در حال بارگذاری ...
از هشتم شهریور ماه 98؛

نمایش آیینی «برف چال» در بهشهر به روی صحنه رفت

نمایش «برف چال» کاری از گروه سیرانگ بهشهر به نویسندگی وکارگردانی مهیارهزارجریبی از پنجم شهریور ماه ۹۸ در شهرستان بهشهر به روی صحنه رفت.

به گزارش تئاتر مازندران، نمایش«برف چال»کاری ازگروه سیرانگ وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر به نویسندگی وکارگردانی مهیارهزارجریبی از پنجم الی نهم شهریور ماه 98  در آموزشگاه بازیگری آتا شهرستان بهشهر به روی صحنه رفت.

مراسم برف چال مازندران درگویش محلی ورف چال گفته می شود و به معنای گودال برف است. این مراسم که در منطقه ی اسک وشِ بخش لاریجان شهرستان آمل توسط اهالی روستاهای آب اسک، نیاک و ... برگزار می شود و به عنوان مراسم برف چال آمل هم از آن یاد می شود که یک سنت تاریخی و مذهبی در مازندران است و تاریخچه ی آن به زمان آل بویه در طبرستان که بخشی از سرزمین ‌های میان کوه‌ های البرز و دریای مازندران است برمی گردد و براساس این سنت در روز برف چال روستا از مردان خالی  و قلمرو زنان می شودو هیچ مردی حق ورود به روستا را ندارد و اگر مردی به روستا وارد شود از سوی شاه زنان برای اوحکمی بریده می شود که بایست به اجرا در آید.

 خلاصه داستان این نمایش بر اساس روایتی که از روز برف چال گفته شده است می پردازد  به ماجرای جلال میرزا و اقبال سلطنه که به اشتباه وارد آبادی شده اند و براساس اینکه در این روز هیچ مردی حق ورود به روستا را ندارد،  حکم فلک برآنان جاری می شود، اما شاه باجی حکم فلک را عوض کرده و حکم دیگری اجرا  می کند که مردان مخالف این حکم هستند و...

علی رستمی گرجی ومریم گرجی در بخش موسیقی، محمد وفا زاده حمید اقاجانیدر بخش  صحنه و فائزه امیر سلیمانی در بخش روابط عمومی این نمایش همکاری داشتند.

سارایزدانی، نازنین هدایتی، سمیراسلیمانی،عسل حدادی، مبینا رمدانی، پانیذچاوشی، سوگندحسنی، نیروانا هزارجریبی، محمدرضا طیبی فرد، حسین هادیان، مهیارهزارجریبی در این نمایش به بازی پرداختند.

 




نظرات کاربران