در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با یکی از فعالان حوزه هنرهای نمایشی انقلاب در مازندران مطرح شد

خود را از میان برداریم تا هر چه از هنر ماند جلوه‌ای از خدا باشد

سجاد بحری فعال حوزه هنرهای نمایشی انقلاب، از تعریف هنر انقلاب و شاخصه‌های آن می‌گوید.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران ، سجاد بحری اهل شهرستان تنکابن و هنرمند فعال در حوزه هنرهای نمایشی انقلاب است که همگان او را در مازندران با آثار فاخر نمایشی در حوزه انقلاب اسلامی و ایثار و شهادت می‌شناسند و خود نیز از ثمره یکی از شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی است.

کاندیدای دو بخش طراحی صحنه و کارگردانی در جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت با نمایش «آبادان»، کسب مقام اول کارگردانی، مقام اول نویسندگی، مقام اول بازیگری و مقام اول طراحی صحنه از یازدهمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر بسیج با نمایش «میانبر»، کسب مقام دوم بازیگر مرد و کاندیدای بخش کارگردانی و طراحی صحنه در یازدهمین جشنواره سراسر تئاتر بسیج با نمایش «میانبر»،  کسب عنوان مقام اول نویسندگی، مقام اول کارگردانی، مقام اول طراحی صحنه و مقام اول بازیگری مرد در جشنواره تئاتر بسیج هنرمندان استان مازندران با نمایش «قناسه»، کاندیدای بخش بازیگری مرد و طراحی صحنه  در پانزدهمین جشنواره سراسر تئاتر مقاومت با نمایش «قناسه»، کسب مقام اول نویسندگی، مقام اول کارگردانی، مقام اول طراحی صحنه و مقام اول بازیگری مرد  در  سیزدهمین جشنواره سراسر تئاتر بسیج سودای عشق با نمایش «بیدرکجایان »، کسب مقام اول نویسندگی از جشنواره نمایشنامه‌نویسی (فانوس) برای نگارش نمایشنامه «میانبر»، کسب مقام دوم نویسندگی از جشنواره نمایشنامه‌نویسی( فانوس ) برای نگارش نمایشنامه «چند  کیلومتر تا فروغ»، کسب مقام دوم نویسندگی از جشنواره نمایشنامه‌نویسی( ایثار ) برای نگارش نمایشنامه «چند کیلومتر تا فروغ» و ... نمونه‌هایی از موفقیت‌های او است.

سجاد بحری در بیان شاخصه‌های هنر انقلاب اسلامی می‌گوید :«انقلاب مردم در سال ۵۷  یک انقلاب دینی بود  انقلابی  با محوریت اسلام بود. اتصال هنر و انقلاب اسلامی تنها بامطالعه و درک اسلام قابل تعریف است،  اگر اسلام حقیقی  را به‌درستی و با نگاه هنرمندانه در آثار یافتیم ، می‌توانیم به آن صفت (هنر انقلابی)  بدهیم. در هر اثر هنری هم گوشه‌ای از اسلام  به‌عنوان دغدغه  هر هنرمند مطرح می‌شود. گاهی اخلاق، گاهی رحمت، گاهی جهاد و گاهی سبک زندگی و سیاری دیگر از توصیه‌های اسلام است.»

وی در پاسخ به این سؤال که کارکرد هنر انقلاب اسلامی در این  برهه حساس از جامعه چگونه است، این‌گونه پاسخ می‌دهد  :« قطعاً برای پاسخ به این سؤال باید دو مقوله هنر  و  انقلاب  را به‌طور مجزا تعریف و بررسی کرد ، اما به‌طور خلاصه ،هنر  مجموعه‌ای از تولیدات و آثار افراد،  برای درگیر کردن عواطف و احساسات مخاطب  و نمایاندن هرچه زیباتر دغدغه‌های خالق اثر است. انقلاب اسلامی  هم پس از عبور از دوران پر فراز و نشیب ابتدای پیدایش در کشور عزیزمان ایران ،  در درون خود تلاش کرد تا اصل انقلاب و در کنارش اسلام حقیقی را به مردم داخل کشور و دیگر کشورها  و مهم‌تر از همه  مسلمانان جهان بهتر بشناساند.

او می‌افزاید: «نمی‌توان برای هنر انقلاب ، کارکرد اصلی و یا فرعی در نظر گرفت پس هر اثر هنری که بتواند مسئله‌ی  و درگیری‌های هر گوشه از جهان اسلام را  با  هر  شکل از  هنر  مطرح کند ، کارکرد خود را به نمایش گذاشته است  و اینکه آیا تأثیر خود را گذاشته یا خیر  را باید به‌طور مجزا بررسی کرد.»

بحری  ، تعریف هنر انقلاب اسلامی را با جمله‌ای از شهید آوینی،  این‌گونه شرح می‌دهد که :« به گفته شهید مرتضی تاوَنی خود را از میان برداریم تا هرچه  از  هنر  ماند  جلوه‌ای از  خدا باشد . جلوه‌ای از اسلام.»

او همچنین در بیان نقاط ضعف و قوت این هنر در استان مازندران می‌گوید: «نقطه‌ضعفی که انشا الله نداریم و حضور هنرمندان متعهد و خوش‌ذوق در این دیار علویان خود بزرگ‌ترین نقطه قوت هنر انقلاب اسلامی در مازندران است.»
او عدم آموزش‌های آکادمیک را اساسی‌ترین مشکل در بخش هنرهای نمایشی انقلاب ذکر می‌کند و ادامه می‌دهد: «برای اینکه  انقلاب اسلامی  را  هنرمندانه و مخاطب پسند،  به‌وسیله‌ی تئاتر مطرح کنیم  ،  باید ابتدا هنرهای نمایشی  را به‌درستی فراگرفت.»

 




مطالب مرتبط

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر
با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر

در بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» که به دبیری مسلم خردمند برگزار می‌شود، آثار تولیدی دانشجویان افسری دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، با موضوع دریا، نیروی دریایی ارتش و ماهیت دفاعی نیروهای دریایی بر صحنه می‌روند. 

|

با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت
با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران 23 آبان در آیین اختتامیه برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف معرفی کرد و 4 اثر به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. این نمایش‌ها در بخش صحنه‌ای «خواب نامه» و «کارنامه بندار بیدخش» و در بخش خیابانی «پوتین» و «مغزهای کادو‌پیچ‌شده» ...

|

در گفت و گو با داور طنزواره استانی میرما مطرح شد

سید حسین ساداتی : حمایت از نمایش‌های کمدی یک برد فرهنگی است
در گفت و گو با داور طنزواره استانی میرما مطرح شد

سید حسین ساداتی : حمایت از نمایش‌های کمدی یک برد فرهنگی است

سید حسین ساداتی داور دومین طنزواره استانی میرما با بیان اینکه در شرایط کنونی مخاطب به آثار کمدی بیشتر از دیگر ژانرها علاقمند است و این گونه نمایشی می‌تواند سالن‌های را پر کند ، حمایت از این نوع آثار را یک برد فرهنگی دانست.

|

نظرات کاربران