در حال بارگذاری ...

حضور پررنگ مازندران در سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

 مازندران با چهار نمایش در سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضوری پررنگ خواهد داشت.

به گزارش تئاتر مازندران به نقل از همشهری، فجر سی‌وچهارم برای مازندرانی‌ها هم دوره‌ای قابل توجه است. 4 گروه نمایشی از مازندران در این جشنواره حضور دارند و قصد دارند توانمندی‌های تئاتر استان در مهم‌ترین جشنواره تئاتری ایران عرضه کنند. اما حضور مازندرانی‌ها در فجر سی‌وچهارم به همین 4 گروه نمایشی ختم نمی‌شود. دست‌‌کم در 2 نمایش دیگر می‌توان حضور مازندرانی‌ها را دید. در این نوشتار علاوه بر اشاره‌ای به آخرین وضعیت گروه‌های نمایشی مازندرانی حاضر در فجر، به ترتیب تاریخ اجرا نگاهی به حضور 2 هنرمند مازندرانی دیگر نیز در این فستیوال خواهیم داشت.

اجرای «مالیخولیا» در مشهد
گروه تئاتر «تالیکاگ» آمل که با نویسندگی و کارگردانی «مسعود حق‌پناه» در جشنواره بیست‌وهفتم تئاتر استان رتبه برتر را به خود اختصاص داد با نظر هیأت انتخاب بخش فجر استانی، به این بخش از فستیوال بین‌المللی تئاتر ایران راه یافت و 28 دی در سالن بلک‌باکس تئاتر شهر مشهد روی صحنه رفت.
 مالیخولیا پیش از حضور در مشهد 3 شب در آمل اجرا شد تا گروه به آمادگی کامل برسد. البته این گروه با یک تغییر در آخرین روزهای پیش از اجرای فجر وارد جشنواره شد. «سحر مشرفی» بازیگر نمایش «مالیخولیا» به خاطر مشکلی که برای زانویش پیش آمد امکان همراهی مالیخولیایی‌ها را نداشت و «مجید شعاعی» به جای او روانه فجر استانی شد. «مسعود حق‌پناه»، «مجید شعاعی»، «مهسا خسروی»، «آیدین حق‌پناه‌، «سینا یوسف‌نیا» بازیگران این نمایش بودند.

«مریم شیرافکن» با «پیکر زن»
هنرپیشه مازندرانی تئاتر که از 14 آبان تا 14 آذر با نمایش «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» در زندان قصر به ایفای نقش پرداخته بود، از یکشنبه همین هفته اجرای این نمایش را به همراه «پانته‌آ امیرفصیحی» کارگردان و بازیگر دوم این نمایش در بخش مرور جشنواره فجر آغاز کرد. این نمایش محیطی که یکی از آثار «ماتئی ویسنی‌یک» است، تا 9 بهمن هر روز از ساعت 18 در باغ موزه قصر به مدت 60 دقیقه اجرا می‌شود.
نمایش محیطی «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» نوشته «ماتئی ویسنی» و کارگردانی پانته‎آ میرفصیحی از روز 4 تا 9 بهمن ماه از ساعت 18 به مدت 60 دقیقه در باغ موزه قصر اجرا خواهد شد.

«رقص مرگ، بی‌لالا»؛ «یاسر خاسب» از ایران-آلمان
تالار تئاتر استاد سمندریان امروز عصر در 2 نوبت محل اجرای آخرین نمایش هنرمند مازندرانی تئاتر مدرن است. «یاسر خاسب» در این دوره با این نمایش مشترک پا به جشنواره فجر گذاشت و قرار است امروز از ساعت 18 نخستین اجرای آن را روی صحنه ببرد. اجرای دوم «رقص مرگ، بی ‌لالا» از ساعت 20:45 آغاز می‌شود.
این نمایش کاری مشترک از گروه «بدن دیوانه» و کمپانی Sosh آلمان است که توسط خاسب و «مایکل اولفیک طراحی شده است. به گفته این هنرمند مازندرانی و بین‌المللی تئاتر، برای این نمایش طراحی‌های متفاوتی در نظر گرفته شد و به خاطر همین طراحی‌های متفاوت، مخاطب با فضای خاصی مواجه می‌شود. اجراهای یاسر خاسب به خاطر طراحی متفاوت و هیجان‌انگیزش همواره مخاطب‌های خاصی را به خود جلب کرده و نگاه‌های زیادی را معطوف خود می‌کند.

«زخمه» بهشهری‌ها در تماشاخانه سرو
گروه تئاتر سیرانگ بهشهر که از ابتدای امسال موفقیت‌های متعددی را کسب کرد و همچنان در مسیر کسب موفقیت قرار دارد، توانست پس از کسب رتبه‌های برتر در جشنواره‌های تیرنگ، بخش منطقه‌ای ماه و بخش نهایی همین جشنواره به فجر معرفی شود و در بین آثار معرفی شده نیز در بین 35 اثر بخش مرور تئاتر ایران قرار گرفت. «زخمه» به نویسندگی و کارگردانی «مهیار هزارجریبی» تهیه شده و نمایشی کلاسیک با روایت آیین‌های بومی مازندران است. این نمایش داستان پادشاهی را روایت می‌کند که از رویارویی با پسرش به عنوان دشمن خود اطلاعی ندارد و ناخواسته پسرش را زخمی می‌کند. برای زنده ماندن پسرش هم باید مراحل خاصی را پشت سر بگذارد.
نویسنده و کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با همشهری درباره آخرین وضعیت گروه تئاتر سیرانگ برای اجرا در فجر گفت: گروه امروز عازم تهران می‌شود تا برای اجرای فردا آماده شود.
مهیار هزارجریبی از یک تغییر در گروه بازیگران این نمایش خبر داد و افزود: به دلیل مشکلی که برای یکی از بازیگران ما ایجاد شد، ناچار به تغییر بازیگر شدیم. «سعیده عاصیان» به اجرای فجر گروه نمی‌رسد و به جای او «رسول عبدی» ایفای نقش خواهد کرد.
  وی اظهار کرد: با توجه به تغییر ناگهانی ایجاد شده، گروه تمرین‌های فشرده‌ای داشت و تلاش کردیم که نمایش را به سطح مطلوبی از اجرا برسانیم. البته سرماخوردگی هم در چند روز اخیر گریبانگیر اعضای گروه شد و در تمرینات ما اشکالاتی ایجاد کرد. با این حال همه تلاش ما اجرای یک نمایش مناسب در تماشاخانه سرو و دفاع از اعتبار تئاتر مازندران در فجر است.

«خوشه برنج»؛ چهارشنبه و پنج‌شنبه در تهران
نمایش میدانی «خوشه برنج» کاری از گروه تئاتر «سونر» به نویسندگی و کارگردانی «محسن اردشیر» قرار است در بخش نمایش‌های خیابانی سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ساعت 17 روز چهارشنبه 7 بهمن در محوطه برج میلاد اجرا شود. این نمایش پنج‌شنبه نیز از ساعت 16:30 در محوطه تئاتر شهر برای مخاطبان جشنواره اجرا می‌شود. «خوشه برنج» آیین‌های مردم مازندران در زمینه باران‌خواهی و آفتاب‌خواهی را به تصویر می‌کشد و با استفاده از همین آیین‌های بومی، پنجره‌ای به چالش‌های امروز محیط زیست می‌زند تا درام داستان شکل بگیرد. نویسنده و کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با همشهری درباره آخرین وضعیت این گروه اظهار کرد: برای آماده‌سازی گروه 3 روز در آمل نمایش را روی صحنه بردیم که خوشبختانه با استقبال چشمگیر همشهریان و هنردوستان مواجه شدیم. حتی در شب آخر به خاطر استقبال زیاد مردم ناچار شدیم در 2 نوبت نمایش را اجرا کنیم. فکر می‌کنم نمایش توانست به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند و این امتیاز بزرگی برای ما در فجر خواهد بود.
  «محسن اردشیر» افزود: انتقادها و پیشنهادهای مخاطبان را دریافت کردم تا با کمترین اشکال کار را در فجر  اجرا کنیم. یک سری تغییرات خیلی جزئی هم برای پخته‌تر شدن کار انجام دادیم. ضمن این‌که یک میزانسن را احتمال دارد برای اجرای فجر به نمایش اضافه کنم. البته برای قطعی شدن این تصمیم قصد دارم یک اجرای دیگر از نمایش داشته باشم تا بازخورد مخاطب را ببینم. احتمالاً امروز این کار را انجام خواهیم داد. ضمن این‌که در گروه موسیقی یک سری تغییرات داشتیم و در اجری فجر به جای یک خورشید، 3 خورشید خواهیم داشت. وی اظهار کرد: هدف ما این است که بدون نگاه به هر گونه کم و کاستی با قدرت کامل وارد محوطه برج میلاد و تئاتر شهر شویم و اجرایی را که برازنده فرهنگ بومی و جامعه تئاتر مازندران است ارائه کنیم. فکر می‌کنم اجراهای پرتماشاگری هم داشته باشیم زیرا در «خوشه برنج» بازی با رنگ‌ها و به کارگیری معیارهای یک نمایش خیابانی جذاب را انجام دادم و به نظرم این نمایش حتی در بدترین حالت اجرای خودش هم می‌تواند نگاه مخاطب را به خود جلب کند.

«کات»؛ ششمین حضور «مهر»
گروه تئاتر مهر جمعه 9 بهمن در تالار قشقایی نمایش «کات» به نویسندگی «فاطمه مکاری» و کارگردانی «صاحب آهنگر» را روی صحنه می‌برد؛ نمایشی که مخاطبان زیادی را در ساری به سالن نمایش جذب کرد و از نگاه خیلی‌ها با وجود خاکستری بودن متن، بازی‌ خوب هنرپیشگان، کارگردانی و به ویژه نویسندگی قوی به آن قابلیت رقابت در فجر را داد. «کات» ابتدا به بخش مرور تئاتر ایران راه یافت و سپس با نظر هیأت انتخاب بخش مسابقه تئاتر ایران، وارد این مرحله شد.
«حدیث زارع‌نژا د»، «صاحب آهنگر»، «فاطمه مکاری» و «رضا عموزاد» هنرپیشگان این نمایش هستند. گروه «مهر» ششمین حضورش در تئاتر فجر را تجربه می‌کند و اعضای گروه امیدوار هستند که در رقابت با نمایش‌های قدرتمندی که در بخش مسابقه حضور دارند، اجرای باکیفیتی را روی صحنه ببرند.

 

 




نظرات کاربران