در حال بارگذاری ...

حسنی با «شلمرود» به تنکابن آمد

نمایش کمدی موزیکال «شلمرود» با سرپرستی «علیرضا فلاحتکار» نوشته و کارگردانی «احمدرضا امیرخانی» از شنبه همین هفته با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تنکابن در آمفی‌تئاتر پارک مادر این شهر روی صحنه رفت.

به گزارش تئاتر مازندران به نقل از همشهری، نمایش کمدی موزیکال «شلمرود» با سرپرستی «علیرضا فلاحتکار» و نویسندگی و کارگردانی «احمدرضا امیرخانی» از شنبه همین هفته با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تنکابن در آمفی‌تئاتر پارک مادر این شهر روی صحنه رفت.  نویسنده و کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که «شلمرود» حاصل یک کلاس بازیگری در رده کودکان است، گفت: در «شلمرود» همان «حسنی» معروف داستان‌های گذشته به شکلی دیگر حضور دارد. این بار از حسنی شلخته‌ای که می‌شناختیم خبری نیست. بلکه او در مقابل شخصیت پیشین خود قرار دارد و به فردی وسواسی تبدیل شده که با حیوانات دوست نمی‌شود. ضمن این‌که شرایط اجتماعی و حتی اقتصادی امروز هم به شکلی طنز در نمایش گنجانده شد.
 «احمدرضا امیرخانی» افزود: در کلاس‌های بازیگری ما اتودهای نمایشی کم‌کم به یک نمایشنامه تبدیل می‌شود. در واقع پارت اول نمایشنامه حاصل ایده‌های خود بچه‌هاست که توسط من بازنویسی و ویراستاری شد. این سومین کاری است که این طور می‌بندم. پیش از این «همه دزدان که دزد نیستند» از «داریو فو» را این نوع کار کردم که 15 شب اجرای عمومی داشت. سعی می‌کنم هنرجویان را از آموزش‌های تئوری به بخش عملی بکشانم و روی صحنه محک بزنم. تا کنون 4 ترم برگزار شده که حاصل آن 3 نمایش از 3 گروه مختلف بود. البته 2 نمایش قبلی در رده نوجوانان بود.
وی اظهار کرد: خوشبختانه هنرجویان به خوبی با نمایش ارتباط برقرار کردند و همین باعث شد سطح کیفی کار خیلی خوب باشد. از طرفی این شکل کار کمتر در حوزه کودک انجام شده است. در مجموع کمتر برای تئاتر کودک وقت گذاشته می‌شود. معتقدم تئاتر ما باید از مدارس بیرون بیاید تا تقویت شود. خیلی‌ها معتقدند تئاتر با چند دوره آموزشی فرا گرفته می شود. به همین دلیل است که سطح کیفی تئاتر استان طی چند سال اخیر افت محسوسی را شاهد است. چون آموزش درستی دیده نمی‌شود.
«شلمرود» یک تئاتر آموزشی است که با حضور دانش‌آموزان تولید شد.  این هنرمند تئاتر استان خاطرنشان کرد: سعی کردیم در نخستین کار تئاتر این هنرجویان آن‌ها را در مسیری حرفه‌ای قرار دهیم. شکل کار تقریباً به طور حرفه‌ای پیش رفت و برای آن هزینه شد. شعر از شاعر خریداری شد و طراحی صحنه دقت بالایی دارد. بلیت‌فروشی انجام می‌شود تا هنرجو از حالا به این فکر کند که تئاتر می‌تواند درآمدزایی هم داشته باشد. این کار را کردیم تا هنرجویان در وضعیت حرفه‌ای قرار بگیرند. ضمن این‌که کار موزیکال است که کمتر دیده می‌شود. البته در ساری دوستانی هستند که این شکل کارها را انجام می‌دهند. اما دست‌کم در تنکابن و غرب استان این کار نو است.
 امیرخانی درباره احتمال اجرای «شلمرود» در شهرهای دیگر گفت: سرپرست گروه در حال رایزنی برای برگزاری اجراهای دیگر است. حتی در نظر داریم که در گیلان نیز اجرا داشته باشیم. البته شرایط تحصیلی دانش‌آموزان اولویت دارد. اگر هماهنگی لازم از سوی آموزش و پرورش انجام شود ممکن است برای اجراهای دیگر برنامه‌ریزی کنیم. ضمن این‌که برای اجرای نمایش در نوشهر برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.
کارگردان «شلمرود» با بیان این‌که نمایش‌های اجرا شده در تنکابن شادابی شهر را طی سال‌های اخیر افزایش داده است، گفت: خوشبختانه در بیشتر نمایش‌های اجرا شده تنکابن هر شب حدود 150 تا 200 مخاطب حضور دارد که نشان می‌دهد جامعه در حال گرایش به تئاتر است. تعدادی از جُنگ‌ها مردم را به سالن‌ها کشاندند و تئاترهای مناسب هم مخاطب خود را دارند. حالا نوبت توجه به آموزش است تا از این فرصت ایجاد شده به درستی بهره بگیرد و تئاتر جدی را به مردم ارائه کند.
 وی با انتقاد از ضعف‌های موجود در زیرساخت‌های تئاتری خاطرنشان کرد: ساختار سالن‌های آمفی‌تئاتر ما درست نیست. 6 پلاتو داریم، اما هیچکدام شبیه پلاتو نیست. چون متولی فرهنگی در دوره‌ای با وضعیت تئاتر آشنایی درستی نداشت. از سوی دیگر در شهرمان به خاطر تعدد گروه‌ها و هنرمندان مشکل سالن و بلک‌باکس داریم. اگر یک بلک‌باکس داشته باشیم خیلی راحت تئاترهای کمدی و مناسبتی از هم تفکیک می‌شوند. ولی الان همه گروه‌ها در یک فضا اجرا می‌کنند که این موضوع سبب بروز برخی اختلافات و رقابت‌های نادرست می‌شود.
در نمایش «شلمرود» «حمیدرضا سعادتمند»، «احمدرضا امیرخانی»، «داوود شجاعی»، «معصومه فلاح میری»، «مهدی حدادی»، «ستاره ناظریان»، «ملیکا گیل امیررودی»، «میترا شجاعی»، «تینا شعبانی»، «مریم خدابخشی»، «علیرضا سنایی»، «مهرگان سام خانبانی»، «هادی احمدی» و «امید آقایی» به ایفای نقش می‌پردازند. «گلاره ازکیا» و «نیلوفر منظوری»( طراح صحنه و لباس)، «ابوذر افشنگ»(شاعر)، «مهدی آقاپور»(منشی صحنه) و «میثم احمدی»(موسیقی) نیز گروه را همراهی می‌کنند. اجرای این نمایش هر روز از ساعت 16 آغاز می‌شود.




نظرات کاربران