به بهانه برگزاری هفته تئاتر مازندران و درگفت وگو با پیشکسوت تئاتر مازندران مطرح شد
صفر علی اوجانی: توجه به تئاتر نباید محدود به مرکز استان باشد

پیشکسوت تئاتر و ادبیات نمایشی استان مازندران، در خصوص هفته تئاتر مازندران و لزوم تمرکز زدایی از مرکز استان و توجه به همه شهرهای مازندران میگوید.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران، صفر علی اوجانی، نویسنده، کارگردان، فیلمنامه نویس، شاعر و پژوهشگر هنر و ادبیات نمایشی و فرهنگ شفاهی بومی(فولکوریک،کهن الگوها،اسطورهها،بازیهای نمایشی و نمایش بازی)است. او که دارای درجه هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد و عضو پیوسته کانون نمایشنامه نویسان و کارگردانان خانه تئاتر ایران است، فعالیتهای هنری خود را از سال ۱۳۵۰ با بازی در نمایشهای: سیاوش در آتس،سیاه زنگی،دایره زنگی،مرد فرنگی،آسید کاظم،چشم در برابر چشم آغاز و با زنده یاد غلامعلی منصور سوهانی در گروه تئاتر پیشاهنگی همبازی بوده است. صفر علی اوجانی در سال ۱۳۵۷ در نمایشهای: چوبدستهای ورزیل،جانشین،جهنم،چهار صندوق به کارگردانی استاد محسن متین بازی نمود و فعالیت حرفهای خود را در سمت نویسنده و کارگردان با تشکیل گروه تئاتر کوچه آغاز و اولین اجرای عمومی خود را یکسال بعد در سال ۱۳۵۸ با نمایشنامهای از خود به نام<این قصه سر دراز دارد>در تنکابن،کارگردانی و اجرا کرد.
اجرای نمایشهای: پهلوان مظلوم/عباس هندو(در سومین جشنواره سراسری تئاتربین المللی فجر۱۳۶۳)، پیچیده درشولای عشق(درتالارمولوی تهران)، شلغم پخته مرغ بریان است /رابرچرری و حکایت حاجی فیروز(در پنجمین جشنواره سراسری نمایشهای آیینی،سنتی تهران ۱۳۷۱)، بازنویسی،طراحی وکارگردانی نمایشنامه<بچه تابستان>نوشته:زنده یادحسن حامد و اجرا در تالار سنگلج تهران، نویسندگی وکارگردانی نمایشنامه:<تورتقی>(شرکت در جشنوارههای آیینی سنتی ۱۳۷۳ و سیزدهمین جشنواره بین المللی فجر)، نویسندگی وکارگردانی نمایشنامه(و چه نکش تلای بکش)درهمایش سیاه جامگان برج میلادتهران۱۳۹۳، داور جشنواره های کشوری منطقهای و استانی، _چاپ رمان(صاعقه درصنوبر)، مجموعه هشت داستان کوتاه(پدرکشی ازنوع سوم)نشر-نوین پویا تهران، چاپ کتاب نمایشنامه(تورتقی)۱۴۰۰ انتشارات، هاوژین ساری با سفارش انجمن هنرهای نمایش استان مازندران و تهران، چاپ کتاب مجموعه شعر(باددرزنجیر) انتشارات آیما تهران ۱۴۰۱، چاپ کتاب مجموعه داستان(درختان سایه دارند مانداریم)۱۴۰۱ انتشارات نوین پویا تهران، کسب دیپلم افتخاردراولین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی دفترتهیه و تدوین متون مرکز هنرهای نمایشی با نمایشنامه«آراشو»، برنده اول مسابقه نمایشنامه نویسی با نمایشنامه «رابرچرری» استان مازندران، نویسندگی وکارگردانی فیلم کوتاه(تنکابن خانه من است)برنده دیپلم افتخار از سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد. نویسندگی و کارگردانی و بازیگری در فیلم نیمه داستا از دیگر سوابق و فعالیت های این پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی مازندران است.
با صفر علی اوجانی در خصوص برگزاری هفته تئاتر مازندران گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه میخوانید:
با توجه به برگزاری هفته تئاتر مازندران، این رویداد را چگونه ارزیابی میکنید؟
پاسخ روشن است یکی از محسنات برگزاری هفته تئاتر استان مازندران باتوجه به گستردگی استان در هفته تئاتر این است که احتمالا به یاد متولیان امور میآورد که مازندران فقط ساری نیست. تئاتر مازندران هم مختص مرکز استان نیست، از شرقیترین محرومان از امکانات و بودجههای تئاتر؛ به عنوان مثال: شهر(نکا) و تا غربیترین محروم از بودجه وابزار تئاتر یعنی: (رامسر) هم وجود دارد که نیاز به نگاه ویژه و فراگیر مسئولان تئاتر استان را دارند. بله این رویداد مناسبتی(هفته تئاترمازندران) شاید تلنگری باشد که تمرکز زدایی شود و متولیان امور به یادشان بیاید که مازندران یعنی همه استان!
نظرتان در مورد چاپ کتاب تاریخ تئاتر مازندران چیست؟
نمیدانم از کدام تدوین و گردآوری سخن میگویید و از کدام تاریخ تئاتر استان حرف میزنید؟کی و کجا از من به قول شما پیشکسوت؛ که حدود پنجاه سال مشغول هنرمقدس تئاترهستم، از سوابق و اسناد و آمار و ارقام برای ثبت درتاریخ تئاترمازندران پرسش شده است؟!
در یک جمله کوتاه و مختصر پیام خود را به هفته تئاتر بگویید؟
واقعیت این است که هروقت ازمن به عنوان پیشکسوت یادمی کنند که پیام بدهم،یاد قطعه هنرمندان میافتم! چرا قبل از فوت ما پیشکسوتان تئاتر استان که هر کداممان همانند یک کتاب عتیقه کهنه وگرانبها و سرشار از علم وهنر وتجربه هستیم به سراغمان نمیآیید! که اگر این کتابخانه بسوزد خیلی دیر و فاجعه بارخواهدشد.
و کلام آخر ؟
تئاتر یک نیاز است،چیزی شبیه نان، اهالی این هنرمقدس و انسانی را تا دیر نشده دریابید.