در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با پیشکسوت تئاتر مازندران مطرح شد

صمد جواهری پور: هنرمندان در تحول فرهنگی جامعه نقش موثری دارند

صمد جواهری پور ضمن مروری بر فعالیت‌های نمایشی خود در سالیان گذشته، از نقش هنرمندان در تحول فرهنگی جامعه و نیز از کاستی ها و توانمندی های آنان در استان مازندران سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران، به مناسبت هفته تئاتر مازندران گفت و گوی کوتاهی با صمد جواهری پور پیشکسوت هنرهای نمایشی شهرستان چالوس انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

لطفا از سوابق و فعالیت های خود در عرصه هنر های نمایشی بفرمایید؟

من از زمان کودکی به رشته های هنری علاقه مند بودم، در دبیرستان نمایش اجرا می کردیم و در دوره دانشجویی در تهران با اساتید برجسته چون" شاه محمدی"،"بوترابی"،"ایرج زهری" و "نصیریان"، کارهای نمایشی را روی صحنه بردم و پس از اتمام تحصیلات در تهران و چالوس و نوشهر با تشکیل گروه های نمایشی و نمایشنامه نویسی و بازیگری و فن بیان مشغول تربیت جوانان این مرز و بوم پرداختم. نمایشنامه هایی را در مناطق  جنگی نوشته و "یوجین اونیل" را در تئاتر شهر و کافه جوانان تهران روی صحنه بردمنمایش "آنتیگون اثر ژان آنوی و لحازف و"مرک "اثر احمد شاملو و "آدم آدم است" اثر برتولت برشت و پوست شیر و پاتوق اثر اسماعیل خلج و  چند نمایش از کارهای غلامحسین ساعدی  و .... را اجرا کردم.

با توجه به برگزاری هفته تئاتر مازندران و گستردگی جغرافیایی آن، به نظر شما این رویداد چه تاثیری می‌تواند در روند توسعه تئاتر استان داشته باشد؟

بزرگداشت هفته تئاتر می‌تواند توجه عموم جامعه را به این هنر اصیل جلب نماید. همچنین با توجه به قدمت فرهنگی خطه مازندران و علاقه مندی مردم این بوم به هنر نمایشی برگزاری گسترده هفته تئاتر در شناسایی هنرمندان جوان و تبادل ایده های خلاقانه موثر خواهد بود.

پیام شما به عنوان پیشکسوت تئاتر استان به هفته تئاتر مازندران چیست؟

هنر تئاتر یکی از بهترین ابزار و وسایل برای بیان افکار و عواطف مردم و انتقال پیام های مهم و ارزشمند به جامعه به کار گرفته شود، ثانیا هنر تئاتر نیازمند ایجاد فضایی پویا و خلاقانه است که به هنرمندان امکان می‌دهد تا ایده های خود را با هنر و تکنیک های جدید و نوآورانه به نمایش بگذارند. ثالثا باید برای حفظ هنر تئاتر و ارتقای آن توجه ویژه ای به حمایت مالی و مدیریتی از این هنر داشته باشیم.

جایگاه سخت افزاری نمایش در استان مازندران و شهرستان چالوس را  چطور می بینید؟

در سال‌های گذشته مسئولان حمایت هایی از هنر نمایش داشتند، با این حال هنوز توانایی پشتیبانی کامل از هنر تئاتر در ایران وجود ندارد. انتظار از مسئولان و جامعه و تلاشی مضاعفی را می طلبد.همچنین تامین بودجه های کافی برای تولید و اجرای نمایش، افزایش فضاهای اجرایی تئاتر ، ایجاد شبکه هایی برای ترویج هنر تئاتر و توسعه آموزش هنر.

فعالان شهر و استان را چطور ارزیابی می‌کنید و چه پیشنهادی به جوانان و فعالان عرصه نمایش شهر و استان دارید؟

آموزش های لازم و تمرین های بازیگری , و برای این منظور می‌توانند در مدارس هنری ثبت نام کنند و یا به صورت خصوصی با مربیان مجرب همکاری کنند و از تجربیات هنرمندان مجرب بهره مند شوند.تشکیل کارگاه های نمایش تمرین و تجربه کمک می‌کند تا مهارت های بازیگری خود را بهبود بخشند و به شناسایی خود به عنوان یک بازیگر حرفه ای برسند،همچنین شبکه سازی با سایر هنرمندان مدیران تئاتر و افراد دیگر در صنعت هنر می‌تواند به هنرمندان جوان کمک کند تا از فرصت های شغلی و فرصت های همکاری در آینده بهره مند شوند.

محتوای آثار تولیدی و جذب مخاطب در تولیدات شهر و استان  مازندران از نظر شما چگونه است؟
به طور کلی می توانم بگویم که هر نمایشنامه ای باید بر اساس پایه های هنری اجتماعی فرهنگی و ادبی قوی و مستحکمی ساخته شود و همچنین نمایشنامه های برتر باید بر اساس نوآوری و خلاقیت در مضامین محتوا شخصیت ها و ساختارهای داستانی بازیگری و کارگردانی برجسته شوند. به همین دلیل برای ارزیابی نمایشنامه های اخیر باید بطور دقیق بررسی شود که آیا این نمایشنامه از پایه ها پیروی کرده اند یا خیر؟ آیا آنها موضوعاتی را که برای جامعه مهم هستند به طور صادقانه و اصیل به تصویر کشیده اند؟
آیا آنها در کاربرد برخی تکنیک های نوین در ساختار و بازیگری نوآوری و خلاقیت داشته اند؟

چه پیشنهادی جهت رشد و پویایی تئاتر شهر و استان دارید؟

حمایت مالی، کمک به استقرار سالن های نمایشی ، تامین هزینه های بازیگری و تولید نمایش ترویج فرهنگ تئاتر برای پویایی تئاتر در مازندران. باید فرهنگ تئاتر در جامعه ترویج یافته و افراد برای شرکت در نمایش های فاخر  درحال اجرا و همچنین حضور در کلاس های آموزش بازیگری و نویسندگی که به نمایشنامه نویسی  و بازیگری تشویق شوند‌.
برنامه های تبلیغاتی و تشویق اساتید و هنرمندان مجرب و ترویج فرهنگ برای خانواده ها و جوانان نیز انجام شود.دعوت از اساتید کشوری و دانشگاه ها و برگزاری همایش های نمایشی جهت کارگردانان و بازیگران و نویسندگان مطرح کشور.

نقاط کاستی و توانمندی هنرمندان و انجمن های نمایشی شهر خود و استان را در چه می بینید و چه پیشنهادی دارید؟

-نقاط کاستی ۱-کمبود منابع۲-کمبود امکانات۳-کمبودحمایت های مالی۴-رقابت با شاخه های هنری دیگر هنرمندان تئاتر با رقابت با شاخه های هنری دیگر مانند سینما و تلویزیون مواجه هستند که می‌تواند به کاهش علاقمندی به تئاتر در جامعه منجر شودتوانمندیها :۱-تجربه و استعداد۲-خلاقیت۳-تعامل با جمعیت۴-قدرت اجرا است. و برای ترویج هنر تئاتر در جامعه می‌توان از اقدامات زیر استفاده کرد:۱-برگزاری نمایش های تئاتر در فضاهای مختلف از جمله سالن‌های کنسرت فضاهای عمومی مانند پارکها-مراکز تجاری-خیابان و تفرجگاه هاو... می‌تواند به ترویج هنر تئاتر کمک کند۲-ارائه برنامه های تلویزیونی و رادیویی درباره تئاتر ۳-برگزاری کارگاه های نمایشی

پیشکسوتان در استان چگونه می‌توانند در تولیدات و زیرساخت ها مشارکت داشته باشند؟
پیشکسوتان تئاتر به دلیل تجربه و دانش طولانی مدت خود می‌توانند در پیشرفت تئاتر قوی باشند.۱-ارائه آموزش های تئاتر به جوانان و نوجوانان ۲-همکاری با سازمان‌های تئاتر ۳-حمایت مالی از پیشکسوتان تئاتر با حمایت مالی از تولید نمایش های با کیفیت در پیشرفت تئاتر موثر باشند.۴-شرکت در جلسات مشورتی با ارگانها،آموزش و پرورش کانون‌ها شهرداریها-فرمانداریها-استانداریها-بهزیستی -سپاه -بسیج و سایر....۵-بازخورد سازنده ارگانها و مسئولان با هنرمندان و کارگردانان۶-ارائه نمایش های با کیفیت بالا و پرمحتوا و تشویق هنرمندان جوان در بهبود کیفیت نمایش های آنان  تاثیرگذار باشند.

روابط هنرمندان با مردم و مسئولین و مخاطبین و پیشکسوتان و ... را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
-هنرمندان با ارائه نمایش های خود در تحول فرهنگی جامعه نقش موثری دارند. ارتباط نزدیک با مخاطبان وجامعه به هنرمندان کمک می‌کند تا نمایش هایی با محتوا مناسب برای جامعه تولید کنند و بازخورد مثبت جامعه برای آنها انگیزه بخش است. روابط هنرمندان با مسئولان همکاری بین دو طرف در تولید نمایش ها و برگزاری رویداد های فرهنگی می‌تواند به  پیشرفت هنری کمک کند و برقراری ارتباط خوب با مسئولان می‌تواند به هنرمندان در حل مشکلات مالی و اجتماعی کمک کند و بازار فروش آثار هنری آنها را تقویت کند.بطور کلی هنرمندان با برقراری روابط قوی با مردم و مسئولان می‌توانند در تاثیرگذاری برجامعه و توسعه هنری کشور موثر باشند.

جشنواره های تئاتر و اجرای عمومی چه تاثیری در رشد هنرمندان دارد؟
به طور کلی جشنواره های تئاتر می‌تواند در رشد و پیشرفت هنرمندان و هنر تئاتر تاثیر بسزایی داشته باشد.این جشنواره ها فرصتی برای نمایش آثار هنری به جامعه و مخاطبان فراهم می‌کنند و به هنرمندان فرصت آشنایی با دیگر هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری کشور را فراهم می سازد.

و کلام آخر ؟

پیشنهادم به جامعه تئاتر شامل این موارد است که حفظ و ارتقای هنر تئاتر نیازمند همکاری و هماهنگی همه اعضای جامعه تئاتر است و باید به همدیگر کمک کنیم تا این هنر برای نسل های آینده حفظ شود و همچنین در پایان از ابوالفضل احمدی و روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی مازندران و گروه تئاتر باران چالوس جهت ترتیب دادن این گفت و گو ، کمال تقدیر و تشکر را دارم.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران