در حال بارگذاری ...

آیین‌های 8 استان در تیرنگ پانزدهم

۱۹ اثر نمایشی آیینی و پژوهشی برای حضور در بخش نهایی پانزدهمین جشنواره تیرنگ معرفی شد

آثار پذیرفته شده مرحله نهایی پانزدهمین جشنواره ملی تئاتر بومی تیرنگ پس از بازبینی آثار فرستاده شده به دبیرخانه معرفی شدند. بر اساس نظر هیأت انتخاب جشنواره، 19 اثر از 8 استان برای حضور و اجرا در دو بخش آیین‌های نمایشی و اجراهای پژوهشی برگزیده شدند. فراخوان این جشنواره اردیبهشت امسال با محورهای موضوعی تبیین نقش انقلاب در هویت بخشی به آیین‌ها، بررسی ساختاری مراسم آیینی و مذهبی و نمایشی اقوام، نگاهی نو به حوادث کربلا و آیین‌های عاشورایی و نقش و کارکرد آیین‌های بومی در هنرهای نمایشی منتشر شد که به گفته دبیر جشنواره، حاصل فعالیت‌های گروه‌ها و هنرمندان نمایش از سراسر کشور، ارسال 122 اثر نمایشی و پژوهشی در 3 بخش نمایش‌های خیابانی، آیین‌های عاشورایی و اجراهای پژوهشی از 24 استان به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره تئاتر بومی تیرنگ بود.

«یاسر محمودی برنتی» در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: دو بخش آیین‌های مذهبی و نمایش‌های خیابانی به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایش‌ها در یکی از بخش‌ها، با هم تلفیق شدند و در یک بخش برگزار می‌شوند. در بخش آیین‌های نمایشی 11 اثر و در بخش اجراهای پژوهشی نیز 8 اثر برای حضور در مرحله نهایی معرفی شدند.

راه‌یافته‌ها

وی افزود: از استان مازندران نمایش‌های «روح‌الله» به نویسندگی و کارگردانی «محسن اردشیر»، «گزنه آش» به نویسندگی و کارگردانی «امیر ارسلان مهدوی»، «مجلس شلمچه» به نویسندگی و کارگردانی «علی عظیمی»، «پرواز برفراز صندوق گمشده» نوشته و اثر «فرشاد حسینی» و «مجلس‌نامه آرش» به نویسندگی «حمید ناطقی» و کارگردانی  «سحر محسنی» به بخش آیین‌های نمایشی مرحله نهایی جشنواره راه یافتند.

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری مازندران گفت: «مأموریت ویژه» نوشته «حیدر رضایی» و به کارگردانی «مجتبی خلیلی» از اصفهان، «هَل هَله کوسه» به نویسندگی و کارگردانی «علی قاضی» از خوزستان، «مجلس‌نامه قائم مقام فراهانی» به نویسندگی و کارگردانی «مهدی دریایی» از استان مرکزی، «بمانی زای» نوشته و اثر «صادق حسین‌پور» از گیلان، «نژمار با طعم لیمو» نوشته «فرامرز غلامیان» و اثر «هیام احمدی» از بوشهر و «قویو» به نویسندگی و کارگردانی «مهدی صالحیار» از آذربایجان شرقی نیز سایر آثار راه یافته به بخش آیین‌های نمایشی مرحله نهایی جشنواره هستند.

دبیر پانزدهمین جشنواره ملی تئاتر بومی تیرنگ به اشاره به راهیابی 8 اثر به بخش اجراهای پژوهشی جشنواره اظهار کرد: «بررسی کارکرد نقل‌های موسیقایی در درام» به پژوهش و کارگردانی «بهناز دوستی»، «تاثیر موسیقی مازندران در تعزیه» با پژوهش و کارگردانی «قاسم رجبی»، «مخاطب‌شناسی در تعزیه» با اجرای پژوهشی «علی عظیمی» و «نقل مینا و پلنگ» به پژوهش و کارگردانی «سعید شفیعیان» 4 اثر پژوهشی راه یافته از مازندران به بخش نهایی جشنواره هستند.

محمودی برنتی خاطرنشان کرد: «مهر ریزان» به  پژوهش و کارگردانی «رضا فقیهی» از همدان، «زن در تعزیه بوشهر»  با پژوهش «میترا خواجه‌ئیان» و «اشرف سلطانی‌نیا» و کارگردانی «مارال ایزدبخش» از بوشهر، «بررسی عنصر مقاومت در تعزیه معاصر» به پژوهش و کارگردانی «مهدی دریایی» و «موسیقی دراماتیک در اجرای تعزیه» با پژوهش و کارگردانی و اجرای «ناصر کریمی‌نیک» از استان مرکزی، دیگر آثار پذیرفته شده برای حضور در بخش نهایی تیرنگ پانزدهم هستند.

محمودی از به کارگیری فرآیندی متفاوت در بازبینی آثار متقاضی شرکت در جشنواره خبر داد و گفت: بر خلاف روال مرسوم که داوران یک جلسه جمع‌بندی برگزار می‌کنند، امسال فیلم‌ها را به طور جداگانه در اختیار اعضای هیأت انتخاب قرار دادیم و بدون این که داوران در کنار هم حضور یابند، جداگانه آثار را بررسی کردند. از هر داور خواستیم که 20 اثر برتر مد نظرش را به ترتیب اولویت امتیازدهی کند. پس از دریافت نتایج، آثاری که بیشترین امتیاز مجموع داشتند برای حضور در بخش نهایی جشنواره انتخاب شدند.

تحقق اهداف فراخوان

وی با اشاره به اولویت مطرح شده در فراخوان درباره مسائل مربوط به انقلاب به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در فراخوان از گروه‌ها خواستیم رویدادهای انقلابی مناطق خودشان را مد نظر قرار دهند و با پیوند زدن به آیین‌های بومی و مذهبی همان منطقه، آثاری را تولید کنند. خوشبختانه اتفاقات خوبی رقم خورد و هنرمندان زیادی رویدادهای انقلابی مناطق مختلف کشور را به شکل آیینی اجرا کردند. برای مثال «محسن اردشیر» در کاری بومی، روایتی از 15 خرداد را با نام «روح‌الله» ارائه کرده است. یا گروه اصفهان در نمایش «مأموریت ویژه» توانست به این هدف نزدیک شود. در واقع به آنچه که در فراخوان مد نظر داشتیم نزدیک شدیم.

دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر بومی تیرنگ خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اتفاقات خوب تیرنگ پانزدهم تولید شدن حدود 80 درصد آثار برای حضور در این جشنواره است. باقی آثار نیز قرار شد پس از اصلاحات در بخش نهایی حضور یابند.

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری مازندران از افزایش استقبال هنرمندان برای شرکت در بخش اجراهای پژوهشی این جشنواره خبر داد و گفت: اجراهای پژوهشی که ایده حوزه هنری مازندران بود و برای نخستین بار در کشور اجرا شد، مورد استقبال و توجه قرار گرفته است. پژوهش‌های امسال هم در بخش پژوهش منظم‌تر و هم در زمینه اجرا با کیفیت‌تر هستند. کمرنگ بودن پژوهش آیین‌ها یکی از ضعف‌های هنر نمایش در ایران بود که در تیرنگ مورد توجه قرار گرفت و نتیجه‌بخش هم بود. با همین ایده امسال حوزه هنری کشور، به جشنواره سراسری سوره بخش اجراهای پژوهشی را اضافه کرده که قرار است منتخبان بخش اجراهای پژوهشی تیرنگ پانزدهم مستقیم به بخش اجراهای پژوهشی جشنواره سوره راه یابند.

 

وحدت اقوام ایرانی

محمودی برنتی درباره زمان اجرای بخش نهایی جشنواره گفت: امسال افتتاحیه جشنواره روز چهارشنبه 7 شهریور در مجتمع تفریحی توریستی میزبان بابلسر که یکی از حامیان جشنواره است برگزار می‌شود. 5 گروه نمایشی مازندران که در بخش آیین‌های نماشیی حضور دارند، در نخستین روز جشنواره نمایش‌های خود را اجرا می‌کنند و از روز دوم، اجرای گروه‌های سایر استان‌ها در ساری ادامه می‌یابد. هدف از این تصمیم، دیده شدن اجرای گروه‌های نمایشی استان‌های دیگر در مرکز استان و در سن روباز بوستان ولایت است. اجراهای پژوهشی هم در سالن آمفی‌تئاتر حوزه هنری برگزار می‌شود. اختتامیه جشنواره هم 10 شهریور در ساری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به وحدت اقوام ایرانی به عنوان یکی از اهداف اصلی جشنواره، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مد نظر برای تیرنگ پانزدهم، اجرای کاروان اقوام با حضور همه گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره از استان‌های مختلف است که از مقابل ساختمان عمارت شهرداری ساری تا بوستان ولایت برگزار می‌شود. هدف این است که هم هیجان و نشاطی در شهر ایجاد شود و هم کسبه و مردم شهر با فضای غیربومی جشنواره آشنا شوند و حضور اقوام در کنار یکدیگر به شکلی نمادین به نمایش در آید.

 

اشکان جهان آرای




نظرات کاربران