در حال بارگذاری ...
نگاهی به سی و دومین جشنواره تئاتر استان مازندران

جان دوباره تئاتر

سی و سومین جشنواره تئاتر مازندران با راهیابی ۱۳ گروه نمایشی در بخش‌های آمفی تئاتر و بلک باکس همراه بود، این جشنواره در سالن سلمان هراتی در اداره فرهنگ و ارشاد مرکز مازندران از ۲۶ آبان ماه جاری آغاز و در تاریخ ۲۹ آبان ماه به کار خود پایان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از مازندران ، اجرای نمایش‌ها با حضور پرشور تماشاگران به‌ویژه نسل جوان همراه بود تا جایی که در همان لحظات اولیه اجرای نمایش ظرفیت سالن آمفی تئاتر تکمیل و باقی تماشاگران نمایش را از طریق صفحه نمایشی در بیرون از سالن آمفی تئاتر دنبال می‌کردند.

گفتنی است پرونده سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران در ابتدای آذر ماه سال گذشته به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی به صورت غیرمتمرکز و در شرایطی ویژه و بدون حضور تماشاگران برگزار شده بود،با اعلام برگزیدگان و اثر برتر در اختتامیه مجازی این رویداد بسته شد.

ولی در سی و سومین دوره از این جشنواره،تماشاگران فرصت تماشای نمایش‌ها را دارند،گویی در انتظار برگزاری نمایش‌های خانگی بودند،جوانان از همه طیف‌ها با ظواهری متفاوت همه حواس خود را به تماشای نمایش داده بودند،در پایان اکران تئاتر با کارگردان و بازیگر « عشق خیابانی» گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

موفقیت بالا در تئاتر مدیون ترکیبی از تجربه و آموزش 

بهزاد شاهنده کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با ما با اشاره به اینکه همه ما در زندگی روزمره در یک نقش قرار داریم و تا پایان عمر همان را تجربه می‌کنیم،اظهار کرد:اما تئاتر این فرصت را به بازیگران می‌دهد تا در طیف مختلفی از زندگی را درک کنند یعنی همان چیزی که در زندگی عادی ممکن نیست.

وی با اعلام اینکه این چهارمین حضور او در جشنواره تئاتر استان است،از ورود گروهش به این مرحله ابراز خرسندی کرد و ادامه داد:عشق و علاقه بچه‌های گروه باعث شده که موفقیت شامل حال‌مان شود و از این بابت خوشحالیم.

شاهنده که سابقه‌ای ۴۰ ساله در عرصه تئاتر و نمایشهای خانگی دارد،عنوان کرد:علاقه‌مندان به این حوزه به‌ویژه جوانان بدانند که حضور در این فضا اینکه در سالن تئاتر بنشینند قطعا به تئاتر علاقه‌مند خواهند شد و می‌توانند در کنار بهره‌گیری از آموزش اساتید وارد این عرصه شوند.

این کارگردان ساروی تئاتر را یک کار باصفا دانست و گفت:فعالان در این حوزه با ورود به آن،از روحیه بالا و زبان ناطقی برخوردار خواهند شد و در کنار مطالعه تبدیل به سخنوران ماهری می‌شوند.

وی با بیان اینکه خودش به‌صورت تجربی وارد این حرفه شده،اذعان داشت:علاقه‌مندان به ورود به تئاتر صرفا نباید دانش آموخته این حوزه باشند،ولی ترکیب تجربه و آموزش قطعا موجب موفقیت بیشتری خواهد شد.

ورود به عرصه تئاتر آسان ولی دوام آوردن سخت است

در ادامه مهرانه فلاح پور بازیگر ۲۴ ساله و متاهل نقش دختر خیابانی،در گفت‌وگو با ما با بیان اینکه این اولین کار حرفه‌ای من است،یادآور شد:بنده حدود ۴ سالی است که در حوزه تئاتر فعالیت دارم،قبلا نمایش طنز کودک کار کردم.

وی افزود:خیلی از این کار لذت بردم نمایشنامه این تئاتر سنگین و عالی بود،از محیط کار راضی هستم،از همینجا به علاقه‌مندان به این حوزه می‌گویم که هر چه زودتر اقدام کنند.

فلاح پور ادامه داد:در تئاتر میتوان زندگی‌های متفاوتی را احساس کرد،شاید بتوان به‌جای یک بار ۵۰ بار زندگی کرد،حضورم در اینجا را مدیون مراجعه به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم و اینکه پس از مطالعه گروه مورد نظر را انتخاب کردم.

این بازیگر تئاتر در پایان تاکید می‌کند:ورود به عرصه تئاتر راحت ولی دوام آوردن سخت است،تئاتر مخاطبان خود را دارد مدتی به‌خاطر شیوع کرونا کم کار شده بودیم ولی الان اوضاع بهتر شد،خوشحالیم که شاهد استقبال بالای تماشاگران بودیم.

گفتنی است،در بین بازیگران حاضر در سالن،حضور پسربچه‌ای هشت ساله(بازیگر تئاتر)خودنمایی می‌کرد که تمام حواسش را به تماشای نمایش داده بود،خوب است که نسل آینده از سنین کودکی در فضاهای هنری این‌چنینی قرار گرفته و فعالیت کنند.

در این جشنواره در بخش تئاتر؛ اجرای گروه چالوس با نمایش «خاطرات مجلس سوخته یک زن» به نویسندگی حمیدرضا قاسمی و کارگردانی مسعود تیر،گروه تنکابن با نمایش «بر ولادیمیر و استراگون» چه گذشت به نویسندگی میثم حسن زاده و کارگردانی سیاوش طیب طاهر و نعیم صالحی،گروه ساری با نمایش «عشق خیابانی» به نویسندگی سیاوش معتمدزاده و کارگردانی و بهزاد شاهنده از ساری،گروه بابل با نمایش «اژدهاک» به کارگردانی بهرام بیضایی و عباس ابوالحسنی و گروه نور با نمایش «من همه چراغ‌ها را خاموش کرده‌ام» به نویسندگی مهدی آشوغ و ایمان تیموری به نمایش گذاشته شد.

همچنین در بخش بلک باکس؛ اجرای گروه ساری با نمایش «حقایقی در باره یک ماهی مرده» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی سید علی حسینی،‌گروه بهشهر با نمایش «سرخ او» به نویسندگی و کارگردانی مهیار هزارجریبی،گروه بابل با نمایش «آنتیگونه» به نویسندگی و کارگردانی افسانه منادی،گروه محمود آباد با نمایش «hello ابراهیم» به نویسندگی و کارگردانی حامد مربوط صادق،گروه آمل با نمایش «ترس و لرز» به نویسندگی مریم زرینی و کارگرانی مجید شعاعی،گروه نور با نمایش «۲۵ ساعت عاشقی یک زن» به نویسندگی و کارگردانی یوسف ابراهیمی و گروه بابل با نمایش «گون» به کارگردانی سپیده زین العابدین به نمایش گذاشته شد.




مطالب مرتبط

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است
در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است

محمد محمدی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد از طنزواره استانی میرما به عنوان ویترین طنز پردازان استان مازندران نام برده و ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی بتوان در عرصه ملی آن را برگزار نمود.

|

با مشارکت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انجمن نمایش مازندران

کارگاه یک روزه بازیگری و کارگردانی در محمودآباد برگزار شد
با مشارکت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انجمن نمایش مازندران

کارگاه یک روزه بازیگری و کارگردانی در محمودآباد برگزار شد

به همت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد ، کارگاه یکروزه بازیگری و کارگردانی زیر نظر استاد ایرج افشاری در محمودآباد برگزار شد.

|

با حضور مدیران شهری و هنردوستان محمودآبادی

از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد
با حضور مدیران شهری و هنردوستان محمودآبادی

از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد

هم‌زمان با شب های جشن عید مبعث و دهه مبارک فجر ، با حضور ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اعضای شورای اسلامی شهر محمودآباد و اعضای هییت مدیره انجمن هنرهای نمایشی مازندران از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد.

|

با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر
با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر

در بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» که به دبیری مسلم خردمند برگزار می‌شود، آثار تولیدی دانشجویان افسری دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، با موضوع دریا، نیروی دریایی ارتش و ماهیت دفاعی نیروهای دریایی بر صحنه می‌روند. 

|

گفت و گو با کارگردان نمایش برگزیده جشنواره سی و پنجم تئاتر مازندران

مارال جعفرنژاد : همدلی هنرمندان با یکدیگر موجب پیشرفت است
گفت و گو با کارگردان نمایش برگزیده جشنواره سی و پنجم تئاتر مازندران

مارال جعفرنژاد : همدلی هنرمندان با یکدیگر موجب پیشرفت است

مارال جعفرنژاد کارگردان نمایش خیابانی «پوتین»، همدلی صنف هنرمندان با یکدیگر ، حمایت هنرمندان تئاتر جهت تولید آثار بیشتر و اعتماد دو طرفه مسئولین و هنرمندان به یکدیگر خصوصا هنرمندان جوان را در پیشرفت تئاتر موثر دانست.

|

نظرات کاربران