در حال بارگذاری ...

عید فطر، بسان پایان یک درام شیرین

حامد مربوط صادق: عید سعید فطر که به عید بندگی و شکرگزاری در برابر خالق نیز شهره است، خود پایان یک درام شیرین است که در آن، بندگان بسان بازیگران نمایش، تمام خود را در برابر تمام هستی و در مقابل یکتا کارگردان خلقت و در صحنه‌ای عظیم به نام «رمضان» بازی کرده و در این روز در برابر تک نظاره‌گر این نمایش سر تعظیم فرود آورده و بابت منتی که برای فرصت دوباره دیده شدن به آنها داده، از او شکر گزاری کرده و مورد تشویق او قرار می‌گیرند .

و از این رو است که  حضرت علی‌ابن‌موسی الرضا ( ع) در روایتی می‌فرمایند: «إنَّما جُعِلَ یَومُ الفِطرِ العِیدَ لِیَکونَ لِلمُسلِمینَ مُجتَمَعاً یَجتَمِعُونَ فیهِ و یَبرُزونَ لِلّهِ فَیُمَجِّدُونَهُ عَلی ما مَنَّ عَلَیهِم»؛ روز فطر از این رو عید قرار داده شد تا روز اجتماع مسلمانان باشد و در این روز آنها گرد هم آیند و اجتماع نمایند و خداوند را بر منّتی که بر آنها نهاده است ستایش کنند.

عید به معنای بازگشتی متفاوت از روزهای پیشین است، بازگشتی پاک و خالی از ناخالصی‌ها، همان‌گونه که یک بازیگر در صحنه سلوک می‌کند تا به پارسایی عظیم نائل شود، در این ماه نیز بازیگران صحنه رمضان خود را برای پاکی و دوری از زشتی‌ها و پلیدی‌ها به سختی و مشقت انداخته تا با جامه‌ای طاهر و روحی صیقلی از ضیافت جبروت حق خارج شوند.

همچنین مطابق برخی احادیث و روایت، عید فطر بسان نمایش بازسازی شده از قیامت است و تمرینی برای آن روز مهم.

در یکی از خطبه‌های حضرت علی (ع) در نماز عید آمده این روز بسیار شباهت به روز قیامت دارد. وقتی از خانه‌های‌تان به سوی مصلای عید خارج شدید به یاد روزی باشید که از قبرها به سوی صحنه قیامت برانگیخته می‌شوید و هنگام نماز یاد روزی باشید که باید در محضر خدای خود ایستاده و پاسخگوی کردار خود باشید. وقتی پس از نماز به منازل خود برمی‌گردید به یاد بازگشت از صحنه قیامت به بهشت باشید.

آری این‌گونه است که این عالم صحنه است و ما بازیگران آن، پرده صحنه رمضان که بسته شود، اول کارگردان هستی ندا می‌دهد که که ای بندگان من، از من بخواهید برای دنیا و آخرت‌تان؛ قسم به عزت و جلالم به شما عطا خواهم کرد و چنان چه مراقب خدای خود باشید شما را روز قیامت مقابل چشمان جهنمیان رسوا نخواهم کرد. آری برگردید به خانه‌های‌تان. مرا راضی کردید و من هم به شما رضایت دادم.

این درام شیرین و این بازی بندگی، بر تمام بازیگران و نقش‌آفرینان آن که در این صحنه نقش خود را به نیکی و به بهترین وجه در محضر حضرت حق اجرا و رضایت او را جلب کردند، خجسته باد.

 




نظرات کاربران