در حال بارگذاری ...

نخستین روز جشنواره تئاتر مازندران؛ از دفاع مقدس تا صحنه نینوا

سی و چهارمین جشنواره تئاتر مازندران عصر پنج‌شنبه با ۲ نمایش با داستان دفاع مقدس و حادثه کربلا و نینوا همراه با استقبال گرم هنر دوستان و هنرمندان استان کلید خورد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از مازندران و  به نقل از خبرگزاری ایرنا سی و چهارمین جشنواره تئاتر مازندران با اجرای نمایش «پرواز پرندگان مهاجر» عصر پنجشنبه کلید خورد. این دوره از جشنواره شامل ۲۰ اثر بود که پس از داوری از این تعداد هشت اثر برای نمایش برگزیده شدند. 

نمایش «یه روزِ دیگه» به نویسندگی نادیا فرجی و کارگردانی احمد خدادی از شهرستان نکا، نمایش «جزیره آبی» به نویسندگی طناز موسویان و کارگردانی مهیار کمانگری از شهرستان آمل، نمایش «خلیل خولی» به نویسندگی شکیلا شایگان و کارگردانی حامد مربوط صادق و رضا غلامی از شهرستان محمودآباد و نمایش «پرواز پرندگان مهاجر» به نویسندگی رسول حق جو و کارگردانی ماهور شیدایی فر از شهرستان ساری به مرحله نهایی را یافتند.

همچنین دیگر آثار راه یافته به مرحله نهایی شامل نمایش «تنها خدا حق دارد بیدارم کند» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی مسعود تیر از شهرستان چالوس، نمایش «مرگ با سوراخ اضافه» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین فلاحت پیشه از شهرستان بابلسر، نمایش «صنم» به نویسندگی بهناز دوستی و کارگردانی ارسلان مهدوی از شهرستان ساری، نمایش «سیزیف» به نویسندگی محمد صادق گلچین و کارگردانی علیرضا دور افکن از شهرستان محمود آباد بود که نمایش پرواز پرندگان مهاجر و خلیل خولی عصر امروز در ۲ نوبت بر روی صحنه رفت. 

روایت پرنده مهاجر از دفاع مقدس

نخستین اجرای سی و چهارمین دوره جشنواره تئاتر مازندران مربوط به «پرواز پرندگان مهاجر» بود که به نویسندگی رسول حق جو و کارگردانی ماهور شیدایی فر بر روی صحنه رفت. 

نمایشی ۲ نفره که با محوریت شخصیت عروسکی بر روی صحنه تئاتر مازندران رفت و به روایتگری اتفاقات دوران دفاع مقدس پرداخت.

پرواز پرندگان مهاجر که در خود رگه‌هایی از کمدی در عین تراژیک بودن را به همراه داشت، بیش از هرچیز به روایت سینمای دفاع مقدس و اهداف روایتگری دوران هشت ساله جنگ می‌پردازد. 

این نمایش که در دقایقی بینندگان را می‌خنداند و دقایقی بعد اشک‌های آنان را جاری می‌کند، به دنبال عملکرد مناسب روایتگری دفاع مقدس است و در پایان اینگونه نتیجه می‌گیرد که بهترین شکل روایتگری تعریف و انتقال واقعیت و دردهای جنگ است که به مردم و رزمندگان وارد شد. 

پرواز پرندگان مهاجر قهرمان سازی به شکل هالیوودی و ایجاد شخصیت‌های ابرقهرمان را مغایر با روح دفاع مقدس می‌داند و آن را به نوعی انحراف معرفی می‌کند. روایتی که به اعتقاد کارگردان هیچگاه نمی‌تواند به مانند تعریف واقعیت دردها و رنج ها را منتقل کند.

نخستین روز جشنواره تئاتر مازندران؛ از دفاع مقدس تا صحنه نینوا

تصویر نینوا در صحنه خلیل خولی

قرعه دومین اجرا در سی و چهارمین دوره تئاتر مازندران به اسم نمایش «خلیل خولی» نمایشی از شهرستان محمودآباد به نویسندگی شکیلا شایگان و کارگردانی حامد مربوط صادق و رضا غلامی خورد. 

نمایشنامه خلیل خولی به مقطعی از زندگی دختری می پردازد که پدرش خلیل، از تعزیه خوان ها و نقش پوش خولی از سپاه اشقیا و حمل کننده سر مبارک امام حسین(ع)در جنگ نینوا بود. 

کارگردان در این نمایش تلاش کرد با بهره‌گیری از پردازنده‌های نمایش که به صورت تک شخصیت(بازیگر) و توسط بازیگر زن صورت گرفت، همراه با استفاده از دکور صحنه و بالابردن اثر روانی با به بهره مندی از موسیقی تکرارپذیر بیننده را به عمق نمایش سوق دهد.

البته به گفته تماشاچیان و برخی هنرمندان نمایش دارای برخی ضعف‌ها به خصوص در ساختار نمایشنامه بود که البته با اجرای قدرتمند بازیگر زن بسیاری از این ضعف‌ها پوشانده شد. 

سالن های پُر و استقبال گرم

دبیر سی و چهارمین دوره جشنواره تئاتر مازندران نیز در حاشیه نمایش استقبال از اجراهای امروز را بسیار قوی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در نخستین روز شاهد تکمیل سالن مجموعه فرهنگی ارشاد بودیم و هر ۲ نمایش با سالنی پر از تماشاگر بر روی صحنه رفتند. 

سیدحسین ساداتیهر ۲ اجرا را بسیار قوی توصیف کرد و افزود: با وجود تعداد کم بازیگران و شخصیت‌های هر۲ نمایش، اما شاهد اجرایی قوی و تاثیرگذار بودیم که با کشاندن بیننده به عمق داستان منجر به برانگیختن احساسات شد و برای دقایقی اشک تماشاگران نیز جاری شد. 

وی اینگونه ابراز احساس را تنها ناشی از اثرگذاری نمایش دانست و بیان کرد: این مسئله برای رسیدن به کیفیت مطلوب گویا است و هیچ ارزشیابی بهتر از احساس بیننده نمی‌تواند توصیف کننده قدرت یک نمایش باشد.

دبیر جشنواره تئاتر مازندران ابراز امیدواری کرد تا روزهای آینده نیز جشنواره با استقبال مطلوب قرار گیرد تا جشنواره برای سال‌های دیگر نیز با قدرت و انگیزه بیشتر به کار خود ادامه دهد. 

طبق جدول زمانبندی جشنواره برای فردا جمعه ۲۷ آبان مجتمع فرهنگی هنری ارشاد ساری میزبان نمایش «جزیره آبی» به نویسندگی طناز موسویان و کارگردانی مهیار کمانگری در ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح، «سیزیف» به نویسندگی محمد صادق گلچین و کارگردانی علیرضا دورافکن ساعت ۱۶ عصر و «مرگ با سوراخ اضافه» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین فلاحت پیشه در ساعت ۱۸ خواهد بود. 

همچنین در سومین روز از جشنواره نیز نمایش‌های «تنها خدا حق دارد بیدارم کند» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی مسعود تیر ساعت ۱۰:۳۰ صبح، «یه روزِ دیگه» به نویسندگی نادیا فرجی و کارگردانی احمد خدادی ساعت ۱۶ و «صنم» به نویسندگی بهناز دوستی و کارگردانی ارسلان مهدوی در ساعت ۱۸ بر روی صحنه خواهند رفت. 

سی و چهارمین جشنواره تئاتر مازندران یکشنبه ۲۹ آبان طی مراسمی به کار خود پایان می‌دهد.




نظرات کاربران