دوره این رویداد با حضور ۸ گروه برتر نقال، پرده‌خوان و مقتل‌خوان و ۳ گروه برتر شبیه‌خوانی استان مازندران از ۱۲ تا ۱۴ شهریور 1402 به مدت ۳ روز در میدان امام حسین (ع) ساری برگزار خواهد شد.»

شیدایی‌فر افزود: «در این دوره، سه گروه حرفه‌ای و برتر شبیه‌خوانی از شهرهای بابلسر، آمل و امیرکلا با همراهی اساتید برتر شبیه‌خوانی استان به عنوان معین‌البکا و ۵ اثر انفرادی در رشته‌های نقالی، پرده‌خوانی و مقتل‌خوانی از سراسر استان مازندران حضور خواهند داشت.»

او ادامه داد: «تفاوت این دوره با اولین دوره آن، حضور گروه‌ها و چهره‌های جدید است و‌ مضاف بر اینکه سعی کردیم اجراهای این رویداد را در دل مردم ببریم و از این رو کمک بر ترویج این هنر اصیل ایرانی نیز کرده باشیم.»

دبیر دومین دوره اجرای نمایش‌های ایرانی عاشورایی گفت: «این دوره رقابتی نیست و به صورت همایشی و با تقدیر از گروه‌های شرکت‌کننده همراه خواهد شد و سال آینده تلاش خواهیم کرد این رویداد را به صورت منطقه‌ای و با حضور استان‌های گیلان، البرز، سمنان، تهران و مازندران و با رویکردی مبتنی بر آموزش محوری و با دعوت از اساتید به‌نام این عرصه برگزار کنیم.»

شیدایی‌فر همچنین گفت: «هدف از برگزاری چنین رویدادی، آشنایی نسل جوان و نوجوان ما با هنرهای اصیل و آیینی کشورمان و تولید آثار فاخر مذهبی در مسیر فرهنگ و ارزش‌های ایرانی اسلامی است.»

او در پایان، از تقدیرِ پیشکسوتان نمایش‌های آیینی-مذهبی در اختتامیه این رویداد خبر داد.

انتشار جدول دومین دوره اجرای نمایش‌های ایرانی عاشورایی استان

بنا به این گزارش، همچنین جدول دومین دوره اجرای نمایش‌های ایرانی عاشورایی استان به میزبانی شهرستان ساری منتشر شد.

این همایش را مرشد محمدمهدی مرادی با نقل «مسلم ابن عقیل (ع)» در ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۱۲ شهریور آغاز خواهد کرد. پس از آن، مرشد ابوالقاسم رجبی از ساری، نقل «حر ابن ریاحی» را در ساعت ۱۷:۳۰ اجرا خواهد کرد و تعزیه «حضرت علی‌اکبر ( ع)» با معین‌البکایی حاج‌علی باقری کله‌بستی از بابلسر، در ساعت ۱۸ پیش چشم مخاطبان قرار خواهد گرفت.

برنامه‌های روز دوم این همایش (دوشنبه ۱۳ شهریور)، نقالی «حضرت علی‌اصغر (ع)» با اجرای مرشد مهسا شعبانی از بهشهر، مقتل‌خوانی «حضرت سیدالشهدا (ع)» با اجرای مرشد احمد رجبی از ساری و تعزیه «مجلس حضرت عباس (ع)» با معین البکایی حاج‌رضا رضوانی از آمل خواهند بود.

در روز آخر (سه‌شنبه 14 شهریور)، پرده‌خوانی «واقعه کربلا» با اجرای جواد آقاپور از آمل و تعزیه مجلس امام‌حسین (ع) با معین البکایی حاج‌محسن جوادی از بند پی بابل به نمایش در خواهند آمد.

مراسم اختتامیه این همایش، ساعت ۱۸ روز سه‌شنبه 14 شهریور در میدان امام حسین ( ع) ساری برگزار خواهد شد.

                                          

 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است
گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است

محمد جونیان هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ذاتی هنرمندان است که باید شادی و نشاط را بین مردم ببرند و با تمام مشکلاتی که در سرراه خود دارند، آن‌ها را امیدوار ...

|

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

از تولیدات گروه تئاتر قطره ساری

«آدم برفی و پنگوئن‌های قطبی» در ساری به صحنه رفت
از تولیدات گروه تئاتر قطره ساری

«آدم برفی و پنگوئن‌های قطبی» در ساری به صحنه رفت

نمایش «آدم برفی و پنگوئن‌های قطبی» از تولیدات گروه قطره ساری و به نویسندگی حمید رضا برزگر و کارگردانی مشترک ، لیلا پیام و حمید رضا برزگر از ۱۸ بهمن لغایت ۷ اسفند در ساری به روی صحنه رفت.

|

نظرات کاربران