در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگوی نوروزی با سرپرست گروه تئاتر ژیار نور مطرح شد

یوسف ابراهیمی : حامی اصلی تئاتر نور تماشاگران پرشور آن هستند

یوسف ابراهیمی نویسنده و کارگردان جوان استان مازندران و سرپرست گروه تئاتر ژیار شهرستان نور در گفت‌وگوی نوروزی با خبرنگار ایران تئاتر ضمن شرح فعالیت‌های گروه خود در سالی که گذشت از چالش‌ها و کمبودها در تئاتر مازندران ونیز از حمایت هنردوستان نوری از تئاتر سخن می‌گوید

 به گزارش  خبرنگار ایران تئاتر در مازندران، یوسف ابراهیمی فعالیت های هنری خود را از سال ۱۳۷۷ با نمایش آوخ در زادگاه پدری خود ایلام آغاز کرد و پس از مهاجرت به شهرستان نور استان مازندران، در چندین نمایش صحنه ای و خیابانی به ایفای نقش پرداخته و نویسنده و کارگردان چند اثر نمایشی بوده است. آخرین اثر او نمایش بیست و پنج ساعت و شصت ویک دقیقه بود که نویسندگی و کارگردانی و بازیگری اش را به عهده داشت و آذر ۱۴۰۱ به مدت شش شب در سالن پیامبر اعظم ( ص) رویان، روی صحنه رفت و با استقبال خوب هنردوستان نوری مواجه شد.

با او به مناسبت فرا رسیدن نوروز گفتگوی کوتاهی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

 

کمی از تولیدات نمایشی و فعالیت های گروهتان در سالی که گذشت بگویید؟

شکر خدا سال نسبتا خوبی را در زمینه تولیدات نمایشی سپری کردیم، کلاس های آموزش بازیگری درون گروهی را با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نور برگزار کردیم که از خروجی آن در جهت تولید و اجرای نمایش خود استفاده کردیم و توانستیم نوجوانان مستعدی را برای اولین بار آماده و مهیای حضور در اجرای صحنه ای کنیم. نمایش بیست و پنج ساعت و شصت و یک دقیقه را آذرماه سال پیش به مدت ۶ شب روی صحنه بردیم و یک تیم بازیگری ۱۸ نفره من را در این اثر همراهی کردند که لازم است در اینجا تشکر کنم از همه این دوستان و هنرمندان عزیز .تیم بازیگری گروه تئاتر ژیار در این اثر عبارت بودند از : علی  مردانی _ آرزو مازندرانی _ مبینا زرگر _معین علی پور_نگین اکبری _پرنیا نیستانی_ساناز نیستانی _مهسا آقاجانی _امیر محمد یوسفی -امیر حسین کوچکی پور_ابوالفضل اسماعیلی-علیرضا رمضانی _فاطمه مومنی شهریار نیک نژاد- شهاب رضایی  _یسنا رضائی-کامیار یوسفی سیبنی وعسل شاهپوری. مشاور من در این اثر فرشته تیموری بود و اسلام فیضی و فاطمه محمدی نورپردازی آن را در کنار گریمورهای گروه، زهرا باقریان و ناهید دشتی بر عهده داشتند. گروه موسیقی این نمایش نیز یک تیم دو نفره متشکل از : ملیکا عظیمی و میرکا ابراهیمی بود. سید عباس حسینی و شهریار نیک نژاد طراحی و ساخت دکور را انجام  دادند و گروه حرفه ای طراحی لباس ما هم روجا غلامی ، فاطمه محمودزاده  و زهره بزرگی بودند. میرکا ابراهیمی و مهدیه سالاریان نیز طراح پوستر و بروشور بوده که در کنار همه این هنرمندان ، خلیل احمدزاده به عنوان دستیار کارگردان از ابتدا در کنار من و گروه نمایشی بود و مسعود آقاجانپور و ثایر سالار هم مدیر صحنه نمایش بیست و پنج ساعت و شصت و یک دقیقه بودند.

نام جالب و عجیب این نمایش ، ما را بیشتر کنجکاو می کند تا در مورد نمایشنامه بیشتر بدانیم، لطفا مختصری از مضمون این نمایشنامه برای خوانندگان توضیح دهید؟

«بیست و پنج ساعت و شصت و یک دقیقه» حکایت دلقکی است که به دهکده ای عجیب و مردمانی کله پوک تبعید می شود و سعی درآگاه سازی و آزادی آنها از دست کدخدا که آنان را تسخیرخود کرده است را دارد و در این بین عشقی بین دلقک و ماهرخ که هنوز کامل کله پوک نشده شکل می گیرد و با کمک عشق، مردم را نجات می دهد و دوباره  اهالی دهکده شاد و باسواد و عاقل می شوند. لازم به ذکر است  که نمایش  کمدی اجتماعی "ارثیه پاپا "در اخرین روزهای اسفند نیز به نویسندگی علیرضا دورافکن و کارگردانی ثایر سالار به مدت ده شب و با بازی ثایر سالار ، ملینا محسن پور، کامیار یوسفی ، امیر موسوی ، معین علیپور ، امیر علی کاویانپور و مینا حیدری نژاد در سالن پیامبر اعظم ( ص) نور به اجرا در آمد که این نمایش نیز  نگاهی طنز بر بروکراسی اداری بانک ها در وام گرفتن اشته که با استقبال بی نظیر مردم نور همراه شد .

استقبال مردم نور در سال ۱۴۰۱ از اجراهای نمایشی به چه صورت بود؟

هنرمندان نمایشی نور همواره اجراهای پرفروش و پر تماشاگری را در این سالها دیده اند و تماشاگران نوری همواره برای دیدن آثار نمایشی هنرمندانشان به سالن های نمایش آمده و همیشه حامی اصلی هنرمندان نوری ، تماشاگران فهیم آن بودند که در سال قبل هم این حمایت بی بدیل را شامل گروه های نمایشی کردند. و شاهد این ادعا دو نمایشی بوده اند که با درخواست های  متعدد هنردوستان شهرستان نور ، اجراهای  خود را تمدید نمودند.

عملکرد انجمن هنرهای نمایشی مازندران را در سال گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انجمن نمایش مازندران در مدت این یک  سال اخیر با توجه به اوضاع جامعه تئاتری در دوران پسا کرونا ، الحق و الانصاف جبران رکود آن دوران را داشته و کماکان دوشادوش هنرمندان به خدمت رسانی مشغول می باشند.

به عنوان یک فعال هنری و سرپرست گروه نمایشی ، کمبودها و چالش های تئاتر مازندران را در چه عواملی ارزیابی می‌کنید؟

در مورد چالش های تئاتر استان مازندران ، بحث آموزش و کلاس ها و ورکشاپ های بازیگری، کارگردانی، گریم، فیزیکال بدن و……..است که  امیدوارم با کمک انجمن نمایش خوب و جوان مازندران و حمایت های هنرمندان عزیز، این موضوع محقق گردد و بتوان به روز تر و اطلاعات جامع و دقیقی از  وقایع و تاریخ تئاتر مازندران داشت.

سخن آخر؟

از کسانی که در تحقق و اجرای یک نمایش تئاتر در هر جای استان قدمی بر می‌دارند و کمکی می کنند تشکر کنم. چون خلق یک اثر نیازمند اجتماع تفکر و تعامل چند گروه و چندین نگرش فکری است.




مطالب مرتبط

بر اساس داستان خروس زری پیرهن پری احمد شاملو

« رویای مرد عنکبوتی در خروس زری پیرهن پری » در نور به روی صحنه رفت
بر اساس داستان خروس زری پیرهن پری احمد شاملو

« رویای مرد عنکبوتی در خروس زری پیرهن پری » در نور به روی صحنه رفت

بر اساس داستان خروس زری پیرهن پری احمد شاملو « رویای مرد عنکبوتی در خروس زری پیرهن پری » به بازنویسی سید علی حسینی و کارگردانی محبوبه علیزاده از تولیدات گروه هنری جاویدان در نور به روی صحنه رفت.

|

گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است
گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است

محمد جونیان هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ذاتی هنرمندان است که باید شادی و نشاط را بین مردم ببرند و با تمام مشکلاتی که در سرراه خود دارند، آن‌ها را امیدوار ...

|

گفت و گو با کارگردان نمایش «مغزهای کادو پیچ شده»

مهدی نصرالله زاده: تئاتر را میان مردم ببریم
گفت و گو با کارگردان نمایش «مغزهای کادو پیچ شده»

مهدی نصرالله زاده: تئاتر را میان مردم ببریم

مهدی نصرالله زاده، کارگردان نمایش مغزهای کادو پیچ شده»، از مزیت‌های اضافه شدن بخش تئاتر خیابانی در جشنواره استانی و ارزیابی کیفی جشنواره سی و پنجم مازندران می‌گوید.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش شنگول و‌منگول :

رضا غلامی: آموزش محوری اولویت اصلی در تولیدات کودک و نوجوان باید باشد
گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش شنگول و‌منگول :

رضا غلامی: آموزش محوری اولویت اصلی در تولیدات کودک و نوجوان باید باشد

رضا غلامی نویسنده و کارگردان نمایش کودک «شنگول و‌ منگول و حبه انگور» اصل آموزش را اولویت اصلی خود در تولیدات کودک و‌ جوان برشمرد و استقبال چشمگیر از نمایش های کودک در این شهرستان را از سرمایه های اصلی تئاتر نور دانست.

|

نظرات کاربران