در گفت و گو با یکی از فعالان حوزه هنرهای نمایشی انقلاب در مازندران مطرح شد
خود را از میان برداریم تا هر چه از هنر ماند جلوهای از خدا باشد
سجاد بحری فعال حوزه هنرهای نمایشی انقلاب، از تعریف هنر انقلاب و شاخصههای آن میگوید.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران ، سجاد بحری اهل شهرستان تنکابن و هنرمند فعال در حوزه هنرهای نمایشی انقلاب است که همگان او را در مازندران با آثار فاخر نمایشی در حوزه انقلاب اسلامی و ایثار و شهادت میشناسند و خود نیز از ثمره یکی از شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی است.
کاندیدای دو بخش طراحی صحنه و کارگردانی در جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت با نمایش «آبادان»، کسب مقام اول کارگردانی، مقام اول نویسندگی، مقام اول بازیگری و مقام اول طراحی صحنه از یازدهمین جشنواره منطقهای تئاتر بسیج با نمایش «میانبر»، کسب مقام دوم بازیگر مرد و کاندیدای بخش کارگردانی و طراحی صحنه در یازدهمین جشنواره سراسر تئاتر بسیج با نمایش «میانبر»، کسب عنوان مقام اول نویسندگی، مقام اول کارگردانی، مقام اول طراحی صحنه و مقام اول بازیگری مرد در جشنواره تئاتر بسیج هنرمندان استان مازندران با نمایش «قناسه»، کاندیدای بخش بازیگری مرد و طراحی صحنه در پانزدهمین جشنواره سراسر تئاتر مقاومت با نمایش «قناسه»، کسب مقام اول نویسندگی، مقام اول کارگردانی، مقام اول طراحی صحنه و مقام اول بازیگری مرد در سیزدهمین جشنواره سراسر تئاتر بسیج سودای عشق با نمایش «بیدرکجایان »، کسب مقام اول نویسندگی از جشنواره نمایشنامهنویسی (فانوس) برای نگارش نمایشنامه «میانبر»، کسب مقام دوم نویسندگی از جشنواره نمایشنامهنویسی( فانوس ) برای نگارش نمایشنامه «چند کیلومتر تا فروغ»، کسب مقام دوم نویسندگی از جشنواره نمایشنامهنویسی( ایثار ) برای نگارش نمایشنامه «چند کیلومتر تا فروغ» و ... نمونههایی از موفقیتهای او است.
سجاد بحری در بیان شاخصههای هنر انقلاب اسلامی میگوید :«انقلاب مردم در سال ۵۷ یک انقلاب دینی بود انقلابی با محوریت اسلام بود. اتصال هنر و انقلاب اسلامی تنها بامطالعه و درک اسلام قابل تعریف است، اگر اسلام حقیقی را بهدرستی و با نگاه هنرمندانه در آثار یافتیم ، میتوانیم به آن صفت (هنر انقلابی) بدهیم. در هر اثر هنری هم گوشهای از اسلام بهعنوان دغدغه هر هنرمند مطرح میشود. گاهی اخلاق، گاهی رحمت، گاهی جهاد و گاهی سبک زندگی و سیاری دیگر از توصیههای اسلام است.»
وی در پاسخ به این سؤال که کارکرد هنر انقلاب اسلامی در این برهه حساس از جامعه چگونه است، اینگونه پاسخ میدهد :« قطعاً برای پاسخ به این سؤال باید دو مقوله هنر و انقلاب را بهطور مجزا تعریف و بررسی کرد ، اما بهطور خلاصه ،هنر مجموعهای از تولیدات و آثار افراد، برای درگیر کردن عواطف و احساسات مخاطب و نمایاندن هرچه زیباتر دغدغههای خالق اثر است. انقلاب اسلامی هم پس از عبور از دوران پر فراز و نشیب ابتدای پیدایش در کشور عزیزمان ایران ، در درون خود تلاش کرد تا اصل انقلاب و در کنارش اسلام حقیقی را به مردم داخل کشور و دیگر کشورها و مهمتر از همه مسلمانان جهان بهتر بشناساند.
او میافزاید: «نمیتوان برای هنر انقلاب ، کارکرد اصلی و یا فرعی در نظر گرفت پس هر اثر هنری که بتواند مسئلهی و درگیریهای هر گوشه از جهان اسلام را با هر شکل از هنر مطرح کند ، کارکرد خود را به نمایش گذاشته است و اینکه آیا تأثیر خود را گذاشته یا خیر را باید بهطور مجزا بررسی کرد.»
بحری ، تعریف هنر انقلاب اسلامی را با جملهای از شهید آوینی، اینگونه شرح میدهد که :« به گفته شهید مرتضی تاوَنی خود را از میان برداریم تا هرچه از هنر ماند جلوهای از خدا باشد . جلوهای از اسلام.»
او همچنین در بیان نقاط ضعف و قوت این هنر در استان مازندران میگوید: «نقطهضعفی که انشا الله نداریم و حضور هنرمندان متعهد و خوشذوق در این دیار علویان خود بزرگترین نقطه قوت هنر انقلاب اسلامی در مازندران است.»
او عدم آموزشهای آکادمیک را اساسیترین مشکل در بخش هنرهای نمایشی انقلاب ذکر میکند و ادامه میدهد: «برای اینکه انقلاب اسلامی را هنرمندانه و مخاطب پسند، بهوسیلهی تئاتر مطرح کنیم ، باید ابتدا هنرهای نمایشی را بهدرستی فراگرفت.»