در حال بارگذاری ...
گفت و گو با پویا دستگیران هنرمند قائمشهری

امیدوارم شرایط موجود فرصتی برای شناخت نیازهای هنرمندان شود

پویا دستگیران گفت : در این مدتی که کرونا باعث زیان آوری شده ، هنرمندان بسیاری مجبور به دست و پنجه نرم کردن در شرایط دشوار بوجود آمده بودند.حتی خودمان اگر ثبت گروه تئاتر خانه سبز نبود و سه فیلم کوتاهی که تولید ما بودند و در جشنواره های بین المللی منتخب شده بودند اتفاق نمی افتاد ، می توان گفت که عملا به دلیل وجود پاندمیک در این مدت هیچ فعالیت هنری دیگری نداشتیم.

پویا دستگیران هنرمند قائمشهری با خبرنگار ایران تئاتر در مازندران به گفت و گوی نشست و گفت و گو او را با روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی مازندران در ادامه می‌خوانید: 

خودتان را معرفی کنید ؟ 

پویا دستگیران هستم. متولد هجدهم مرداد هزار و سیصد و هفتاد و پنج بازیگر ، نویسنده و کارگردان . عضو هسته مرکزی گروه تئاتر خانه سبز سرپرست کمیته فرهنگی و هنری انجمن صنایع دستی قائمشهر و سیمرغ و سرپرست انجمن نویسندگان پیوند یک رویا . 

چگونه با هنر نمایش آشنا شدید و از چه سالی اولین نمایشی که بازی کردید؟ 

بنده تقریبا ۱۵ سال پیش فعالیت هنری خودم را شروع کردم. پیش از اینکه کلاس های هنری خود را بصورت حرفه ای آغاز کنم ، برای کانون های هنری در بخش نمایش اپیزودهایی می نوشتم. کم کم که به علاقه ی خود در رشته های هنری دیگر پی بردم ،  سپس به کلاس بازیگری برای قاب (سینما و تلویزیون) رفتم و در کنارش بازیگری برای تئاتر را هم آموختم  بعد از کلاس بازیگری ، کلاس نویسندگی ، نمایشنانه نویسی ، فیلمنامه نویسی و در نهایت کلاس کارگردانی را گذراندم.  و کم کم فعالیتم را بعد از گذراندن کلاس ها و مطالعاتی در حد نیاز ، آغاز کردم.  در رابطه با بخش دوم سوال تان هم عرض کنم که ؛ اولین نمایشی را که با آن پا به صحنه گذاشتم فکر میکنم ، آهو نوشته ی اسلاومیر مروژک بود.

در چه نمایش هایی به عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشتید؟

گزیده ای از نمایش هایی که تجربه شرکت در آن ها را داشتم را نام می برم؛نمایش آهو ، نمایش دهکده ی دوستی ، نمایش زنی پشت در ، نمایش مزاحمت ، نمایش معرکه در معرکه و همین طور نمایش بارقه ی خویشتن و....در خصوص نمایشنامه ها هم باید به نمایشنامه کنارم هستی اما (اجرا شده) ، نمایشنامه بارقه ی خویشتن (اجرا شده) ، نمایشنامه همین بس (اجرا شده) ، نمایشنامه یرما-اقتباسی (اجرا شده) اشاره کنم. در حال حاضر نمایشنامه دیگری را به یاد نمی آورم. کما اینکه در این سال ها من در نوشتن ، اغلب بر فیلمنامه و داستان متمرکز بوده ام و داستان های چاپ شده ام ، داستان سالاد فصل ، اقدس عدسی دوست ندارد ، برنج دانه بلند و همین طور فیلمنامه هایی چون خمیازه یک ابر ناشناس ، صاحب خانه ، گرمابه و... به حساب می آیند. و اگر به تعدادی از نمایش هایی که کارگردانی کرده ام اشاره کنم نمایش معرکه در معرکه ، نمایش خرده جنایت های زنا و شوهری نمایش بانو و جوانی خویش ،نمایش اتاق انتظار، نمایش کنارم هستی اما ، نمایش بارقه ی خویشتن و نمایش مینا و پلنگ

حال و هوای این روزهای تئاتر ؟

تئاتر به انگار که از ارتفاعی پایین افتاده باشد همین طور در حال دست و پا زدن و تقلا کردن است. البته که این وضعیت صرفا بدلیل وجود ویروس منحوس کرونا نبوده و قبل از انتشار این ویروس هم در کشور،تئاتر همچنان در حال سقوط بوده.  روزها و ماه ها و سالها هنرمندان و دغدغه مندان هنر ، از وضعیت وخیم کرونا دم می زدند و کمتر کسی می شنید. ویروس کرونا که فارغ از هزار هزار آسیب جانی و مالی و معضلات وارده ی بسیاری از این قبیل را بر هنرمند و بدنه ی هنر بر جای گذاشته ، مزیتی هم داشته است. و آن مزیت این است که اینبار باعث شنیده شدن همه ی رنج هایی شده که سالها بر هنرمندان تئاتر متحمل گشته بود.  ببینید ؛ به جد ، زنده ماندن در این برهه ی دشوار تنها به داشتن یک برگ برنده وابسته است. ‌با این تفاسیر که اگر شخصی بخواهد کار کند آن هم در تئاتر، حتم دارم آنکه باید درب خانه اش را بزند ، فقط شانس است. مهمانی که کثیری از هنرمندان منتظر آمدنش هستند.  حقیقتا باید عرض کنم در این مدتی که کرونا باعث زیان آوری شده ، هنرمندان بسیاری مجبور به دست و پنجه نرم کردن در شرایط دشوار بوجود آمده بودند. حتی خودمان اگر ثبت گروه تئاتر خانه سبز نبود و سه فیلم کوتاهی که تولید ما بودند و در جشنواره های بین المللی منتخب شده بودند اتفاق نمی افتاد ، می توان گفت که عملا به دلیل وجود پاندمیک در این مدت هیچ فعالیت هنری دیگری نداشتیم.  در خصوص سقوط تئاتر از ارتفاع هم باید بگویم که نمی دانم دقیقا چقدر طول خواهد کشید. تنها امیدوارم بسیار مرتفع باشد یا که دستی برای کمک به هنر و هنرمند،دستگیر باشد. و همین طور امیدوارم این شرایط بوجود آمده مانند برقراری تعاملات بین هنرمندان ، مدیران و روسای مراکز هنری به فال نیک گرفته شود و یا یک فرصتی برای شناخت نیازهای هنرمندان و تحلیل مشکلات ساختاری موجود در تئاتر دانسته شود‌‌. 


 




مطالب مرتبط

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است
در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است

محمد محمدی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد از طنزواره استانی میرما به عنوان ویترین طنز پردازان استان مازندران نام برده و ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی بتوان در عرصه ملی آن را برگزار نمود.

|

با مشارکت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انجمن نمایش مازندران

کارگاه یک روزه بازیگری و کارگردانی در محمودآباد برگزار شد
با مشارکت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انجمن نمایش مازندران

کارگاه یک روزه بازیگری و کارگردانی در محمودآباد برگزار شد

به همت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد ، کارگاه یکروزه بازیگری و کارگردانی زیر نظر استاد ایرج افشاری در محمودآباد برگزار شد.

|

با حضور مدیران شهری و هنردوستان محمودآبادی

از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد
با حضور مدیران شهری و هنردوستان محمودآبادی

از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد

هم‌زمان با شب های جشن عید مبعث و دهه مبارک فجر ، با حضور ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اعضای شورای اسلامی شهر محمودآباد و اعضای هییت مدیره انجمن هنرهای نمایشی مازندران از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد.

|

با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر
با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر

در بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» که به دبیری مسلم خردمند برگزار می‌شود، آثار تولیدی دانشجویان افسری دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، با موضوع دریا، نیروی دریایی ارتش و ماهیت دفاعی نیروهای دریایی بر صحنه می‌روند. 

|

گفت و گو با کارگردان نمایش برگزیده جشنواره سی و پنجم تئاتر مازندران

مارال جعفرنژاد : همدلی هنرمندان با یکدیگر موجب پیشرفت است
گفت و گو با کارگردان نمایش برگزیده جشنواره سی و پنجم تئاتر مازندران

مارال جعفرنژاد : همدلی هنرمندان با یکدیگر موجب پیشرفت است

مارال جعفرنژاد کارگردان نمایش خیابانی «پوتین»، همدلی صنف هنرمندان با یکدیگر ، حمایت هنرمندان تئاتر جهت تولید آثار بیشتر و اعتماد دو طرفه مسئولین و هنرمندان به یکدیگر خصوصا هنرمندان جوان را در پیشرفت تئاتر موثر دانست.

|

نظرات کاربران