در حال بارگذاری ...
مسئول کانون تعزیه انجمن هنرهای نمایشی مازندران:

سوگواره مجازی تعزیه‌خوانی در مازندران برگزار می‌شود

عظیمی از برگزاری سوگواره مجازی تعزیه‌خوانی در مازندران خبر داد و گفت: با توجه به شیوع کرونا و ممنوعیت برگزاری برنامه‌های فرهنگی در استان، تلاش داریم با تنوع‌بخشی به فعالیت‌های تعزیه‌خوانان زمینه‌ساز رشد و گسترش تعزیه در عرصه مجازی باشیم.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از مازندران، مسئول کانون تعزیه انجمن هنرهای نمایشی مازندران در  خصوص تعزیه و اهمیت توجه به هنرمندان این رشته درسایه کرونا گفت: مسئله‌ای که در حوزه هنرهای نمایشی نیازمند بررسی و آسیب‌شناسی است، مهجور و مظلوم ماندن نمایش‌های آیینی و سنتی و به شکل ویژه شبیه‌خوانی است. هنری مقدس  که در طول تاریخ دچار افت‌وخیزهای فراوانی بوده است و علیرغم همه‌ی ویژگی‌های منحصربه‌فردی که از آن می‌توان  یافت متأسفانه کمترین توجه و حمایت  در طول دهه‌های اخیر از این سرمایه ملی و فرهنگی و هنری شده است.

وی افزود: تعزیه هنری است که مستقیماً به باور مذهبی و اعتقادات دینی برمی‌گردد و می‌توان به جرأت گفت که نقش بسیار مهمی در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی داشته است چراکه بسیاری از اندیشمندان و محققان دینی  معتقدند که این تعزیه‌خوانی بوده که در طول سال‌های حکومت رضا خوانی و علیرغم سرکوب‌های رژیم پهلوی با نمایش نهضت عاشورا حسینی روحیه جهاد و ایثار و شهادت را در جامعه زنده و پویا نگه‌داشته است و حتی در بسیاری از موارد هنرمندان این رشته (تعزیه‌خوانان) مورد شکنجه قرارگرفته و یا متحمل حبس شده‌اند.

عظیمی بیان کرد: به فرموده: بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌داشته است» و باید گفت که محرم و صفر موجب زنده نگه‌داشتن اسلام عزیز شده و تعزیه‌خوانی نیز مسبب حفظ محرم و صفر شده است.

وی ‌پیشینه تعزیه‌خوانی در مازندران اشاره کرد و افزود: استان مازندران به سرزمین علویان شهرت دارد و گواه این گفته موقوفاتی است که مربوط به تعزیه‌داری سیدالشهداست و بازهم متأسفانه علیرغم همه پیگیری‌ها مشخص نیست که این منابع مالی که مربوط به وقف تعزیه است کجا و چگونه هزینه می‌شود و حتی یک ریال آن‌هم به این هنر ملی مذهبی نمی‌رسد.

عظیمی بابیان اینکه کانون تعزیه استان مازندران که با حمایت مرکز هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایش استان مازندران شکل‌گرفته است نیازمند توجه ویژه و حمایت جدی و اساسی برای حمایت از تعزیه به‌عنوان یک گنجینه ملی مذهبی است، اظهار کرد: اهداف و موضوعات متعددی  در حوزه تعزیه و هنرمندان این رشته وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود و نیازمند مساعدت مسئولین در این خصوص است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های فرهنگی شامل: اراده فرهنگ و ارشاد اسلامی. سازمان تبلیغات اسلامی. میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان اوقاف و امور خیریه، حوزه هنری، بسیج هنرمندان، شهرداری و...ارتباط مستقیم با موضوع تعزیه‌خوانی و به‌طور ویژه نمایش‌های آئینی و سنتی دارند، گفت: این دستگاه‌ها باید برای حمایت و حفظ تعزیه در استان با هماهنگی و هم‌افزایی جلسات متعدد برای بررسی و آسیب‌شناسی و همچنین حفظ و احیای این رشته برگزار نمایند و خروجی جلسات این موردبررسی و شفاف‌سازی قرار گیرد.

علی عظیمی به کرونا و تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و دینی اشاره کرد و افزود: اکنون‌که ویروس کرونا خسارت جبران‌ناپذیری به بدنه فرهنگی و هنری کشور وارد کرده است لازم است بدانیم که بسیاری از هنرمندان تعزیه و پیر غلامان که تمامی عمر خود را صرف زنده نگه‌داشتن این رشته کرده‌اند و از این راه امرارمعاش می‌کنند درخطر نابودی قرار دارند. کانون تعزیه استان توجه ویژه به این عزیزان و گنجینه‌های که هرساله شاهده از دست دادن آنان هستیم بی‌آنکه بهره‌ای برده باشیم و گمنام همه تجربه و مهارت سالیان دراز خود را به گور می‌برند را ضروری می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: کانون تعزیه استان در نظر دارد با شناسایی گروهای تعزیه و شبیه‌خوانی در سطح استان و همچنین بهره‌مندی هنرمندان تعزیه از بیمه هنرمندان و تجلیل و قدردانی از پیر غلامان حسینی و معرفی و آموزش جوانان و فعالان این حوزه زمینه‌ساز حفظ و احیای این هنر ملی مذهبی در استان باشد و همچنین با برگزاری سوگواره در فضای  مجازی و همچنین فضای حقیقی موجب رونق، رشد و گسترش این فرهنگ ایرانی و اسلامی شود.

عظیمی با تأکید بر اینکه توجه به مسئله فضای مجازی امروزه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخت چه کرونا باشد و چه نباشد به همین خاطر و همچنین اهمیت فضای مجازی و حضور در این رسانه مهم برای جذب و مدیریت فرهنگی در حوزه عاشقان تعزیه و شبیه‌خوانی الخصوص در سطح استان و مرکز استان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن پرداخت تنوع‌بخشی به فعالیت با محوریت تعزیه‌خوانی در عرصه مجازی است.

وی گفت: در پایان انتظار می‌رود  با حمایت ویژه از کانون تعزیه استان مازندران شاهد رشد و شکوفایی  این هنر ملی مذهبی  در سطح باشیم  و برای درک صحیح و اهمیت پرداختن به تعزیه‌خوانی کافی است نگاهی به این هنر و جایگاه آن در استان‌های دیگر مانند اصفهان، قزوین، شیراز، تبریز، قم، کاشان، اراک، تهران  و...بیندازیم.




نظرات کاربران