در حال بارگذاری ...

جشن استانی «اردیبهشت تئاتر» برگزار نمی‌شود

به گزارش تئاتر مازندران به نقل از همشهری، فروردین ماهی است که کمترین خبر تئاتری را می‌توان در آن دید. البته فروردین امسال چند رویداد در تئاتر مازندران رقم خورد. از اجرای «تئاتر کوچک» کودکان به کارگردانی «سعید زین‌العابدینی» در تعطیلات نوروزی تا اجرای نمایشنامه‌خوانی «کابوس‌های یک پیرمرد بازنشسته خائنِ ترسو» به کارگردانی «مسعود حق‌پناه» در کافه گالری «کامو»ی آمل که جمعه گذشته برگزار شد. روی صحنه رفتن نمایش «دموکراسی در روز تاریک» هم توسط گروه تئاتر «آییل» قائمشهر به نویسندگی و کارگردانی «مرضیه قدرتی» در مجتمع فرهنگی هنری «حر» این شهر از دیگر اتفاقات تئاتری فروردین 95 بود. اجرای این نمایش از 25 فروردین آغاز شد و بعد از 4 اجرا پایان یافت.
اما هر سال فعالیت‌های تئاتری در مازندران تقریباً از اردیبهشت و با برگزاری جشن اردیبهشت تئاتر استان آغاز می‌شود. جشن اردیبهشت تئاتر مازندران هر سال در نیمه‌ دوم این ماه به شکل استانی برگزار می‌شد. اما به گفته کارشناس مسئول تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، امسال جشن استانی اردیبهشت تئاتر برگزار نخواهد شد.
 «محمد فضلی» در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که برنامه‌ریزی برای برپایی جشن اردیبهشت تئاتر در شهرستان‌ها نخستین برنامه مد نظر این واحد است، اظهار کرد: به پیشنهاد واحد هنرهای نمایشی اداره کل، امسال جشن‌ اردیبهشت تئاتر در همه شهرستان‌هایی که فعالیت تئاتری دارند برگزار می‌شود. شیوه‌نامه‌ای نیز بر اساسی سیاست‌های مد نظر در برگزاری تدوین شده که قرار است به ادارات شهرستانی ابلاغ شود. در این شیوه‌نامه از شکل برگزاری تا این‌که چه افرادی با چه ویژگی‌هایی می‌توانند در جشن‌های شهرستانی تقدیر شوند اعلام شده است. برنامه‌ریزی برای اجرای باقی برنامه‌های جنبی مانند کارکاه، نمایشگاه یا کارناوال نیز بر عهده خود شهرستان‌هاست.
 وی افزود: قرار است از محل اعتبار برگزاری جشن استانی تئاتر، به هر اداره شهرستانی که قصد برپایی جشن اردیبهشت تئاتر دارد مبلغی به عنوان کمک هزینه پرداخت شود تا همکاران ما بتوانند در شهرستان‌ها با بودجه بیشتری نسبت به اجرای برنامه اقدام کنند. برنامه داریم که در همه جشن‌های شهرستانی حضور داشته باشیم و نقش نظارتی را ایفا کنیم.
  کارشناس مسئول واحد هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان این‌که دومین رویداد مهم تئاتری استان در سال جدید انتخابات انجمن نمایش است، خاطرنشان کرد: طبق آیین‌نامه وزارت برای این که افراد تایید شوند باید شورای 5 نفره مشورتی انجمن موقت تشکیل می‌شد. این شورا متشکل از کارشناس مسئول واحد هنرهای نمایشی استان، نماینده حراست، معاون هنری مدیرکل، رییس پیشین انجمن نمایش و یکی از هنرمندان تئاتر پس از دریافت نام نامزدها از سراسر استان کار خود را آغاز کرد که «حمید برزگر» به عنوان یکی از هنرمندان در شورای 5 نفره حضور داشت.
 فضلی با اشاره به حضور 33 گروه تئاتر ثبت شده در مازندران خاطرنشان کرد: از این گروه‌ها 18 گروه برای حضور در انتخابات درخواست دادند. پس از بررسی‌هایی که 21 فروردین در نشست مشورتی انجام شد، 10 نفر برای حضور در انتخابات برگزیده شدند. به ترتیب از غرب استان «داریوش شافی» از گروه تئاتر «معاصر» تنکابن، «میثم زندی» سرپرست گروه تئاتر «مولانا»ی نوشهر، «محسن اردشیر» از گروه «سونر» آمل، «سحر مشرفی» از گروه تئاتر «ایرانشهر» آمل، «مجید شعاعی» از گروه تئاتر «تالیکاگ» آمل، «حسن میرزایی» از گروه تئاتر «صحنه» بابل،  «محمد منصوری» از گروه تئاتر «گپ» ساری، «علیرضا قنبری» سرپرست گروه تئاتر «آکادمی» ساری، «محبوبه ارمیانی» سرپرست گروه تئاتر «جاوید» ساری و «علی کشاورزیان» از گروه «ویشار» بهشهر نامزدهای مورد تایید برای حضور در این انتخابات هستند.
وی اظهار کرد: در این انتخابات که احتمالاً در نیمه نخست اردیبهشت یا نهایتاً در جشن اردیبهشت تئاتر شهرستان ساری برگزار می‌شود، 5 نفر به عنوان اعضای هیأت مدیره و 2 نفر به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب می‌شوند. شرکت‌کنندگان در این انتخابات هم اعضای هسته مرکزی 33 گروه ثبت شده استان هستند. قوانین شرکت در انتخابات یا انتخاب نایب برای رأی دادن نیز اعلام خواهد شد. در حال حاضر نام نامزدها به مرکز فرستاده شد تا تاریخ برگزاری انتخابات مشخص شود.
  این مسئول تئاتر استان با بیان این‌که پس از انتخابات استانی و مشخص شدن  اظهار کرد: هیأت مدیره و رییس انجمن، سراغ شهرستان‌ها می‌رویم و انتخابات شهرستانی برگزار می‌شود. البته انتخابات فقط در شهرستان‌هایی برگزار می‌شود که بیش از 5 گروه نمایشی دارند. در سایر شهرستان‌ها فقط نماینده معرفی می‌شود. حکم اعضای شورای نظارت بر نمایش هم خرداد ماه منقضی می‌شود که برای انتخاب اعضای جدید اقدام خواهد شد. با توجه به کارآمد بودن شیو‌ه‌نامه شورای نظارت، فعالیت این شورا هم طبق روال گذشته ادامه دارد.
  کارشناس مسئول واحد هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به انتشار فراخوان بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر استان مازندران خاطرنشان کرد: جشنواره مانند سال‌های گذشته برگزار می‌شود. در تلاش هستیم که بودجه بیشتری را برای جشنواره جذب کنیم. برای میزبانی این دوره درباره شهرستان ساری و بابلسر در حال رایزنی هستیم. سال گذشته بابلسر میزبانی خوبی از جشنواره داشت. اما مسئولان این شهرستان از جمله فرمانداری که قرار بود در پرداخت هزینه‌ها همکاری کنند، با وجود امضای صورتجلسه به تعهدات خود عمل نکردند و در نهایت اداره کل ناچار به پرداخت هزینه‌ها شد. این معضل در شهرستان‌ها سبب شده که امسال دوباره روی ساری هم به عنوان میزبان متمرکز شویم.
فضلی با بیان این‌که سال 95 را سال «کارگاه‌های تئاتری» در تئاتر مازندران نامگذاری کردیم، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها برای سال جاری 18 کارگاه نمایشی را پیش‌بینی کردیم. این کارگاه‌ها از اردیبهشت تا پایان سال برگزار می‌شوند. البته امیدواریم بودجه‌های لازم تخصیص داده شود. برای تدریس در این کارگاه‌ها سعی بر این است در موضوعات عمومی‌تر از هنرمندان استانی استفاده کنیم. اما برای موضوعات تخصصی از اساتید بزرگ تئاتر کشور دعوت می‌شود. همچنین بخشی از کارگاه‌ها با حضور مسئولان تئاتر کشور برگزار می‌شود تا هنرمندان و سرپرستان گروه‌های تئاتر استان از فرآیندهای اداری تئاتر و قوانین موجود آگاهی بیشتری کسب کنند.
 وی به برنامه‌ریزی برای حمایت مالی از گروه‌های دارای پروانه فعالیت در سال جدید اشاره کرد و افزود: در برنامه‌ریزی‌های مالی اداره کل بودجه مناسبی را برای حمایت از تولیدات نمایشی در نظر گرفتیم که امیدواریم اعتبار درخواست شده در اختیار اداره کل قرار بگیرد. اگر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این بودجه را تصویب کند، به هر گروه می‌توانیم مبلغ خوبی پرداخت کنیم. البته گروه‌ها ابتدا باید طرح‌های کامل خود را ارائه دهند تا پس از بررسی و تایید به عنوان دریافت‌کننده اعتبار معرفی شوند.
این مسئول تئاتر مازندران به دیده شدن حمایت از نمایشنامه‌نویسان بومی در اعتبارات درخواست شده نیز اشاره کرد و گفت: اعتباری را برای خرید نمایشنامه‌های با کیفیت از نمایشنامه‌نویسان بومی درخواست کردیم تا در صورت تصویب و تخصیص، نمایشنامه‌های خوب نمایشنامه‌نویسان استان در قالب یک کتاب منتشر شود و در اختیار هنرمندان قرار بگیرد.
 کارشناس مسئول واحد هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از پیگیری برای تجهیز و بهسازی تمام سالن‌های تئاتر مازندران خبر داد و اظهار کرد: امسال بودجه عمرانی بهتری نسبت به سال‌های گذشته برای اداره کل پیش‌بینی شد. در نظر داریم تمام سالن‌های تئاتر استان را بهسازی کنیم. به ویژه در صورتی که میزبانی ساری از جشنواره تئاتر استان تصویب شود، سیستم نور و صدای سالن آمفی‌تئاتر ساری به طور کامل نوسازی می‌شود.
 فضلی به برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره تئاتر «ترنج» ویژه تئاتر غرب مازندران نیز اشاره کرد و گفت: امسال در نظر داریم این جشنواره را برگزار کنیم. احتمال برگزاری همایش نمایشنامه‌خوانی نیز وجود دارد. البته این برنامه‌ها هم منوط به تامین اعتبار است. ضمن این‌که برای میزبانی از بخش فجر استانی در جشنواره فجر نیز برنامه‌هایی داریم. همچنین مدیریت دومین جشنواره تئاتر طنز «دیالوگ» و سومین جشنواره ملی «سیاه‌بازی» به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساری واگذار شد.




نظرات کاربران