در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با پیشکسوت تئاتر چالوس

محمدرضا قلی‌پور: برگزاری هفته تئاتر مازندران، باعث پیشرفت تئاتر شهرستان‌ها می‌شود

محمدرضا قلی‌پور، برگزاری هفته تئاتر مازندران را باعث پیشرفت تئاتر شهرستان‌ها این استان دانست. او همچنین از نبودن امکانات سخت‌افزاری در تئاتر چالوس انتقاد کرد و خواستار آن شد مدیران و مسئولان، در پاسخ به شور و اشتیاق هنرمندان جوان، به این هنر توجه کنند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران، هفته تئاتر این استان از ۲۲ لغایت ۲۸ اردیبهشت، در ۷ شهرستان مازندران برگزار خواهد شد. به همین بهانه و به همت هنرمندان گروه هنرهای نمایشی باران شهرستان چالوس، با محمدرضا قلی‌پور، پیشکسوت هنرهای نمایشی این شهرستان گفت‌وگویی را انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

لطفا کمی از سوابق و فعالیت‌های تئاتری‌تان برای خوانندگان ما بگویید.

 محمدرضا قلی‌پور ، متولد ۱۳۳۸ در شهرستان چالوس هستم که فعالیت‌های نمایشی خود را از دوران راهنمایی و کانون فرهنگی پرورشی شروع و پس از آن زیر نظر مرحوم بهروز مسروری به صورت حرفه‌ای‌تر آن را دنبال کردم. بعد از آن برای تحصیلات آکادمیک وارد دانشگاه و در رشته کارگردانی تئاتر فارغ التحصیل شدم.
حدود ۲۰ نمایشنامه را نوشته و بیش از ۳۰ نمایش را هم تاکنون کارگردانی کرده‌ام که در چندین جشنواره ملی و استانی نیز حائز کسب رتبه‌های برتر شده‌اند. علاوه بر آن در بیش از ۳۰ فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته‌ام.

با توجه به برگزاری هفته تئاتر مازندران و گستردگی جغرافیایی آن، به نظر شما این رویداد چه تاثیری در روند توسعه هنرهای نمایشی در استان خواهد داشت؟

این رویداد می تواند مولدی جهت حرکت تئاتر استان و شهرستان باشد و هنرمندان پس از یک رکورد چند ساله به علت ویروس منحوس کرونا، می‌توانند در این عرصه آثار خود را به نمایش بگذارند.

نظرتان در مورد , تدوین و گردآوری اسناد تاریخ تئاتر استان و چاپ آن تحت عنوان «کتاب تاریخ تئاتر مازندران» چیست؟

تدوین تاریخ تئاتر مازندران حرکت بسیار ارزشمندی است. خیلی از ما پیشکسوتان در این عرصه به حق خودمان نرسیده‌ایم، لااقل اگر  نامی از ما پیشکسوتان در این کتاب ثبت شود، جای بسی امیدواری است.

 پیام خود را  به عنوان پیشکسوت تئاتر شهرستان چالوس به هفته تئاتر مازندران در یک جمله بگویید.

 من چه پیام و پیشنهادی می‌توانم داشته باشم وقتی می‌بینم این جوانان و نوجوانان، با کم‌ترین امکانات و بدون هیچ چشم‌داشتی شاهکار تولید می‌کنند و برخی مدیران نیز از آن‌جایی که سررشته‌ای از تئاتر و هنرهای‌ نمایشی ندارند، از آن‌ها حمایت نمی‌کنند.

امکانات سخت افزاری نمایش در چالوس و استان مازندران چگونه است؟

شهرستان چالوس فاقد جایگاه سخت‌افزاری در هنر های نمایشی است. فکر کنم جزو معدود شهرهای استان است که فاقد مجتمع هنری است و یک هنرمند  برای تولید اثرش، باید در سالن‌های دیگر ادارات و نهادها و با اجاره‌بهای سنگین به اجرا و یا تمرین بپردازد.  

چه پیشنهادی جهت رشد ‌و پویایی تئاتر شهر و استان دارید؟

پیشنهاد بنده برای رشد و پویایی تئاتر استان مازندران این است که هر  شهرستان برای خودش یک جشنواره برگزار کند و گروه‌های نمایشی با هر نگرش و سبکی دور هم جمع و با افکار و آثار و سبک‌های همدیگر آشنا شوند. این حرکت علاوه بر این‌که می‌تواند سبب پویایی و بالندگی تئاتر آن شهرستان شود، می‌توان از آثار برگزیده این جشنواره‌ها برای حضور در جشنواره تئاتر استان دعوت کرد. مزیت دیگر آن است که هر شهر چند اثر برای اجرای عموم و حضور در جشنواره‌ها دارد و خودِ این حس رقابت نیز به رشد و سازندگی این هنر کمک بسیار می‌کند.

نقاط ضعف  و توانمندی هنرمندان و انجمن نمایش شهر  و استان را در چه مواردی می‌بینید؟

هنرمندان چالوس بدون داشتن امکانات، حرکتی رو به جلو دارند. اگر مسئولین حمایت کنند و مجتمع هنری در این شهرستان سریع‌تر ساخته شود، آن وقت می‌توان به رشد و شکوفایی این هنر در چالوس بیشتر امیدوار  بود.

و سخن آخر؟

ما در استان مازندران، تماشاگران و علاقه‌مندان بسیار فهیمی داریم که سرمایه تئاتر ما محسوب می‌شوند. ولی به همان اندازه مدیران و مسئولانی که درک از تئاتر و هنر ندارند و دلسوز هنرمندان نیستند، به حد وفور است و چه خوب می‌شد که مدیران فرهنگی و هنری در جلسات خود از حضور پیشکسوتان استفاده کنند.استفاده از تجرییات پیشکسوتان در مدارس به همراه شور و دانش کارگردانان جوان در آموزش و پرورش و ایجاد کلاس‌های آموزشی برای کودکان می‌تواند در فرهنگ‌سازی نمایش در بین نسل جدید و خانواده‌های آنان نقش موثر و بسزایی داشته باشد.




مطالب مرتبط

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر
با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر

در بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» که به دبیری مسلم خردمند برگزار می‌شود، آثار تولیدی دانشجویان افسری دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، با موضوع دریا، نیروی دریایی ارتش و ماهیت دفاعی نیروهای دریایی بر صحنه می‌روند. 

|

با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت
با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران 23 آبان در آیین اختتامیه برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف معرفی کرد و 4 اثر به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. این نمایش‌ها در بخش صحنه‌ای «خواب نامه» و «کارنامه بندار بیدخش» و در بخش خیابانی «پوتین» و «مغزهای کادو‌پیچ‌شده» ...

|

یادداشت مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی مازندران

هنرمندان تئاتر تنها در میدان
یادداشت مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی مازندران

هنرمندان تئاتر تنها در میدان

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران از عدم حمایت از تولیدات نمایشی استان ها گلایه و در تعریف شعار سال (جهش تولید، با مشارکت مردم) تولیدات هنری را در جایگاه و نقش مهم این شعار دانست و نقش هنرمندان در جذب مشارکت مردم را بسیار حائز اهمیت خواند

|

گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است
گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است

محمد جونیان هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ذاتی هنرمندان است که باید شادی و نشاط را بین مردم ببرند و با تمام مشکلاتی که در سرراه خود دارند، آن‌ها را امیدوار ...

|

نظرات کاربران