در حال بارگذاری ...

سال تغییرات در تئاتر مازندران

انجمن هنرهای نمایشی مازندران در سال دوم فعالیت به مراتب بیشتر و بهتر از سال نخست فعالیت کرد

به گزارش تئاتر مازندران، سال 1397 برای تئاتر مازندران سال تغییرات مدیریتی است. دوره دو ساله مدیریت انجمن هنرهای نمایشی مازندران خرداد امسال به پایان می‌رسد و باید دومین انتخابات انجمن هنرهای نمایشی مازندران برگزار شود. میثم زندی، محمد منصوری، علیرضا قنبری، سحر مشرفی و محسن اردشیر دو سال به عنوان اعضای هیأت مدیره انجمن هنرهای نمایشی مازندران مشغول فعالیت بودند و سعی کردند با برنامه‌ریزی‌هایی که داشتند تئاتر استان را یک گام به پیش ببرند. به عهده گرفتن اجرا و برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر مازندران و میزبانی از بخش استانی سی و‌ پنجمین جشنواره بین‌‌المللی تئاتر فجر در آمل، یکی دستاوردهای تشکیل هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی مازندران بود که برای نخستین بار در مازندران اتفاق افتاد.

 اما برنامه‌ریزی‌های انجمن هنرهای نمایشی مازندران در این دو سال به همین میزبانی و برگزاری جشنواره محدود نبود و چشم‌اندازی فراتر را دنبال می‌کرد. به اعتقاد بسیاری از اهالی تئاتر استان، انجمن هنرهای نمایشی مازندران در سال دوم فعالیت به مراتب بیشتر و بهتر از سال نخست فعالیت کرد. این امر را می‌توان از دستاوردها و اقدامات انجام شده در سال 1396 برای تئاتر استان در قالب فعالیت‌های انجمن هنرهای نمایشی استان و با پراکندگی همه شهرستان‌های مازندران مشاهده کرد. رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران نیز با این نظریه موافق است و می‌گوید که این امری کاملا عادی و طبیعی است. به اعتقاد میثم زندی هر مجموعه‌ای در ابتدای فعالیت خود با یک سری چالش‌ها، موانع، اختلاف‌نظرها و کندی‌ها مواجه است که به مرور و پس از بررسی راهکارها آن ها را برطرف می‌کند و به مسیری هموار در پیشرفت می‌رسد. وی می‌گوید: «سال نخست فعالیت انجمن هنرهای نمایشی در واقع سال شناسایی فرصت‌ها، هماهنگ کردن ظرفیت‌ها و ترسیم چشم‌اندازی مناسب برای تئاتر استان بود. طبیعی است که در نخستین گام و ماه‌های ابتدایی فعالیت انجمن شاهد اتفاقات رخ داده و فعالیت‌های انجام شده سال دوم نباشیم. چون در همان سال نخست بسترها برای بسیاری از اقدامات در حال آماده شدن بود.»

صرف نظر از این دیدگاه‌ها اگر بخواهیم نگاهی به تئاتر مازندران در سال 1396 بیندازیم، خواهیم دید که رخدادهای خوشایندی در تئاتر استان طی یک سال پشت سر گذاشته شده رقم خورد که بخش مهمی از آن ها در حوزه فعالیت‌های انجمن هنرهای نمایشی بود و بخش دیگری هم خارج از این حیطه بود. برای نمونه برگزاری موفق چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر بومی تیرنگ در ساری یا راهیابی دو نمایش «1978» به کارگردانی محمد شجاعی از بابل و «کاش میشد منم بیام» به کارگردانی محسن اردشیر از آمل به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یا کسب موفقیت گروه تئاتر سیرانگ در جشنواره‌های سراسری و برخی رخدادهای دیگر مانند برگزاری جشنواره غیررقابتی تئاتر فیزیکال یا برگزاری جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد را می‌توان از اتفاقات خوب تئاتر استان در خارج از حیطه فعالیت‌های انجمن هنرهای نمایشی مازندران دانست. اما در کنار این موارد می‌شود به فعالیت‌های اثرگذار دیگری نیز برای تئاتر استان اشاره کرد که طی سال گذشته آغاز شد و حتی به نتیجه هم رسید.

یکی از اتفاقات قابل توجه در عرصه تئاتر استان که سال 1396 آغاز شد و به سرانجام رسید افتتاح سالن بلک‌باکس ساری بود. پروژه‌ای که با پیشنهاد و پیگیری‌های محمد فضلی روند اجرایی آن شکل گرفت و با پشتیبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و همکاری اعضای انجمن هنرهای نمایشی استان طی 6 ماه به بهره‌برداری رسید تا مرکز مازندران به یک سالن مناسب تئاتر مجهز شود. در بخش افزایش فضای تئاتری، به ساخت پلاتوی خصوصی تئاتر رامسر نیز می‌توان اشاره کرد که با پیگیری‌ها و تلاش «هوشنگ امیدی‌نژاد» و همسرش در رامسر تقریبا به مراحل پایانی رسید. از دیگر اقدامات مهم تئاتر استان در سال 1396 تأسیس و راه‌اندازی شعب شهرستانی انجمن هنرهای نمایشی مازندران بود. با برگزاری دو انتخابات شهرستانی برای تعیین شورای مرکزی انجمن هنرهای نمایشی در آمل و بهشهر و همچنین طی چند ماه جلسات مختلف با اهالی تئاتر مناطق مختلف مازندران، شعب شهرستانی انجمن هنرهای نمایشی مازندران تشکیل و فعال شدند که نتیجه آن پیگیری‌های مختلف برای حل برخی مشکلات تئاتر استان بود. یکی از این اقدامات که توسط برخی شعب شهرستانی انجام شد پیگیری برای دریافت یک دفتر کار مستقل به عنوان دفتر رسمی انجمن هنرهای نمایشی آن شهرستان بود که به نتیجه هم رسید تا برای نخستین بار تئاتر در برخی شهرستان‌های مازندران از جمله قائمشهر، محمودآباد، عباس‌آباد، بابلسر، سوادکوه و بهشهر دارای دفتری مشخص و مستقل شوند. در حقیقت فعال شدن دفاتر شهرستانی انجمن هنرهای نمایشی در مازندران هویت و رسمیتی کامل به تئاتر استان داد و سبب شد که ساختار اداری تئاتر مازندران به طور رسمی شکل بگیرد و مشخص شود.

سال 1396 از نظر پراکندگی شهرستان‌های دارای اجرای تئاتر نیز برای تئاتر مازندران سال قابل توجهی بود. تقریبا در همه مناطق مازندران نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی روی صحنه رفت و در برخی نمایش‌ها حتی شب‌های متمادی سالن‌ها پر از تماشاگر شدند. از شرقی‌ترین نقطه مازندران یعنی گلوگاه تا غرب استان در رامسر، تئاتر طی سال 1396 رنگ و بوی اجرا به خود گرفت. اعضای هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی مازندران هم سعی کردند در سال گذشته حضور پررنگ‌تر و بیشتری در شهرستان‌ها داشته باشند و مشکلات اهالی تئاتر استان را بیشتر و بهتر بشنوند تا برای برطرف شدن‌شان گام بردارند. یکی دیگر از نکاتی که از اولویت‌های انجمن هنرهای نمایشی مازندران محسوب می‌شد، افزایش برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تئاتر بود که در برخی شهرستان‌ها مورد توجه قرار گرفت. سال 1396 با همه این فعالیت‌ها و همراه با برخی نقاط ضعف و کاستی‌ها به عنوان سالی پر کار برای تئاتر مازندران پایان یافت و حالا جامعه تئاتری مازندران باید کم کم خود را برای انتخاباتی دیگر آماده کند تا مسیر در پیش گرفته شده ادامه یابد. هنوز مشخص نیست که در دوره دوم مدیریت انجمن هنرهای نمایشی مازندران اعضای کنونی باز هم حضور خواهند داشت و انتخاب می‌شوند یا نه؛ اما یک نکته مهم وجود دارد و آن هم این که تئاتر مازندران چاره‌ای جز پیش رفتن ندارد و اگر قرار است آینده موفقی داشته باشد، باید در ساختاری مشخص و قانونمند روی ریل پیشرفت، کاستی‌های موجود را برطرف کند. سال 1396 را می‌توان برای تئاتر استان سالی با کفه سنگین‌تر موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها نسبت به ضعف‌ها و کاستی‌ها ارزیابی کرد.
 

اشکان جهان‌آرای




مطالب مرتبط

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر
با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر

در بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» که به دبیری مسلم خردمند برگزار می‌شود، آثار تولیدی دانشجویان افسری دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، با موضوع دریا، نیروی دریایی ارتش و ماهیت دفاعی نیروهای دریایی بر صحنه می‌روند. 

|

با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت
با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران 23 آبان در آیین اختتامیه برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف معرفی کرد و 4 اثر به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. این نمایش‌ها در بخش صحنه‌ای «خواب نامه» و «کارنامه بندار بیدخش» و در بخش خیابانی «پوتین» و «مغزهای کادو‌پیچ‌شده» ...

|

گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است
گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است

محمد جونیان هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ذاتی هنرمندان است که باید شادی و نشاط را بین مردم ببرند و با تمام مشکلاتی که در سرراه خود دارند، آن‌ها را امیدوار ...

|

در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است
در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است

محمد محمدی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد از طنزواره استانی میرما به عنوان ویترین طنز پردازان استان مازندران نام برده و ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی بتوان در عرصه ملی آن را برگزار نمود.

|

با مشارکت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انجمن نمایش مازندران

کارگاه یک روزه بازیگری و کارگردانی در محمودآباد برگزار شد
با مشارکت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انجمن نمایش مازندران

کارگاه یک روزه بازیگری و کارگردانی در محمودآباد برگزار شد

به همت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد ، کارگاه یکروزه بازیگری و کارگردانی زیر نظر استاد ایرج افشاری در محمودآباد برگزار شد.

|

نظرات کاربران