در حال بارگذاری ...
در حوزه هنری مازندران برگزار شد

اختتامیه شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ

در سالگرد روزهای پیروزی انقلاب هنرمندان برگزیده شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از مازندران،  شامگاه یکشنبه ۲۶ بهمن ماه سال جاری اختتامیه شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ با حضور جمع محدودی از هنرمندان، مسئولان و اصحاب رسانه در سالن شهید باغبانی این مرکز برگزار شد.
گفتنی است کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری،  سید مصطفی موتورچی مسئول دفتر تئاتر بچه های مسجد این مرکز  و سینا دلشادی معاون اجرایی امور استانهای حوزه هنری (به عنوان نماینده هیات داوران شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ) مهمان ویژه  این محفل هنری بودند.
مهدی معصومی گرجی در ابتدای این برنامه که جهت رعایت موازین بهداشتی، با حضور کم تعدادی از افراد برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت هنر نمایش در انتقال مفاهیم عالی انسانی، جشنواره تئاتر تیرنگ را از برنامه های  شاخص هنری مازندران و رویدادی قابل توجه در کشور برشمرد و گفت: سالها تلاش دست اندرکاران  این جشنواره جهت روشن نگه داشتن چراغی بوده که بتواند هنرمندان نمایشی کشور را با موضوعی  واحد گرد هم آورد، که این ستودنی است.
رییس حوزه هنری مازندران ادامه داد: جشنواره تئاتر تیرنگ رویدادی است که مشخصا به تولید آثار نمایشی با موضوعات بومی توجه داشته است و این  به جهت پرداختن به زیست بوم هر منطقه و احیا و پاسداشت آداب و سنن موجود در سراسر ایران و همینطور آیینها و باور های  متعالی مردم ما (که اغلب به باورهای مذهبی و اعتقادات آنان گره خورده) آنهم به زبان نافذ هنر نمایش از اهمیت بالایی برخوردار است.

مسئول شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ در پایان ضمن قدردانی از پگیری علاقمندان  این جشنواره گفت: امیدواریم  بتوانیم در آینده این رخداد ارزشمند را در ساختاری بین‌المللی طراحی و اجرا کنیم که این البته نیاز به همکاری و پشتیبانی مسئولان استانی و کشوری دارد.
یاسر محمودی برنتی دبیر شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ نیز در ادامه ضمن اشاره به محدودیتهای ناشی از کرونا  در برگزاری همه جانبه  این رویداد فرهنگی هنری گفت: جشنواره امسال در سه بخش تئاتر صحنه ای و خیابانی و نمایشنامه نویسی فراخوان شد.
وی با قدردانی از هنرمندانی که در بخشهای صحنه ای و خیابانی آثار خود را به دبیرخانه تیرنگ ارسال کردند، اعلام کرد: متاسفانه شرایط موجود و عدم امکان اجراهای صحنه و خیابانی بخاطر ممنوعیتهایی ناشی از کرونا ما را ناگزیر کرد که امسال به بخش نمایشنامه نویسی  بسنده  کنیم  اما با قول مساعد رییس حوزه هنری مازندران  هدیه ای  برای کلیه شرکت کنندگان این دو بخش ( و آثار پژوهشی ) در نظر گرفتیم که بعد از جشنواره ارسال خواهد شد.
دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر بومی تیرنگ ضمن اشاره به استقبال نویسندگان از بخش نمایشنامه نویسی تیرنگ گفت: مشکل نمایشنامه بخصوص در بخش متون بومی یکی از مسائل اصلی نمایش ما در استان است که رویکرد تولید نمایشنامه در تیرنگ شانزدهم پاسخی به همین نیاز بوده است.
محمودی برنتی از حمایت کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در باب چاپ کتاب نمایشنامه هنرمندان مازندران گفت و ضمن تشکر و قدردانی از این مقام مسئول عنوان کرد: جای خوشبختی است اگر بتوانیم اجراهای دوره هفدهم تیرنگ را با همین متون بومی نویسندگان استان صورت‌ دهیم.
مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری مازندران در پایان با تقدیر از داوران جشنواره خاطر نشان کرد: داوران جشنواره همواره نقش مشاوره دبیرخانه را ایفا کردند. بویژه دکتر دلشادی که پایه ریز سیاستهای  تازه ای ( مخصوصا اجراهای پژوهشی) از پنج دوره قبل جشنواره تیرنگ بوده است.

در ادامه این رویداد فرهنگی هنری و با حضور علی رجبی وندچالی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران و سیدعلی علوی قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مازندران، کتاب یاغی های عاشق از سری نمایشنامه های تولیدی هنرهای نمایشی حوزه هنری مازندران اثر سینا دلشادی رونمایی شد.

گفتنی است در نهایت هیات  داوران شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ متشکل از حسن دولت آبادی، سینا دلشادی و ایوب آقاخانی ۴ منتخب بخش نمایشنامه نویسی  این رویداد را جهت دریافت تندیس جشنواره، لوح تقدیر، جایزه نقدی و چاپ در مجموعه نمایشنامه جشنواره _ بدون ترتیب اولویت _ به این شرح اعلام کردند:

نمایشنامه  میراشکار     نویسنده:  بهناز دوستی

نمایشنامه  کسی در گور میگرید   نویسنده:  محمدفخرایی مطلق 

نمایشنامه  سرخ او    نویسنده:  مهیار هزار جریبی  

نمایشنامه  میان بر   نویسنده:  سجاد بحری

همچنین هیات داوران اعلام کرد: به پاس استمرار در تولید نمایشنامه های بومی، زنان بیشه گل  نوشته مهیار هزار جریبی  از شهرستان بهشهر مازندران  در یک مجلد جداگانه  (خارج از عنوان جشنواره)  با مشارکت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری چاپ شود.
 




مطالب مرتبط

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است
در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است

محمد محمدی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد از طنزواره استانی میرما به عنوان ویترین طنز پردازان استان مازندران نام برده و ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی بتوان در عرصه ملی آن را برگزار نمود.

|

با مشارکت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انجمن نمایش مازندران

کارگاه یک روزه بازیگری و کارگردانی در محمودآباد برگزار شد
با مشارکت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انجمن نمایش مازندران

کارگاه یک روزه بازیگری و کارگردانی در محمودآباد برگزار شد

به همت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد ، کارگاه یکروزه بازیگری و کارگردانی زیر نظر استاد ایرج افشاری در محمودآباد برگزار شد.

|

با حضور مدیران شهری و هنردوستان محمودآبادی

از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد
با حضور مدیران شهری و هنردوستان محمودآبادی

از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد

هم‌زمان با شب های جشن عید مبعث و دهه مبارک فجر ، با حضور ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اعضای شورای اسلامی شهر محمودآباد و اعضای هییت مدیره انجمن هنرهای نمایشی مازندران از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد.

|

با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر
با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر

در بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» که به دبیری مسلم خردمند برگزار می‌شود، آثار تولیدی دانشجویان افسری دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، با موضوع دریا، نیروی دریایی ارتش و ماهیت دفاعی نیروهای دریایی بر صحنه می‌روند. 

|

گفت و گو با کارگردان نمایش برگزیده جشنواره سی و پنجم تئاتر مازندران

مارال جعفرنژاد : همدلی هنرمندان با یکدیگر موجب پیشرفت است
گفت و گو با کارگردان نمایش برگزیده جشنواره سی و پنجم تئاتر مازندران

مارال جعفرنژاد : همدلی هنرمندان با یکدیگر موجب پیشرفت است

مارال جعفرنژاد کارگردان نمایش خیابانی «پوتین»، همدلی صنف هنرمندان با یکدیگر ، حمایت هنرمندان تئاتر جهت تولید آثار بیشتر و اعتماد دو طرفه مسئولین و هنرمندان به یکدیگر خصوصا هنرمندان جوان را در پیشرفت تئاتر موثر دانست.

|

نظرات کاربران