در حال بارگذاری ...
گزارش آیین پایانی هفته تئاتر استان مازندران

کاظم نظری: انجمن‌های نمایشی به سمت خودگردانی و استقلال مالی حرکت کنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی کشور که برای شرکت در آیین اختتامیه هفته تئاتر استان مازندران به شهرستان نور سفر کرده بود، از تخصیص ردیف بودجه مناسب برای تئاتر در سال ۱۴۰۲ سخن گفت و بر لزوم استقلال مالی و خودگردانی انجمن‌های هنرهای نمایشی کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران، هفته تئاتر مازندران از ۲۱ تا ۲۷ اردیبهشت به همت انجمن هنرهای نمایشی استان و با مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

آیین اختتامیه این رویداد با حضور کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی کشور)، ایرج راد (پیشکسوت تئاتر ایران)، حسین جوادی (مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران)، محمدتقی روحی (معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران) و جمع کثیری از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر مازندران، عصر چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری پیامبر اعظم رویان برگزار شد. 

انجمن‌های نمایش در کشور خودگردان شوند

در بخشی از این آیین، کاظم نظری، مدیر‌کل هنرهای نمایشی کشور، ضمن تشکر از انجمن هنرهای نمایشی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برای برگزاری هفته تئاتر استان، از حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی در خصوص چاپ کتاب پژوهشی تاریخ تئاتر مازندران خبر داد و گفت: «به شرط معرفی یک تیم پژوهشی زبده، تمام هزینه‌های پژوهش، چاپ و نشر این کتاب بر عهده اداره‌کل هنرهای نمایشی خواهد بود.»

او همچنین از گردهمایی مسئولان انجمن‌های نمایشی کشور در یزد، در هفته آتی خبر داد و افزود: «ما در وزارت ارشاد و اداره‌کل هنرهای نمایشی، تمام سعی و تلاش خود را برای استقلال انجمن‌های نمایشی به‌کار برده‌ایم و معتقدیم برای رسیدن به تئاتری پویا در کشور، این انجمن‌ها باید خودگردان و دارای استقلال مالی شوند و این امر جز با حمایت همه اهالی تئاتر محقق نمی‌شود.»

کاظم نظری ادامه داد: «با پیگیری‌های مستمر در مرکز هنرهای نمایشی و مساعدت و توجه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سال ۱۴۰۲ ردیف بودجه قابل توجهی توسط نمایندگان محترم مجلس برای تئاتر تخصیص داده شد است و انشاالله در سال جاری افزایش بودجه انجمن‌های نمایش را شاهد خواهیم بود.»

لزوم استقلال عملِ انجمن هنرهای نمایشی

یاسر محمودی برنتی، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی مازندران، دیگر سخنران این آیین بود که از مدیران اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در برگزاری هفته تئاتر مازندران تشکر کرد.

او در ادامه به عدم استقلال در حوزه کاری و مالی انجمن و موانعی که وجود دارد اشاره کرد و افزود: «انجمن نمایش باید همانند دیگر صنوف همچون کانون و نظام مهندسین در ارائه صدور مجوزها و تولید آثار نمایشی و برگزاری جشنواره‌ها و به ویژه در مسائل مالی و بودجه استقلال عمل داشته باشد.»

رونمایی از پوستر نخستین جشنواره استانی نمایشنامه‌خوانی ریحان                                                                                                

در بخشی دیگر از این آیین، با حضور کاظم نظری، ایرج راد، حسین جوادی، عبدالرضا رشیدی و بهزاد عزتی (فرزند مرحوم ریحان عزتی) روی صحنه، برنامه رونمایی از پوستر نخستین جشنواره استانی نمایشنامه‌خوانی ریحان اجرا شد. 

بهزاد عزتی، فرزند مرحوم ریحان عزتی، پس از رونمایی و مراسم امضای پوستر این جشنواره گفت: «نه در جایگاه فرزند ریحان عزتی، بلکه به عنوان یک شهروند ایرانی از تمامی دست‌اندرکان و برگزارکنندگان این جشنواره تشکر می‌کنم.»

او ادامه داد: «ای کاش از این دست جشنواره‌ها و یادمان‌ها برای هنرمندانی که در قید حیات هستند نیز برگزار شود.»

مرحوم ریحان عزتی از پیشکسوتان فقید و از چهره‌های تاثیرگذار تئاتر مازندران بود که این جشنواره به دبیری عبدالرضا رشیدی، با یاد و خاطره این هنرمند، در مهرماه سال جاری در شهرستان نور برگزار می‌شود.

 

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است
گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است

محمد جونیان هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ذاتی هنرمندان است که باید شادی و نشاط را بین مردم ببرند و با تمام مشکلاتی که در سرراه خود دارند، آن‌ها را امیدوار ...

|

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر
با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر

در بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» که به دبیری مسلم خردمند برگزار می‌شود، آثار تولیدی دانشجویان افسری دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، با موضوع دریا، نیروی دریایی ارتش و ماهیت دفاعی نیروهای دریایی بر صحنه می‌روند. 

|

با حضور اعضای هییت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران

آیین نامگذاری سالن بلک باکس استاد محسن متین برگزار شد
با حضور اعضای هییت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران

آیین نامگذاری سالن بلک باکس استاد محسن متین برگزار شد

با حضور اعضای هییت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران و پیشکسوتان و هنرمندان و مدیران شهری تنکابن، آیین نامگذاری سالن بلک باکس استاد محسن متین برگزار شد.

|

در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی
در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی

فعالان تئاتر خیابانی مازندران، در نامه‌ای به شهرام نوشیر، از تغییرات و تحولات اساسی در کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی و افزوده شدن بخش تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر استان‌ها، تشکر و تقدیر کردند.

|

نظرات کاربران