در حال بارگذاری ...
پس از جشنواره تئاتر فجر؛

هیأت رییسه انجمن هنرهای نمایشی شعبه مازندران انتخاب می شوند

 ساماندهی گروه‌های نمایشی یا طرح استقرار از طرح‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بهبود و کنترل فعالیت‌‌های تئاتری در شهرستان‌های سراسر کشور است. این طرح که از چند سال پیش آغاز شد، در سال جاری نیز مورد توجه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت تا با سرعت بیشتری به ساماندهی گروه‌های نمایشی بیانجامد.

به گزارش تئاتر مازندران به نقل از همشهری، در مازندران نیز از ماه‌های گذشته با اعلام فراخوان این طرح شکل جدی‌تری به خود گرفت و پروانه فعالیت ٩ گروه نمایشی استان که در دوره پیشین طرح استقرار گروه‌های نمایشی کشور ثبت‌نام کردند، پس از بررسی در واحد هنرهای نمایشی و تأیید و فرستادن به اداره کل هنرهای نمایشی، صادر شد.

20 گروه نمایش ثبت شده در استان
 به گفته رئیس اداره امور هنری اداره کل فرهنگ و اشاد اسلامی مازندران، با افزایش این 9 گروه، تعداد گروه‌های ثبت شده مازندران به عدد 20 رسید. «قدرت‌الله یوسفی» افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه نگاهی جدی و پیگیرانه دارد. چرا که رشد و توسعه تئاتر در گروِ شناسایی، استقرار و حمایت از تولیدات نمایشی استان در قالب گروه‌های منسجم و ثبت شده است. این اقدام گروه‌های نمایشی را نیز به ثبات و استمرار فعالیت‌هایشان سوق می‌دهد.
وی اظهار کرد: بر اساس مفاد آیین‌نامه جدید شعب انجمن هنرهای نمایشی در شهرستان‌ها که از سوی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنظیم و به استان‌ها ابلاغ شد، استان‌هایی که ٢٠ گروه نمایشی دارای پروانه دارند، می‌توانند هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی پنج نفره داشته باشند. این هیأت رئیسه بر خلاف سال‌های گذشته به صورت انتخاباتی از طریق معرفی نامزدها از اعضای هسته مرکزی گروه‌های ثبت شده و آرای آن‌ها انتخاب خواهند شد.
گروه‌های نمایشی در طرح استقرار به 3 دسته «الف»، «ب» و «ج» تقسیم می‌شوند که گروه‌های دسته «الف» 9 عضو، گروه «ب» 7 عضو و گروه «ج» 5 عضو اصلی و ثبت شده دارند. در بین 9 گروهی که اخیراً پروانه فعالیت و ثبت در طرح استقرار را دریافت کردند، تاکنون در دسته گروه‌های «ج» گروه‌های نمایشی «تالیکاگ» به سرپرستی «امیر امیرنیا»(آمل)، گروه نمایشی «سونر» به سرپرستی «غنچه شکوهیان»(آمل)، گروه نمایشی «جاویدان» به سرپرستی «شعبان علیجان‌پور»(آمل)، گروه نمایشی «علامت سوال» به سرپرستی «مرتضی شریعتی»(آمل)، گروه نمایشی «قاصدک ساری» به سرپرستی «حسین باغبان»(ساری)، گروه نمایشی «بیت» به سرپرستی «محمد شجاعی»(بابل) و گروه نمایشی «گمان» به سرپرستی «عباس میار»(قائمشهر) ثبت شدند. گروه‌های نمایشی «مولانا» به سرپرستی «میثم زندی» از نوشهر و  «مهر» به سرپرستی «صاحب آهنگر» از ساری هم در دسته «ب» پروانه فعالیت دریافت کردند.
البته این تعداد نهایی گروه‌های دریافت کننده مجوز در مازندران نیست. بنا به اعلام واحد هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم‌اکنون 15 گروه نمایشی دیگر نیز از شهرستان‌های مختلف مازندران در نوبت دریافت مجوز قرار دارند.

اولویت‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی
 مسئول واحد هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در این باره به همشهری گفت: طرح استقرار قرار بود در مرحله نخست از گروه‌های ثبت شده برای اجرای نمایش حمایت مالی داشته باشد اما به دلیل مشکلات بودجه‌ای آن‌طور که مد نظر است محقق نشد. با این حال اجرای این طرح می‌تواند سبب اولویت‌بندی گروه‌ها در ارائه خدمات و حمایت‌ها از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شود.
«محمد فضلی» با بیان این‌که اولویت‌های فرهنگ و ارشاد استان و شهرستان‌ها با همین گروه‌های ثبت شده است، گفت: در این طرح به کیفیت فعالیت‌ها و ساختار گروه توجه زیادی می‌شود. بر همین اساس خیلی از گروه‌های استان در این طرح و برای دریافت پروانه فعالیت با هم تلفیق شدند زیرا شرایط مد نظر را نداشتند. برای مثال گروه‌های تئاتر «مهدی روحی»، «علیرضا قنبری» و خودم با هم‌ترکیب شدند. مهم‌ترین معیار برای ثبت گروه‌ها همان‌طور که از نام و مفهوم آن برمی‌آید، گروهی کار کردن است؛ یعنی همه اتفاقات به نام یک گروه باشد و گروه‌محوری دیده شود.

انجمن نمایش فعال می‌شود
وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل و وزارت فرهنگ در زمینه تئاتر، فعال کردن انجمن نمایش است. سال 85 انجمن‌های نمایش منحل شد و انجمن هنرهای نمایشی جای آن را گرفت. سپس اساسنامه جدیدی نوشتند که استانها هم انجمن هنرهای نمایشی داشته باشند، اما اعضا انتصاب می‌شدند. برای انتخابی شدن هم چالش‌هایی وجود داشت. طرح استقرار گروه‌های نمایشی این موضوع را نیز مد نظر دارد؛ به این شکل که اعضای گروه‌های ثبت شده در هر شهرستان می‌توانند در انتخابات انجمن هنرهای نمایشی حضور داشته باشند.
  این مسئول با بیان این‌که فقط اعضای گروه‌های ثبت شده می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، خاطرنشان کرد: فراخوان برگزاری انتخابات انجمن‌ هنرهای نمایشی را آماده کردیم و منتظریم مرکز هنرهای نمایشی پروانه 15 گروه دیگر را هم مورد بررسی قرار دهد. نتیجه بررسی 15 پرونده دیگر تا پایان ماه جاری اعلام خواهد شد و پس از آن فراخوان را اعلام خواهیم کرد. هر گروه هم می‌تواند یک نامزد داشته باشد.
 مسئول واحد نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اگر هر 15 گروه دیگر ما تایید شوند، 35 گروه خواهیم داشت و با فرض این‌که همه گروه‌ها یک نامزد معرفی کنند 35 نامزد داریم. از این افراد در شورای مشورتی انجمن متشکل از رئیس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد، مسئول انجمن نمایش استان، یک کارشناس، مسئول واحد نمایش و یک نماینده از حراست، 8 تا 10 نفر تایید صلاحیت می‌شوند و پس از انتخابات 5 نفر عضو هیات رئیسه انجمن استان خواهند شد. پس از انتخاب انجمن استان به همین‌ترتیب در شهرستان‌ها هم انتخابات انجام می‌شود. البته در شهرستان‌هایی که کمتر از 5 گروه دارند فقط یک نماینده می‌توانیم داشته باشیم و در شهرستان‌های دارای 5 گروه به بالا امکان تشکیل هیأت رئیسه وجود دارد.

برگزاری انتخابات اعضای هیات رئیسه بعد از جشنواره فجر
فضلی افزود: با توجه به این‌که مرکز هنرهای نمایشی تأکید دارد این انتخابات در سراسر کشور به طور همزمان برگزار شود، احتمالاً پس از جشنواره فجر، انتخابات اعضای هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان برگزار می‌شود. فراخوان آماده است و کارهای مقدماتی انجام شده است. در واقع یکی از اهداف اصلی ثبت گروه‌ها گروه‌مداری و انتخابات انجمن‌هاست.
 وی با اشاره به اثرگذاری ثبت گروه‌ها بر کیفیت فعالیت‌های تئاتری اظهار کرد: در این طرح نظارت کاملی بر فعالیت‌ها می‌شود. حمایت‌ها بر اساس رزومه و میزان فعالیت گروه‌ها انجام می‌شود. هنرمندانی هم که نتوانستند گروهی را ثبت کنند برای فعالیت باید ذیل گروه‌های ثبت شده قرار بگیرند، چون اولویت با گروه‌های پروانه‌دار است. اگر هم میل به ثبت گروهی از سوی هنرمندان وجود داشته باشد، در سامانه ثبت گروه‌های نمایشی قسمتی برای درخواست ثبت وجود دارد که هر چند ماه یک بار درخواست‌ها بررسی می‌شود.
این مسئول با اشاره به امکانش برگزاری فعالیت‌های آموزشی در این گروه‌ها گفت: فعالیت‌های آموزشی در این گروه‌ها فقط محدود به اعضاست زیرا بیشتر از آن دخالت در فعالیت آموزشگاه های آزاد نمایشی محسوب می‌شود. هر تغییری هم در گروه باید از طریق سامانه انجام شود؛ یعنی اگر عضو جدیدی قرار است به گروه وارد شود باید درخواست از طریق سامانه ارائه شود تا مرکز هنرهای نمایشی آن را ثبت کند، در غیر این صورت عضو جدید چه از سوی مرکز و چه از سوی انجمن هنرهای نمایشی استان به رسمیت شناخته نمی‌شود.

 




نظرات کاربران