در حال بارگذاری ...

دومین روز جشنواره تئاتر مازندران؛ وزن سنگین کمدی برای تصویرسازی از آسیب‌های اجتماعی

برای دومین روز از سی و چهارمین دوره جشنواره تئاتر مازندران سه نمایش بر روی پرده رفت که بیشتر دارای محتوایی کمدی اما در عین حال با موضوعات روز از جمله فضای مجازی و آسیب های اجتماعی در حوزه خانواده بود.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران و به نقل از خبرگزاری ایرنا : جشنواره تئاتر مازندران در دومین روز خود میزبان سه اجرا بود که «جزیره آبی» در نوبت صبح و «سیزیف» و «مرگ با سوراخ اضافه» برای نوبت عصر بر روی صحنه رفتند.

«جزیره آبی» به نویسندگی طناز موسویان و کارگردانی مهیار کمانگری، «سیزیف» به نویسندگی محمدصادق گلچین و کارگردانی علیرضا دورافکن و «مرگ با سوراخ اضافه» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین فلاحت اجرا شدند.

البته نمایش های عصر با حواشی نیز همراه بود. از تکمیل شدن ظرفیت سالن که منجر به جاماندن تعدادی از تماشاچیان پشت درهای سالن تا طولانی شدن اجراهای عصر از حواشی اجرای دومین روز جشنواره تئاتر مازندران بود. 

نمایش های سیزیف و مرگ با سوراخ اضافه حدود ۹۰ دقیقه به طول انجامید که منجر به تاخیر در اجراها شد. 

جزیره ای به رنگ فضای مجازی

نخستین نمایش امروز جزیره آبی بود که در نوبت صبح بر روی صحنه رفت. نمایشی با ۶ شخصیت و بازیگر که در نمایشی مدرن به مسائل روز جامعه و تاثیر پذیری از شبکه های مجازی و تحت الشعاع قرار گرفتن زندگی خانواده ها از شبکه های ماهواره ای پرداخت. 

این نمایش شرح حال افرادی در جزیره ای را بازگو می کند که به شدت آب شیرین در آن با محدودیت مواجه است. این جزیره در اتفاقی میزبان یک تلویزیون است که فقط با آب شیرین کار می کند و افراد تصمیم میگیرند بین مصرف آب و استفاده از تلویزیون یکی را انتخاب کنند و در آخر روشن و استفاده کردن از تلویزیون را برمی‌گزینند.

اما در ادامه تلویزیون به عاملی حیاتی در زندگی افراد جزیره تبدیل می شود در حالی که این تلویزیون با پخش اخبار دروغ( با نشان بی بی سی و اینترنشنال) زندگی ساکنان جزیره را تحت تاثیر دروغ ها قرار می‌دهد. 

جزیره آبی در عین پرداختن به مسائل روز، دارای درون مایه کمدی است و در طول داستان و اجرا سعی می کند در قالب کمدی اثرات منفی فضای مجازی و اخبار غیرواقعی را به بیننده منتقل کند.

سیزیف، غرق شدن در یک شخصیت

سیزیف دیگر اجرای دومین روز از سی و چهارمین دوره  جشنوراه تئاتر مازندران بود. این نمایش ۲ نفره که توسط یک زن و شوهر واقعی اجرا شد، زندگی بازیگری را روایت می کند که در شخصیت نمایشنامه خود غرق می شود. 

برخلاف جزیره آبی، سیزیف کاملا دارای متن و نمایشنامه جدی است. بازیگر تئاتر در نقشی که به او سپرده می شود از شخصیت خود فاصله گرفته و وارد نقش غیرواقعی و فیلم‌نامه می‌شود.

این مسئله زندگی زناشویی این دو زوج را تحت تاثیر قرار میدهد که بیشتر درون مایه اجتماعی دارد و به آسیب های اجتماعی می پردازد. 

طنز در قالب مرگ

آخرین نمایش امروز به داستانی طنز با محتوای اجتماعی پرداخت. مرگ با سوراخ اضافه نمایشی است که در آن یک مرد در خوابی عجیب میبیند که همسرش با گلوله وی را میکشد و این قتل که در رویا اتفاق می افتد با توطئه همراه است. 

همچنین در ادامه فرد در خواب می بیند که پس از سوء قصد به کما می رود و سپس ۲ فرشته برای رسیدگی به اعمال این فرد او را مورد سوال قرار می دهند. البته وی در ادامه به توطئه خانواده خود در عالم کما با خبر می شود و پس از بیدار شدن از خواب و رویا در شخصیت شکاک فرو می رود و رفتاری متفاوت با فرزندان و همسرش دارد. 

همانطور که گفته شد هر سه نمایش امروز نیز با استقبال بسیار زیادی مواجه شد که با ظرفیت سالن نمایش، همخوانی نداشت و برخی از بینندگان در پشت درهای سالن باقی ماندند. 

پیش بینی می شود برای فردا به عنوان آخرین روز از اجرای جشنواره تئاتر مازندران شاهد استقبال بیشتری توسط مردم باشیم. فردا «تنها خدا حق دارد بیدارم کند» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی مسعود تیر ساعت ۱۰:۳۰ صبح، «یه روزِ دیگه» به نویسندگی نادیا فرجی وکارگردانی احمد خدادی ساعت ۱۶ و «صنم» به نویسندگی بهناز دوستی و کارگردانی ارسلان مهدوی در ساعت ۱۸ بر روی صحنه خواهند رفت. 




نظرات کاربران