در حال بارگذاری ...
سرپرست گروه تئاتر تیرنگ ساری خبرداد:

نمایش «اژدهاک» به صحنه می‌رود

یاسر محمودی برنتی سرپرست گروه تاتر تیرنگ گفت: نمایش اژدهاک نوشته بهرام بیضایی در حال مراحل پیش تولید و انتخاب بازیگر است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از مازندران، محمودی در خصوص شیوه اجرایی اثر گفت:  همانطور که در آغاز نویسنده با نامگذاری اثرش با عناوینی چون: « روایت برای روایت » هویت اثر را مشخص می کند و آن را در رده ی طومارهای نقالی قرار می دهد و متن به طومارِ نقالانی می ماند که بر اساس داستان های کهن نوشته شده است.

در طراحی کارگردانی سعی شده است برای القای بهترِ حس و حال داستان، همانطور که توسط  نویسنده شیوه ی برخوانی پیشنهاد شده است با بازی سه برخوان ،اثر طراحی شده است.

محمودی افزود این روایت برخلاف نقالی ها که با پیش خوانی شروع می شوند، سریع به اصل ماجرا می پردازد و نقال نیز در نقش شخصیت اصلیِ داستان ظاهر می شود گفت:
در طولِ اثر، با استفاده از شیوه ی بازی در بازی، مضاف بر خلق تعلیق همانند همه ی طومارها برای روایت داستان نیز سود می جویم و جابه جا برای زمینه چینی و انتقال حس و حال و فضای اتفاق با عمل از عنصر تشبیه و تمثیل در قالب روایت، در کارگردانی کمک گرفته و  از زبان سه  شخصیت اصلی، طبیعت و اشیاء بی جان را مورد خطاب قرار خواهد گرفت، تا داستان را روایت کند با این حربه، سعی خواهد شد به گونه ای غیرمستقیم مخاطب را طرف روایت قرار داده و مکانی که در این ایام سخت کرونایی بارها لمس کرده قرار دهیم.

محمودی گفت: در طول اثر، آن گونه که با وسایل و اشیاء در نقالی بازی می شود، دروازه گور در دنیای مدرن  جان گرفته و در راستای هدف روایت و فضاسازیِ قوی تر به سخن در می آیند و با آنها بازی می شود.

این کارگردان تاتر افزود: اثر همچنین برخلاف اکثریت طومارهای نقالی که با قهرمان سازی، قهرمان پروری و بزرگ نمایی، ضمن طرح مضمون ساده، سعی در سرگرم کردن و تخلیه ی هیجان های مخاطب دارند، با قهرمان شکنی در پی طرح مضمونی پیچیده است که در کارگردانی نیز این امر که با شیوه مدرن روایت و تقویت شده است.




نظرات کاربران