در حال بارگذاری ...
به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم

نخستین سوگواره استانی نقالی و پرده‌خوانی «چرخ دل» فراخوان داد

به گزارش روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران با توجه به فرا رسیدن ماه محرم و محدودیت‌های کرونایی ایجاد شده برای برگزاری برنامه‌های عزاداری امام حسین(ع)، دستگاه‌های فرهنگی موظف به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری مرتبط با ماه محرم شدند و برخی برنامه‌های ارائه شده خود را نیز آغاز کرده‌اند. یکی از این برنامه‌ها برپایی نخستین سوگواره استانی نقالی و پرده‌خوانی ویزه ماه محرم با عنوان «چرخ دل» است که حوزه هنری مازندران فراخوان آن را تدارک دیده و برگزار می‌کند.

به گزارش تئاتر مازندران ، چرخ یا چرخ دل شکلی از عزاداری و سینه‌زنی در بعضی مناطق مازندران است که از سوی طراحان این رویداد به عنوان نام سوگواره در نظر گرفته شده است.

رئیس حوزه هنری مازندران  در نشست هم‌اندیشی با تعدادی از اصحاب رسانه ضمن معرفی برنامه‌های در نظر گرفته شده توسط این نهاد برای محرم امسال، اظهار کرد: یکی از ویژه‌برنامه‌های متفاوت و خاص این نهاد در مازندران سوگواره «چرخ دل» است که با هدف تولید آثار فاخر فرهنگی در بخش پرده‌خوانی و نقالی با حضور همه علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

مهدی معصومی گرجی درباره موضوع‌های مد نظر برای این سوگواره اظهار کرد: تکریم و تعظیم فرهنگ عاشورایی تا ظهور امام عصر(عج)، بیان زوایای پنهــان و آشکار واقعه عاشورا در زمینه معرفی و تعمیــق مــفاهیم ولایــی، بیان داستــان واقــعه عاشورا و معرفت‌شنــاسی در سـیرۀ  امام حسین(ع) و نقــش واقــعه عاشـــورا در زمانه معاصــر چهار محوری هستند که برای این سوگواره در نظر گرفته شده است.

وی افزود: پرده‌خوانی و نقالی در باب اهل بیت‌(ع) یکی از هنرهای آیینی فاخر است که طی سال‌های اخیر در عزاداری‌ها کمتر به آن توجه شد و با این سوگواره تلاش می‌شود باز هم آن را در جامعه و بین عزاداران و مداحان احیا کنیم.

این مسئول درباره مقررات شرکت در این سوگواره خاطرنشان کرد: سوگواره به صورت رقابتی در قالب هنر آیینی و کهن نقالی، پرده‌خوانی و حماسه‌خوانی (مناقب‌خوانی آل‌الله) و در دو بخش بزرگسال و کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

به گفته معصومی گرجی همه پـرده‌خوانان، نقالان و حماسه‌خوانان (مناقب‌خوانی آل‌الله) و هنرمندان استان که سابقه جدی و تأثیرگذار در این زمینه دارند و همچنین و نوجوانانی که در ایـن عرصه مشغول به فـعالیت هستند، می‌توانند با ارسال فیلم از اثر خود مرتبط با محورهای سوگواره در این رویداد شرکت کنند.

رئیس حوزه هنری مازندران افزود: آثاری که به بخش نهایی سوگواره راه پیدا کنند، هنگام اجرا برای هیأت داوران ضبط خواهند شد و ماه‌ صفر در صورت تایید صدا و سیمای مازندران از سیمای استانی پخش خواهند شد. همچنین راه یافتگان مرحله نهایی می‌توانند به صورت رایگان در کارگاه تخصصی پرده‌خوانی و نقالی با حضور اسـاتید برجسته ملی شــرکت کنند.

وی با تأکید بر ضرورت معتبر بودن منابع مورد استفاده شرکت‌کنندگان در این سوگواره، خاطرنشان کرد: هنرمندان می‌توانند آثار خود را از زیارتنامه‏ها، مقتل‏ها، رجـزها، خطبه‏ها و نیز بررسـی حــوادث و رخدادهای عاشورا استخراج کرده و در صورت پــذیرفته شدن، الزاماً همـان آثار فرستاده شده به دبیـرخانه که مورد بـازبینی قرار گـرفته را در سـوگواره اجـرا کنند.

طبق فراخوان سوگواره، زمان اجرایی هر اثر نقـالی ۱۰ دقیقه و حـماسه‌خـوانی  باید حـداقل هشـت دقیقه و حـداکثر ۱۲ دقیـقه بـاشد و آثاری که کیفیت مناسب صدا و تصویر نداشته باشند از سوگواره کنار گذاشته می‌شوند.

علاقه‌مندان به شرکت در این سوگواره تا ۲۲ شهریور فرصت دارند که آثار خود را به پیام‌رسان WhatsApp شماره ۰۹۱۱۴۱۶۹۹۲۶ بفرستند.

نتیجه بازبینی آثار ۳۱ شهریور اعلام می‌شود و داوری مرحله نهایی و برگزاری کارگاه تخصصی نیز ۱۲ مهر انجام خواهد شد. برگزیدگان این سوگواره نیز ۱۴ مهر و در آستانه اربعین حسینی معرفی خواهند شد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۰۹۳۷۱۱۷۸۰۹۷ دبیرخانه سوگواره تماس بگیرند.

انجمن هنرهای نمایشی مازندران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیمای استان نیز در برگزاری این رویداد عاشورایی مشارکت دارند.




نظرات کاربران