در حال بارگذاری ...

«یاغی‌های عاشق» در ساری روی صحنه رفتند

نمایش «یاغی‌های عاشق» از سه شنبه ۱۸ آذر در سالن آمفی‌تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در ساری روی صحنه رفت.

به گزارش تئاتر، این نمایش که به نویسندگی «سینا دلشادی» رئیس حوزه هنری مازندران و کارگردانی «تورج زایدلی» تولید شده، تا 28 دی در ساری برای دومین بار روی صحنه رفت. این نمایش مرداد امسال نیز در ساری و به میزبانی سالن آمفی‌تئاتر حوزه هنری ماندران اجرا شده بود. «یاغی‌های عاشق» یک نمایش کمدی درام است که بر اساس روایتی از زندگی «هوژبر سلطان» یکی از مبارزان منطقه سوادکوه در ابتدای دوره پهلوی اول نوشته شد.

کارگردان این نمایش بر این باور است که مازندران ظرفیت ادبی و تاریخی لازم برای تولید آثار نمایشی بومی را دارد و می‌توان به جای برگردان نمایشنامه‌ های خارجی، به معرفی آثار بومی پرداخت. «تورج زایدلی» گفت: «یاغی‌های عاشق» چند ویژگی مهم دارد؛ نخست اینکه به‌ واسطه‌ این اثر آیین خودمان را به شهرهای دیگر معرفی می‌کنیم. با اجرای این داستان‌ها و آیین‌ها در قالب نمایش استان‌مان را بهتر می‌شناسیم.

وی افزود: من همواره معتقدم هر نمایش تاریخی باید اسنادی به‌عنوان پشتوانه‌ داشته باشد تا مخاطب آن را باور کند. در حقیقت تمامی ارجاعات، برای باورمندی بیننده خواهد بود. در ارائه‌ این اثر از اسناد، کتاب‌ها و افراد متخصص کمک گرفتیم و اثر کنونی حاصل پژوهشی مدون است.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: ویژگی دیگری که سعی بر حفظ آن در طول نمایش داشتم، ریتم اثر است. به‌ نظرم هر نمایشنامه‌نویس و کارگردانی که ریتم را بشناسد و آن را رعایت کند، اثری به ببینده ارائه می‌دهد که مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند. جنبه‌ روایی داستان هم برایم مهم و جذاب بود. متن نمایش نیز اثرگذار بود که بازخوردها و استقبال مخاطبان مؤید این امر است.

زایدلی با اشاره به ضرورت توجه به تولید نمایشنامه‌های بومی تصریح کرد: استان ما ظرفیت ادبی و تاریخی لازم برای تولید این قبیل آثار را دارد. امیدوارم کارگردانان مازندران بیشتر به موضوعات غنی بومی بپردازند و در آینده شاهد آثاری با موضوعات بومی از شرق تا غرب استان باشیم.

این نمایش حماسی یکی از 6 اثر بخش نهایی سی‌اُمین جشنواره تئاتر مازندران نیز بود که اجرای پرتماشاگری داشت. رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران درباره نمایش «یاغی‌های عاشق» گفت: این نمایش به دلیل متن حماسی نمایشنامه، ظرفیت گریز زدن دارد که رخ ندادن آن نقطه‌ قوتی برای آن است.

«مهدی نصیری» اظهار کرد: در هیچ زمانی از نمایش «یاغی‌های عاشق» روایت غیردراماتیک نمی‌بینیم. از صحنه‌ اول یک ارتباط در حال روایت شدن وجود دارد که نقطه‌ قوت نمایش به حساب می‌آید. دیالوگی در اثر وجود دارد که می‌گوید: «دوره‌ی یاغی‌گری دیگر گذشته...» پیام و محتوای این دیالوگ به‌روز است که در همه‌ افسانه‌ها و داستان‌های بومی در قالب روایت مبارزه‌ خیر و شر دیده می‌شود. به‌روزرسانی این نمایش می‌تواند به شکل تطبیق آن با جامعه‌ امروزی هویدا شود.

تعدد شخصیت‌های این نمایش، «یاغی‌های عاشق» را به یکی از نمایش‌های پربازیگر مازندران در سال‌های اخیر تبدیل کرده است. «رویا افضلی»، «محمدجواد رحمانی آلاشتی»، «فاطمه سجادی»، «عسگری وفایی‌نژاد»، «علی عظیمی»، «سهیلا خزایی»، «بهناز دوستی»، «قاسم رجبی»، «هوشنگ رضایی» و «احمد کاظمی» هنرپیشگان اصلی این نمایش هستند و «فرشاد حسینی»، «میثم باقری»، «هادی میرزایی»، «محمدعلی تقوی»، «سحر عباسی»، «مرسلا قلی‌پور»، «سارا سوادکوهی»، «فرنام فرهادی»، «مریم محمدزاده»، «اسماعیل حسن‌پور»، «هانیه لطیفی»، «سوگند زیار»، «زهرا قدرتی»، «فاطمه باکی» و «کوثر کریمی» بازیگران فرم این نمایش هستند. موسیقی این نمایش به صورت زنده توسط گروه اجرای موسیقی با سرپرستی «سید جلال محمدی» اجرا می‌شود. اجرای این نمایش تا 28 دی هر روز از ساعت 18:30 در سالن آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه دارد.




مطالب مرتبط

از تولیدات گروه تئاتر قطره ساری

«آدم برفی و پنگوئن‌های قطبی» در ساری به صحنه رفت
از تولیدات گروه تئاتر قطره ساری

«آدم برفی و پنگوئن‌های قطبی» در ساری به صحنه رفت

نمایش «آدم برفی و پنگوئن‌های قطبی» از تولیدات گروه قطره ساری و به نویسندگی حمید رضا برزگر و کارگردانی مشترک ، لیلا پیام و حمید رضا برزگر از ۱۸ بهمن لغایت ۷ اسفند در ساری به روی صحنه رفت.

|

با هنرمندی هنرمندان سالمند

نمایش «آخرین بار کِی مادرت را بوسیدی» در ساری به صحنه رفت
با هنرمندی هنرمندان سالمند

نمایش «آخرین بار کِی مادرت را بوسیدی» در ساری به صحنه رفت

برای نخستین بار گروه تئاتر دیدار با هنرمندی هنرمندان سالمند مرکز سرای مهر ساری و به نویسندگی و کارگردانی منیژه معصومی نمایش « آخرین بار کی دست مادرت را بوسیدی » در این شهرستان به مدت ۱۰ شب ، روی صحنه رفت.

|

نظرات کاربران