در حال بارگذاری ...
در گفتگوی نوروزی با طراح لباس تئاتر استان مازندران مطرح شد

نسرین گنجینه : طراحان لباس ایرانی خلاق تر از طراحان دیگر کشورها هستند

نسرین گنجینه کارشناس ارشد طراحی لباس از ویژگی‌های مثبت حضور یک طراح لباس حرفه‌ای در آثار و تولیدات نمایشی و کارکردهای مثبت آن در تئاتر می‌گوید.

به گزارش  خبرنگار ایران تئاتر  در مازندران، نسرین گنجینه ۲۸ساله و اهل شهرستان محمودآباد، عضو انجمن طراحان لباس و انجمن هنرهای تجسمی و عضو گروه هنرهای نمایشی وازیک و کارشناس  ارشد طراحی پارچه و لباس محمودآباد است. مدرس طراحی لباس در مدارس و آموزشگاه‌های استان  نیز هست  و حدود ۴ سال است که سابقه همکاری با گروه‌های نمایشی وازیک و انجمن نمایش این شهرستان را به‌عنوان طراح لباس دارد. برگزاری چندین نمایشگاه مد و لباس و نقاشی، در گالری‌های استان و شهرستان از دیگر فعالیت‌ها و سوابق این طراح لباس جوان است. 

به مناسبت فرارسیدن نوروز و سال جدید گفت‌وگوی کوتاهی با نسرین گنجینه داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

 

کمی در مورد وظایف طراح لباس در تئاتر و جایگاه آن در تئاتر مازندران برای خوانندگان ما توضیح دهید؟

  در طراحی لباس تئاتر قطعاً هماهنگی و تعامل بین طراح لباس و کارگردان از  مهم‌ترین اصول همکاری است .وظیفه اصلی طراح لباس، خواندن دقیق نمایشنامه، شناخت فضای جغرافیایی و سبک اجرایی آن و تحلیل درست از کاراکتر‌های آن است.  طراح لباس در صحنه به دنبال طرح لباسی است  که متناسب باشخصیت‌های آن نمایشنامه بوده و یک طراح لباس باید شخصیت کاراکترها را به‌خوبی بشناسد،  البته با تبادل‌نظر با کارگردان و بقیه اعضای آن گروه نمایشی.  طراح لباس حتماً باید در تمرین‌های گروه نمایشی  حضور مستمر  داشته باشد، زیرا این امر کمک می‌کند تا فیزیک بدن بازیگر و تغییرات احتمالی در نمایشنامه  را بهتر بشناسد. نکته‌ای دیگری که دوست دارم مطرح کنم اینکه طراحان لباس  در تئاتر مازندران بهتر است اصالت و سنت این استان پرمهر را با توجه به نمایشنامه در کار خود حفظ کنند.

به نظر شما چرا برخی گروه‌های نمایشی از حضور یک طراح لباس حرفه‌ای در آثار خود استقبال نمی‌کنند؟

 بحث کمبود بودجه  یکی از دلایل  مهم و اصلی  این موضوع است.عناصر مختلفی در کنار هم،  یک اثر نمایشی را به سرانجام می‌رساند که حذف هرکدام از این عناصر به کلیت یک تئاتر  ضربه می‌زند  ، طراحی لباس هم یکی از عناصر خیلی مهم تئاتر است زیرا ازلحاظ زیبایی‌شناختی و جلوه‌های بصری طراحی لباس در هنرهای نمایشی نقش بسزایی دارد. متأسفانه این رسم در بین برخی از گروه‌های نمایشی در استان مرسوم شده است که نام طراح لباس را برای پرکردن بروشور و رزومه اعضای گروه می‌خواهند و در حقیقت خود کارگردان نقش طراحی لباس را در اغلب نمایش‌ها نیز ایفا می‌کند.

چگونه می‌توان گروه‌های نمایشی را به حضور یک طراح لباس حرفه‌ای سوق داد؟ 

عدم اطلاع دقیق کارگردان‌ها از حضور یک طراح لباس حرفه‌ای یکی از مهم‌ترین چالش‌های این رشته هنری است. ما در زمینه‌های بازیگری، نویسندگی و کارگردانی ورکشاپ‌های آموزشی را برگزار می‌کنیم، ولی تابه‌حال یک دوره آموزشی را در این عرصه در تئاتر استان مازندران شاهد نبودیم. آموزش درست و اصولی طراحی لباس در تئاتر و شناخت کارگردان‌های هنری از ویژگی‌ها و کارکردهای آن در شکل‌گیری حرفه‌ای اثر خود، از مهم‌ترین کارهایی است که در جهت سوق دادن گروه‌های نمایشی به حضور طراحان لباس می‌توان انجام داد.

کلام آخر؟

این درست است که ما در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم و یک سری محدودیت‌هایی در طراحی‌های لباس و اجراهای نمایشی داریم، اما به نظر من طراحان ایرانی خلاق‌تر از طراحان سایر کشورها هستند چون محدودیت‌ها باعث می‌شود خلاقانه‌تر عمل کنند و این محدودیت‌ها می‌تواند ذهن طراح را برای ارائه کارهای متفاوت خلاق‌تر می‌نماید و  امیدوارم که کارگردان‌ها و گروه‌های  نمایشی  نگاه حرفه‌ای‌تری  به طراحان لباس  و حضور آن‌ها در  آثارشان داشته باشند.

از شما و انجمن هنرهای نمایشی مازندران هم واقعاً تشکر می‌کنم که شاید برای اولین بار به سراغ ما عوامل پشت‌صحنه نمایش‌ها آمدید، تا ما هم در کنار بازیگران و کارگردان‌ها و .... دیده شویم و حداقل این بار از پشت پرده صحنه‌های نمایش ما را بر روی صحنه آوردید.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است
گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است

محمد جونیان هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ذاتی هنرمندان است که باید شادی و نشاط را بین مردم ببرند و با تمام مشکلاتی که در سرراه خود دارند، آن‌ها را امیدوار ...

|

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر
با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر

در بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» که به دبیری مسلم خردمند برگزار می‌شود، آثار تولیدی دانشجویان افسری دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، با موضوع دریا، نیروی دریایی ارتش و ماهیت دفاعی نیروهای دریایی بر صحنه می‌روند. 

|

با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت
با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران 23 آبان در آیین اختتامیه برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف معرفی کرد و 4 اثر به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. این نمایش‌ها در بخش صحنه‌ای «خواب نامه» و «کارنامه بندار بیدخش» و در بخش خیابانی «پوتین» و «مغزهای کادو‌پیچ‌شده» ...

|

نظرات کاربران