در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با بازیگر نمایش کمدی «ازدواج در استانبول» مطرح شد

فاطمه رجبیان: تئاتر کمدی نیازمند آموزش صحیح است

برترین بازیگر زن، نخستین طنزواره استانی میرما از چالش‌ها و کمبودهای تئاتر کمدی در مازندران و نقش این گونه‌ی نمایشی در شور و نشاط اجتماعی سخن می‌گوید.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران، فاطمه رجبیان کارشناس جغرافیای شهری و دانشجوی کارشناس ارشد رشته حقوق است که از سال ۱۳۹۶ وارد حوزه تئاتر شده و در سال گذشته با بازی در نمایش «کمدی ازدواج در استانبول» توانست در نخستین طنزواره استانی میرما بدرخشد. با او به مناسبت فرارسیدن سال جدید گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

کمی از نمایش «کمدی ازدواج در استانبول» و مفهوم و مضمون نمایشنامه برای خوانندگان ما شرح دهید؟
نمایش ازدواج در استانبول داستان خانواده‌ای مرفه است که تنها فرزند خانواده، به نام رامک، از طریق فضای مجازی با پسری به نام نیما آشنا می‌شود و قرار خواستگاری و ازدواج را در استانبول می‌گذارند و رامک به همراه پدرو کارگر خانه‌شان راهی استانبول می‌شوند. مدتی می‌گذرد‌، اما نیما با بهانه‌های مختلف قرار خواستگاری را کنسل کرده و پدر رامک به ایران بازمی‌گردد و... پیامی که نویسنده و کارگردان این نمایش و گروه اجرایی با چاشنی خنده و طنز قصد داشتند به مخاطبین خود بدهند، در مورد یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی روز جامعه ایرانی است که جوانان باید شناخت را مبنای اصلی خود برای ازدواج قرار دهند و فریب ظواهر دنیای مجازی را نخورند.

جایگاه تئاتر کمدی در استان مازندران کجاست؟
متأسفانه باید عرض کنم، تئاتر کمدی در مازندران دارای جایگاه و تعریف خاصی نیست و این نگاه بیشتر از سمت مدیران و متولیان فرهنگی هنری در استان است.
طنزواره استانی میرما که از سوی انجمن هنر‌های نمایشی مازندران و شهرداری محمودآباد برگزار شد، بهاری بود در زمستان سرد و نا‌امیدی جامعه و نیز شوکی بزرگ بود برای آغاز تولیدات نمایش‌های فاخر کمدی در استان.

به نظر شما مشکل اصلی  چالش‌های تئاتر کمدی در کجاست؟
نگرانی ما اهالی تئاتر کمدی در اینجاست که با روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی و برخی فعالان فضای مجازی طنز و کمدی از تعریف اصلی و جایگاه واقعی خود دور شد. متأسفانه اینستاگرام هر هجوی را کمدی و هر نابلدی را کمدین معرفی کرد.

راهکار شما برای برون‌رفت از این اوضاع چیست؟
آموزش، اولین و مهم‌ترین عامل برای مقابله با این چالش است. آموزش هم برای فعالان این عرصه و هم برای تماشاگران. تماشاگران باید تفاوت آثار سخیف با تولیدات فاخر طنز را بدانند. دومین راهکار برای مقابله با این بحران، نگارش متن و نمایشنامه فاخر طنز و کمدی است.

اجرای آثار طنز و کمدی چه تأثیری بر شور و نشاط اجتماعی خواهد داشت؟
بیان هنجار‌ها و ناهنجار‌ها در قالب طنز تأثیرگذاری بیشتری دارد، همچنین درد‌های جامعه و انتقادات را می‌توان در قالب طنز راحت‌تر بیان کرد. جامعه‌ای که در آن مزاح و خنده وجود نداشته باشد، جامعه‌ای بیمار است و افسردگی در مردم آن جامعه شدت می‌گیرد. اصولاً می‌گویند خنده بر هر درد بی‌درمان دواست، این جمله به تنهایی جواب سؤال شما خواهد بود.

سخن پایانی؟
از انجمن هنرهای نمایشی مازندران و مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر محمودآباد برای برگزاری نخستین طنزواره استانی میرما تشکر می‌کنم و ‌امیدوارم با حمایت همه‌جانبه دیگر مدیران و متولیان فرهنگی هنری این طنزواره در سال‌های آینده باکیفیت بسیار بهتری در سطح ملی و حتی بین‌المللی برگزار شود.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است
گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است

محمد جونیان هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ذاتی هنرمندان است که باید شادی و نشاط را بین مردم ببرند و با تمام مشکلاتی که در سرراه خود دارند، آن‌ها را امیدوار ...

|

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر
با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر

در بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» که به دبیری مسلم خردمند برگزار می‌شود، آثار تولیدی دانشجویان افسری دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، با موضوع دریا، نیروی دریایی ارتش و ماهیت دفاعی نیروهای دریایی بر صحنه می‌روند. 

|

نظرات کاربران