در حال بارگذاری ...
گفت و گو با محمد جونیان هنرمند ساروی

تئاتر بسیار سخت نفس می‌کشید اماحالابدترهم شده,

محمد جونیان گفت : متاسفانه مسئولین امر به همه چیز توجه دارند جز تئاتر. البته تنها پشتوانه‌ای که ما داشتیم و حمایتی تاالان از تئاتر شده همین مرکز هنر نمایشی بودکه با دست خالی کمک حال تئاتر استان‌ها بودندوهستند که باید عرض کنم اگرنبود عشق مابه تاتر قطعات مااین چراغ نیم سوزراهم نداشتیم

محمد جونیان هنرمند پیشکسوت ساروی   با خبرنگار ایران تئاتر در مازندران به گفت و گوی نشست در ادامه گفتن و گو او را با روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی مازندران در ادامه می‌خوانید: 

خودتان را معرفی کنید ؟

محمد جونیان هستم اهل  مازندران ساکن شهرستان ساری کارشناس امور هنری رشته تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران همچنین سرپرست گروه تئاتر فخ وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران 

چگونه با هنر نمایش آشنا شدید و از چه سالی اولین نمایشی که بازی کردید؟ 

علاقه من به تئاتر به ویژه نمایش سیاه بازی برمی‌گردد به سال‌های ۱۳۵۴ ۵۵ وقتی برای انجام کاری به تهران می‌رفتم به لاله زار رفته و در تئاتر جامعه  باربد به دیدن نمایش سیاه بازی که زنده یادان استاد سید حسین یوسفی استاد سعدی افشار و مصطفی عرب زاده در آن بازی داشتند میرفتم. دیدن این نمایش زیباوجذاب انگیزه‌ای برای من شد تابه تاترعلاقمندبشوم. در اواسط سال ۱۳۵۵ در ساری اعلام شد که زنده یاد حبیب خواننده آن زمان  از سوی اداره فرهنگ و هنر مازندران در خانه جوانان یا هلال احمر امروز کنسرتی دارند من یکی از روزها به اداره فرهنگ و هنر مازندران که در خیابان امیرمازندرانی بود رفتم خانمی به نام خانم مژگان آزرمی منشی مدیر کل بودند  به ایشان مراجعه و اعلام آمادگی کردم چون علاقه به هنر تئاتر دارم می خواهم در خلال برنامه های آقای حبیب که انتراکی دارند اجرای برنامه کوتاهی داشته باشم ایشان قبول کردند و من هم هر روز به اداره فرهنگ و هنر مراجعه می‌کردم تا اینکه ظاهرا روز چهارشنبه بود خانم آزرمی به من گفتند چون از کنسرت ایشان استقبال به عمل نیامدبرنامه ایشان کنسل شده, وقتی این خبر را شنیدم بسیار ناراحت شدم اما خانم آذرمی که خودشان هم  یکی از هنرمندان بودند وضعیت مرا دیدند گفتند حالاکه این برنامه نشدایادوست داری تو را به مرکز تئاتر معرفی کنم من بسیار خوشحال شدم و قبول کردم ایشان به من گفتند ساعت چهار و نیم بعد از ظهر امروز یعنی همون بعد از ظهر چهارشنبه به مرکز آموزش تئاتر پیش آقای هادی مرزبان که آن زمان ایشان کارشناس تئاتر استان بودند بروم خیلی زودتر از ساعت چهارونیم رفتم وقتی به مرکز تئاتر خیابان فرهنگ رسیدم دیدم نمایشی را دارند تمرین می کندکه زنده یاد حاج حسین کلامی و آقای ابراهیمی همچنین استاد ضمیر پور و تنی چند از هنرمندان جوان به کارگردانی آقای هادی مرزبان درآن بازی داشته ودرحال تمرین بودند,ازهمان روزشروع کارم درتاتربودتابه امروزکه بیش از44سال میگذردو بسیار خوشحالم واز همه عزیزانی که دستم را گرفتند و در این راه آوردند تشکر می‌کنم.ضمناآگه یک بار دیگر بر گردم به سال ۵۵ شک نکنید باز هم قطعات به تاتر خواهم آمد چون احساس می‌کنم تاترزندگی دوم منه ,وقتی به زندگی دومم برمی گردم  آرامش می‌گیرم , اولین نمایشی که من بازی کردم همان سال ۱۳۵۵ بود که خوشبختانه استاد مرزبان نمایش کرکسها را برای جشنواره سراسری ادارات کل فرهنگ و هنر که در همدان برگزار می شدکارگردانی می‌کردند و این لطف و عنایت را به من داشتند که یک نقش کوچک برایم در نظر بگیرند که افتخارهمبازی بازنده یادحاج حسین کلامی اقایان علی عمرانی و محمد عمرانی استاد ضمیرپور و تنی چند از هنرمندان دیگرراداشته باشم, مایک اجرا در بابلسر داشتیم وبعد برای شرکت در جشنواره فرهنگ و هنر که در همدان برگزار شده بوداعزام شدیم به هرحال شروع خوبی برای من بود,کاردوم من نمایش محرم بودکه در سال ۱۳۵۶استادمرزبان این نمایش راکه نوشته زنده یاد حسین کلامی بود, برای شرکت در جشنواره کشوری که در تهران برگزار می شدآماده می کرد و من در این نمایش هم یک نقش مهمی را گرفتم که باعث شدتا در موردتاییدو اعتماد بیشتر استاد هادی مرزبان قرار بگیرم, کار هنری من ادامه داشت تا اینکه انقلاب شد بعد از انقلاب من باقدرت وعلاقه بیشترادامه دادم در ضمن من ازسال۱۳۵۶بصورت قراردادی نیمه وقت جذب اداره فرهنگ وهنرمازندران باماهی ۳۰۰تومان شدم, در ادامه کارم تصمیم گرفتم تا گروه تاتری را تشکیل بدهم به نام گروه تئاترفخ وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از این به بعد خودم کار دست  می گرفتم که معمولاً در کارهایی که خودم کارگردانی می‌کردم بازی هم داشتم اولین نمایش که دست گرفتم  نمایش محلی مازندرانی بنام تقاص نوشته مرحوم زنده یادهوشنگ کریمی جویباری بودکه این نمایش هم در جشنواره ها شرکت کرده بود و هم در جبهه های نبرد حق علیه باطل برای نیروهای رزمنده مازندرانی, و بعد از آن نمایش اسیرراکارگردانی که بازی هم درآن داشتم رادست گرفتم این نمایش منتخب جشنواره سراسری تاتر تبریزشده بودکه من بعنوان بازیگرممتازدیپلم افتخاررا از سوی مرکز هنرهای نمایشی کسب کردم و  این انگیزه مرا بیشتر کرد تا این که در طول سالهای بعد نمایش های زیادی را بازی و کارگردانی کنم که نمونه آن نمایش توطئه نوشته حسن انصاریان نمایش خانه بارانی نوشته فرامرز طالبی نمایش چشم تنگ نوشته استاد فتحعلی بیگی نمایش میرزا فرفره نمایش میرزاعبدالطمع و جنگ جهانی دوم که این نمایش منتخب اولین جشنواره نمایش های آیینی وستی کشورکه بعدازانقلاب درتهران برگزارمیشدشده واجراخوبی هم درسالن اصلی تاترشهرداشتیم,

چه نمایش های به عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشتید؟

کاربعدی من نمایش پانتومیم جنایات امریکاودست نشانده هاش وبعدنمایش سیاه بازی عروسی غلامحسین خان نمایش سیاه بازی خواستگاری که ازشبکه جهانی جام جم برای کشورهای اروپایی وامریکادرصداوسیمای تهران ضبط ودرروزعیدازاین شبکه برای ایرانیان مقیم خارج ازکشور پخش شد نمایش دیگری که کارگردانی ومنتخب جشنواره کشوری درمشهدشده بودنمایش مطلع نوشته زنده یادحاج حسین کلامی بودکه این نمایش هم اجراهای زیادی درغرب وجنوب کشورداشتیم,  یکی دیگرازنمایشنامه هایی که درآن زمان گل کاشته بودومنتخب جشنواره بین المللی نمایش های طنزاصفهان شده بودنمایش میرزافرفره بودکه دوسیاهه بوده وکاربسیارمشکلی بودکه خوشبختانه درآن جشنواره هم توانستیم افتخارات زیادی کسب کنیم,  فعالیتم در تئاتر ادامه داشت تا اینکه حدود ۱۰ سال پیش پیشنهادی به اداره کل فرهنگ وارشاد مازندران دادم مبنی بر اینکه ما جشنواره نمایش های سیاه بازی اختصاصی نداریم نه قبل ونه بعدازانقلاب,که فقط نمایش سیاه بازی باشه,لذا این طرح مورد تایید مدیرکل وقت قرار گرفت و الحمدالله مورد تایید مرکز هنر نمایشی به ویژه کانون نمایش‌های آیینی سنتی کشور هم قرار گرفت که با حمایت استاد داوود فتحعلی بیگی توانستیم اولین جشنواره نمایش های سیاه بازی کشور را به میزبانی استان مازندران در شهرستان ساری به نام استاد سعدی افشار که در آن زمان در قید حیات بودند و با حضور ایشان با کیفیت  بسیاربالایی برگزار کنیم ,این جشنواره تا سومین دوره آن را هم توی کارنامه خود داشتیم قصد برگزاری چهارمین دوره آن را داشتیم که کرونای لعنتی مانع برگزاری آن شده, اماماتواتستیم خوشبختانه در کشور مخصوصاً در استان‌های کشور ما در این رابطه ولوله ای برپاکنیم  و ما توانستیم با این حرکت  در کشور این نمایش ملی و مردمی یعنی سیاه بازی را احیا و انگیزه ای را به اساتید و پیشکسوتان بدهیم و همچنان با قدرت به دنبال ادامه این کار هستیم ,درادامه بایدعرض کنم بنده بیش از ۱۵ الی ۲۰ نمایش را بازی و کارگردانی درکارنامه خودم دارم ضمن اینکه خوشبختانه تاکنون به عنوان داور چندین جشنواره تاتر کشوری سراسری استانی و شهرستانی انجام وظیفه می کردم و در زمینه آموزش تاترکلاس های زیادی درشهرستانها,ساری و.....داشتم. ضمنا وقتی برای اولین بار انجمن نمایش کشور تشکیل شده بود از سوی  مرکزهنرهای نمایشی  بعنوان اولین رئیس انجمن نمایش مازندران و بعد شهرستان انتخاب شدم.

حال و هوای این روزهای تئاتر ؟

وضعیت این روزای تئاتربسیاربده, البته قبل از کرنا بدبوده و بسیار سخت نفس می‌کشیداماحالابدترهم شده,  متاسفانه مسئولین امر  به همه چیز توجه دارند جز تئاتر. البته تنها پشتوانه‌ای که ما داشتیم و حمایتی تاالان از تئاتر شده همین مرکز هنر نمایشی بودکه با دست خالی  کمک حال تئاتر استان‌ها بودندوهستند که باید عرض کنم اگرنبود عشق مابه تاتر قطعات مااین چراغ نیم سوزراهم نداشتیم امروز خوشبختانه انجمن نمایش استان مازندران با دست خالی وحمایت هرچندمختصرمدیرکل جوان اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی مازندران آقای زارع که ما اطمینان داریم با عشق و علاقه هست وریاست انجمن نمایش آقای محمودی که خودازبدنه تاترمیباشدتمام سعی شان براین است که نگذارندچراغ سالنهای نمایش ماخاموش بشه

کلام آخر ؟

همه مسئولین امر چه سیاسی امنیتی و اجتماعی وفرهنگی می دانند که هنرمندان تئاتر نقش بسزایی در جامعه داشته و دارند و همه می‌دانندنقششان هم درجامعه بسیار تأثیرگذارند, امامتاسفانه به رویشان نمی آورند این وظیفه من وامثال بنده هست که متوجه شان کنیم که ما می‌توانیم با زبان هنر نمایش کمک حال شما در همه امور باشیم چون هنر تئاتر هنری مردمی و در بطن مردم و با مردم می باشد

 




مطالب مرتبط

گفت و گو با امیرحسین (ایمان ) فلاحت پیشه هنرمند بابلسری

قدر دان کسانیکه در تئاتر زحمت میکشند باشیم
گفت و گو با امیرحسین (ایمان ) فلاحت پیشه هنرمند بابلسری

قدر دان کسانیکه در تئاتر زحمت میکشند باشیم

امیرحسین (ایمان ) فلاحت پیشه گفت: روزهای تئاتر مثل احوال همه هنرها و مشغله هایی که نیاز به حضور گرم مخاطبان دارند خوب نیست و از طرفی هم چاره ایی نیست تا همگی صبر کنیم تا وضعیت بیماری و همه گیری کرونا به نقطه امنی برسد

|

گفت و گو با جان اله ولی زاده پیشکسوت ساروی

تئاتر امروز درادامه افول تدریجی خود با پیدایش  کرونا به کما رفته
گفت و گو با جان اله ولی زاده پیشکسوت ساروی

تئاتر امروز درادامه افول تدریجی خود با پیدایش کرونا به کما رفته

جان اله ولی زاده گفت: تئاتر امروز، درادامه افول وسقوط تدریجی خود، با پیدایش( کرونا) به کما رفته؛ وهمه درانتظاریم تا دوباره از این وضع خارج شود وامیدوارم به سال های اوج خود برگردد.

|

گفت و گو با امیر ارسلان مهدوی هنرمند ساروی

در این چندساله وضعیت تئاتر خوب نبوده
گفت و گو با امیر ارسلان مهدوی هنرمند ساروی

در این چندساله وضعیت تئاتر خوب نبوده

امیر ارسلان مهدوی گفت: هزینه های تولید یه کار صحنه ای یا خیابانی بسیار کمرشکن هست چراکه در طراحی های لباس ساخت دکور حتی در حد جزء برای یه تولیدکننده ی کار صحنه ای ویا خیابانی کار دشواری هست ومتأسفانه بار مالی زیادی داره که واقعا به سختی ما داریم سالی یه کار تولید میکنیم گاهی ...

|

گفت و گو با مهرداد فلاحتگر هنرمند بابلی ( پیشکسوت عرصه سینما تئاتر و تلویزون )

هنرمند پزشک روح است و روح جامعه فرسوده و مریض است
گفت و گو با مهرداد فلاحتگر هنرمند بابلی ( پیشکسوت عرصه سینما تئاتر و تلویزون )

هنرمند پزشک روح است و روح جامعه فرسوده و مریض است

مهرداد فلاحتگر عنوان داشت : من تقریبا نیم قرن شغلم هنر نمایشه جامعه شدیدا به هنرمند نیاز داره ولی نیازشو یا نمیفهمم یا ازش فرار میکنه یا مدیران و برنامه نویسان و سیاست گذاران و نمایندگان اصلا از بنیاد هیچ سواد و بینش هنری اجتماعی جامعه شناسی ندارن جامعه فعلی کشور بیشتر از ...

|

نظرات کاربران