در حال بارگذاری ...
مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی مازندران مطرح کرد

یاسر محمودی: خروج تئاتر استان‌ها از بن‌بست

یاسر محمودی برنتی مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی مازندران از مصوبات جلسه روسا و مدیرعامل های انجمن هنرهای نمایشی کشور که در ۱۴ خردادماه سال جاری و در اردکان یزد با حضور مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران، جلسه روسا و مدیران عامل انجمن‌های نمایشی استان‌ها در تاریخ ۱۴ خردادماه سال جاری و به میزبانی انجمن هنرهای نمایشی استان یزد در شهر اردکان با حضور اسرافیل فرج‌اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، غلامرضا نعمتی معاون اداره کل هنرهای نمایشی، مشاور برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی معاونت هنری، معاون مدیرکل استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد، مشاور اجرایی معاونت هنری و معاون مالی انجمن هنرهای نمایشی ایران برگزار شد و در این نشست در خصوص دغدغه‌ها و مسائل و مصائب تئاتر استان‌ها بحث و تبادل‌نظر شد.
در همین خصوص با یاسر محمودی برنتی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران که در این جلسه حضور داشت گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

به عنوان نماینده استان مازندران  از تجربه حضورتان در جلسه‌ای که با حضور مسئولان در اردکان یزد برگزار شد بگویید؟  

در ابتدا باید از  مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور جناب آقای فرج الهی و معاون محترم استان‌ها آقای وحید لک تشکر ویژه داشته باشم که با توجه به شرایط سخت اعتباری و پیگیری‌های زیاد این جلسه را با حضور تمامی اعضای هیئت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی کشور و مسئولان مرکز هنرهای نمایشی مرکز در شهرستان اردکان برنامه‌ریزی و برگزار کردند.
جلسه اردکان بسیار خوب و پربار بود. به‌عنوان نماینده تئاتر مازندران، سعی کردیم دغدغه‌ها و چالش‌های تئاتر استان و به‌طور کل تئاتر شهرستان‌ها را با مدیران و متولیان اصلی خودمان در وزارت خانه در میان بگذاریم. مباحث اصلی در خصوص چالش‌های انجمن نمایش در مسیر ثبت به‌عنوان موسسه فرهنگی هنری بود که الحمدالله تمامی روسای انجمن‌ها در این خصوص همدل و هم‌صدا و هم‌نظر بودند تا از منافع انجمن نمایش دفاع کنند. همچنین در خصوص شیوه‌نامه جدید برگزاری جشنواره استانی نیز بحث و تبادل‌نظر شد.

از مصوبات و خروجی این جلسه برای خوانندگان ما بفرمایید؟

در این نشست در مورد مباحث زیر گفت‌وگو و تبادل‌نظر و مصوب شد:

۱: مشکلات اجرایی در روز شکل‌گیری انجمن، مباحث مالیاتی با قابلیت اجرایی در صورت تغییر مدیران و دولت‌ها، مشکل بیمه پرسنل، کمبود منابع برای پرداخت هزینه‌ها و تشکیلاتی انجمن وقتی‌که به‌عنوان موسسه فرهنگی تبدیل می‌شود
۲: برقراری مجدد تفاهم‌نامه معاونت هنری با استان‌ها
۳: تأکید بر حمایت مالی ادارات کل به انجمن‌ها جهت تولید نمایش طبق گروه‌های ثبت‌شده
۴: ویرایش شیوه‌نامه جشنواره تئاتر استان مطابق سال ۱۴۰۱ و ارسال به ادارات کل
۵: تأکید بر اجرایی شدن مقررات ابلاغی وزارت خانه در حوزه تئاتر و جلوگیری از تخلف توسط مدیران بر اساس سلیقه شخصی آن‌ها در مواجه با اساس‌نامه و شیوه ساماندهی انجمن‌های مستقل استانی
۶: واگذاری مجموعه تئاتر شهر طبق مصوبه شورای معاونین دولت قبل به انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها
۷: پیشنهاد بهره‌مندی انجمن‌ها از کمک‌های مالی جهت برگزاری طرح‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی، مطابق تبصره ۷ و سایر مواد درآمدزایی
۸: رفع نواقص سامانه صدور مجوز و ثبت اساسنامه
۹: ویرایش سامانه صدور مجوز برای تأسیس گروه‌های نمایشی و ورود انجمن‌ها برای تأکید گروه‌ها به دلیل اشراف به حوزه تخصصی خود
۱۰: مشخص نمودن راه‌کارهای قانونی برای تأمین منابع مالی با ایجاد اولویت جهت تولید نمایش، ثبت حسابرسی و حق‌الزحمه هیئت‌مدیره انجمن‌ها
۱۱: حضور دو نفر از اعضای هیئت‌مدیره انجمن در شورای نظارت بر نمایش استان، طبق جلسه مورخ ۱۴۰۱/۹/۵ دفتر مدیرکل امور استان‌های وزارت ارشاد
۱۲: ارسال رونوشتی از مکاتبات وزارت خانه در حوزه تئاتر به انجمن هنرهای نمایشی جهت اطلاع و پیگیری لازم
 

تا چه اندازه این مصوبات می‌تواند برای تئاتر شهرستان‌ها، مفید باشد؟

به نظر من و تمامی اعضای شرکت‌کننده، حتی اگر نیمی از این مصوبات پیگیری و اجرایی شوند، شاهد تحولات چشمگیری در حوزه تئاتر شهرستان‌ها خواهیم بود و این مصوبات می‌تواند آغازی باشد برای برون‌رفت تئاتر استان‌ها از بن‌بست.

و  کلام آخر؟
 نکته مهم جلسه که اهمیت زیادی دارد تمامی چالش ها و مشکلات تاتر استان ها ، اساسنامه و انجمن استان ها  با تایید و امضاء کلیه حاظرین در جلسه، اعضای محترم هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی کشور و نمایندگان مرکز هنرهای نمایشی و مدیر عاملان انجمن استانها رسیده و پیشنهاد داریم این جلسات باید بصورت فصلی انجام شود تا روسای انجمن ,مستقیما با مسولین تصمیم گیرنده مرکز در ارتباط باشند.
و امیدواریم موارد اصلاحی مورد اشاره به زودی از سوی وزارتخانه و مرکز هنرهای نمایشی کشور  به استانها ابلاغ شود و مدیران استانی با صبر تا زمان ارسال تغیرات  با تصمیمات سلیقه ای و تحمیلی , چالش های بیشتری برای تاتر استانها به وجود نیاورند .

.

 




مطالب مرتبط

«قفس جایی برای رام کردنت» در نوشهر به صحنه خواهد رفت

«قفس جایی برای رام کردنت» در نوشهر به صحنه خواهد رفت

نمایش «جایی برای رام کردنت» به کارگردانی مسعود تیر که از آثار پذیرفته شده در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران است، از روز شنبه 13 آبان، اجرای عمومی خود را در شهرستان نوشهر آغاز خواهد کرد.

|

نظرات کاربران