در حال بارگذاری ...
رییس انجمن هنرهای نمایشی مازندران:

اولویت‌های انجمن هنرهای نمایشی مازندران در سال96

«میثم زندی» رییس انجمن هنرهای نمایشی مازندران از اهم فعالیت‌های مد نظر این انجمن برای تئاتر مازندران در سال جدید گفت.

سال 96 برای تئاتر مازندران از نظر آماری تقریباً مناسب آغاز شده است. روی صحنه رفتن چند نمایش در ساری، بابل، آمل و بهشهر و همچنین در پیش بودن اجرای جشنواره ملی تئاتر بومی تیرنگ در هفته پایانی همین ماه، تئاتر استان را با ترافیک اجراها مواجه کرده است و به نظر می‌رسد که خبر از سالی پر کار در تئاتر استان می‌دهد. از طرفی انجمن هنرهای نمایشی مازندران نیز در حال برنامه‌ریزی برای تدوین یک سری برنامه‌ها به منظور بهتر شدن وضعیت تئاتر استان است. «میثم زندی» رییس انجمن هنرهای نمایشی مازندران، اشاره‌ای گذرا به اهم فعالیت‌های مد نظر این انجمن برای تئاتر مازندران داشت.
 

*آقای زندی، برنامه‌های مد نظر برای تئاتر مازندران در سال 96 تدوین شده است؟
 

تقریبا از اواخر سال 95 به فکر برخی اقدامات در این سال بودیم و طرح‌ها و برنامه‌هایی نیز اولویت‌بندی شده‌اند. به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی توانستیم گام‌های اولیه را برای استقرار دفتر انجمن هنرهای نمایشی مازندران در ساری برداریم. یک مکان در خور شأن و شایسته‌ای را پس از گذشت بیش از 3 دهه فعالیت انجمن هنرهای نمایش راه‌اندازی و تجهیز کردیم و در اردیبهشت ماه در نظر داریم که نخستین مجمع عمومی تئاتر استان را تحت عنوان یک جشن یا همایش با در نظر گرفتن روز ملی هنرهای نمایشی برگزار کنیم که گشایش رسمی مرکز و دفتر باشد.

اولویت دیگر این است که در استقرار گروه‌های نمایشی گروه‌هایی هستند که فعال نیستند تعیین تکلیف شوند. یک سری گروه‌ها هم داریم که فعال هستند و استقرار نیافتند که می‌خواهیم امسال برای ثبت آن‌ها تلاش کنیم. توجه به برگزاری کارگاه‌های آموزشی هم مد نظر انجمن قرار دارد تا در زمینه آموزش گام‌های مثبتی برداشته شود. مقداری هم به وضعیت پیشکسوتان قصد داریم رسیدگی کنیم. در سال نخست فعالیت به خاطر حجم کاری که داشتیم نتوانستیم به این افراد رسیدگی کنیم. سعی داریم بررسی کنیم تا ببینیم چه برنامه‌ریزی مناسبی برای پیشکسوتان تئاتر استان می‌توانیم داشته باشیم.

اما یکی از نکات مهم برای ما در سال 96 که در اولویت امور قرار دارد راه‌اندازی دفاتر انجمن نمایش شهرستان‌هاست. وقتی این امر صورت بگیرد انجمن، دفاتر فعال خود را در هر شهرستان دارد و از طریق دفاتر، تئاتر شهرستان هر روز و هر هفته رصد خواهد شد و ارتباط پررنگ‌تری خواهیم داشت. مشکلات و سوءتفاهمات با راه‌اندازی این دفاتر یا ایجاد نمی‌شوند یا در صورت ایجاد شدن به سرعت حل می‌شوند.


*تقویمی برای راه‌اندازی این دفاتر در نظر گرفته شده؟
 

ما امیدواریم تا شهریور تمام دفاتر را راه‌اندازی کنیم که پیش از جشنواره تئاتر استان، هیات رییسه انجمن یک جلسه با مسئولان دفاتر انجمن هنرهای نمایشی شهرستان‌ها داشته باشد. این ارتباط دائمی با تئاتر شهرستان‌ها یک مزیت دارد و آن هم این است که انگیزه ایجاد کنیم تا هم جوانان و هم افراد صاحب اندیشه و شاخص نیز پای کار بیایند که کمیت بیشتری در تولیدات داشته باشیم. طبیعتا با نظارت نیز می‌توان بر کیفیت اثرگذار بود تا در جشنواره تولیدات در خور و شایسته نام هنر مازندران ارائه شود.
 

*به جشنواره اشاره کردید. دوره بیست‌ونهم جشنواره شکل روتین دوره‌ای گذشته را در برگزاری خواهد داشت یا چشم‌‌اندازی برای آن ترسیم شده است؟
 

جشنواره تئاتر استان به احتمال زیاد برای نخستین بار به غرب استان می‌آید و به میزبانی یکی از شهرهای غربی مازندران برگزار می‌شود. البته در بحث محتوا و آثار نیز سعی بر این است که چهره‌های برجسته تئاتر استان را نیز برای تولید اثر به منظور حضور در جشنواره داشته باشیم تا در کنار جوانان ترکیب مناسبی از هنرمندان جشنواره‌ای پویا را رقم بزنند. با به میدان افراد شاخص تئاتر استان و حمایت از نسل جوان کارهای قابل توجهی در استان تولید می‌شوند که از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

در کنار این موضوع، به دنبال میزبانی برای دومین سال پیاپی از جشنواره فجر استانی هم هستیم. هم هیات رییسه انجمن و هم اداره کل فرهنگ  ارشاد موافق هستند که امسال ساری میزبان فجر استانی باشد.
 

*سال گذشته نشست‌های شهرستانی با اهالی تئاتر را آغاز کردید. این روند امسال هم ادامه خواهد یافت؟
 

بله. سال گذشته به خاطر حجم کارها به همه شهرهای استان نرفتیم و از نزدیک ظرفیت‌های نمایشی استان را ندیدیم و نتوانستیم برنامه‌ریزی کنیم. امسال قصد داریم به همه شهرستان‌ها برویم و در تصمیم‌گیری‌‌ها همه موارد را ببینیم تا با در نظر گرفتن همه موارد، به برنامه‌ای جامع و متناسب با خواست تئاتر استان برسیم.
 

*علاوه بر جشنواره تئاتر استان، جشنواره‌های تئاتری دیگری نیز در استان برگزار می‌شود. نگاه انجمن به این جشنواره‌ها چیست؟
 

طبیعتا انجمن با برگزاری جشنواره‌ها و برداشتن هر گام تئاتری موافق است. اما یک مشکلی در این زمینه وجود دارد. انجمن هنرهای نمایشی در سیاستگذاری تئاتر کشور یا به تبع آن در استان مهم‌ترین بازوی هنرهای نمایشی محسوب می‌شود. یک محل بحثی وجود دارد که انجمن نمایش در شورای سیاستگذاری این جشنواره‌ها کرسی ندارد. مشکلی که در جشنواره‌های تئاتر استان داریم این است که جشنواره‌ها فردی هستند.

 ارگانی که پیشنهاد برگزاری جشنواره را می‌دهد باید شورای سیاستگذاری و دبیر داشته باشد و دبیر زیر نظر شورای سیاستگذاری فعالیت کند. اما در هیچکدام از این جشنواره‌ها این اتفاق نمی‌افتد. یک فرد یا نهاد همان‌طور که دوست دارد جشنواره را برگزار می‌کند. اما پیامدهای آن –چه خوب و چه بد- برای همه تئاتر استان و کشور است. متاسفانه تجربه‌های ناموفقی را طی یکی دو سال اخیر در این زمینه داشتیم.

شخصا فکر می‌کنم وجود این جشنواره‌ها لازم است، اما با این ساختار نادرست نه. باید ساختارش را درست کرد و بدانیم که در کشور و دنیا برگزاری جشنواره از چه الگویی پیروی می‌کند. اگر هم الگویی وجود ندارد، خودمان باید الگو طراحی کنیم. درست است که رشد واژه‌ای با فضای مثبت است، اما باید بپذیریم که هر رشدی که معادل معنای خوب نیست. مثلا رشد یک غده سرطانی خوب نیست، باید ببینیم چه چیزی دارد رشد می کند. این‌که جشنواره زیاد باشد و تئاتر زیاد تولید شود موضوع مورد علاقه ما است. اما باید از یک الگوی مناسب پیروی کند که در جهت توسعه فرهنگ و هنر و نمایش باشد. این امر نیاز به شورایی دارد که چندوجهی و همه‌سویه به قصه نگاه کند. در آن زمان جشنواره‌ها کمک کننده هستند. بنابراین انجمن اصلا مخالف نیست، اما در هیچ کدام از این جشنواره‌ها دعوت نشد و نقشی هم نداشت. با این حال با تمام وجود آماده هستیم که در کنار همه جشنواره‌ها باشیم و به ایجاد یک ساختار و الگوی مناسب برای برگزاری در جشنواره‌های تئاتری یا بخش تئاتر جشنواره‌های مختلف برسیم.

 

گفت‌و گو: اشکان جهان‌آرای




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است
گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است

محمد جونیان هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ذاتی هنرمندان است که باید شادی و نشاط را بین مردم ببرند و با تمام مشکلاتی که در سرراه خود دارند، آن‌ها را امیدوار ...

|

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر
با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر

در بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» که به دبیری مسلم خردمند برگزار می‌شود، آثار تولیدی دانشجویان افسری دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، با موضوع دریا، نیروی دریایی ارتش و ماهیت دفاعی نیروهای دریایی بر صحنه می‌روند. 

|

با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت
با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران 23 آبان در آیین اختتامیه برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف معرفی کرد و 4 اثر به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. این نمایش‌ها در بخش صحنه‌ای «خواب نامه» و «کارنامه بندار بیدخش» و در بخش خیابانی «پوتین» و «مغزهای کادو‌پیچ‌شده» ...

|

گزارشی  از  روز دوم جشنواره تئاتر استان مازندران

از حمله یک نانوا به نمایش خیابانی تا فلافل فروشی با کفن اضافه
گزارشی از روز دوم جشنواره تئاتر استان مازندران

از حمله یک نانوا به نمایش خیابانی تا فلافل فروشی با کفن اضافه

روز دوم جشنواره تئاتر استان مازندران با نمایش های خیابانی « درد نامه ای برای ننه شهربانو » و « پوتین » و نمایش های « فعل » و « بر خوانی کارنامه بندار بیدخش » ، یکشنبه ۲۱ آبان ماه سالجاری در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد ساری به اجرا درآمد.

|

نظرات کاربران