در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در رادیوتئاتر جشنواره فجر مطرح کرد

رحمان قدمی: مهمترین آسیب رادیوتئاتر نداشتن تعریف قانونی و کلاسیک است

رحمان قدمی کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر چهل‌ویکمین جشنواره فجر معتقد است هنوز تعریف درستی از رادیوتئاتر ارائه نشده است؛ هنرمندان فعال در این عرصه، دائم به کشف‌های جدید و شیرینی می‌رسند، مهم‌ترین آسیب رادیوتئاتر نداشتن تعریف قانونی و کلاسیک است.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «همه دختران من» اثری از رحمان قدمی، به عنوان یکی از آثار حاضر در بخش رقابتی رادیوتئاتر چهل‌ویکمین جشنواره فجر در تماشاخانه مهر حوزه هنری مهر به صحنه رفت.

رحمان قدمی که از سال ۸۲ به شکل تخصصی در شاخه تولید نمایش‌های رادیویی فعالیت خود را آغاز کرده است در جشنواره‌های مختلف مانند جشنواره فجر رضوی با نمایش «شمر نشان‌دار»، اولین دوره رادیوتئاتر فجر با نمایش «بازگشت»، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با نمایش «با چتر در غبار»، جشنواره تئاتر دانشگاهی با نمایش «کماندار» و جشنواره فجر با نمایش «آقا و خانم جولایی و چرخ‌دنده» حضور یافته است.

«همه دختران من»؛ نمایشی برگرفته از اتفاقی واقعی است

رحمان قدمی درباره موضوع نمایشنامه‌ «همه دختران من» به خبرنگار تئاتر ایرنا گفت: «این نمایش بر اساس یک داستان واقعی از زندگی یک زوج کُرد عراقی نوشته شده است. این زوج به دنبال درمان‌ فرزندشان که دچار عارضه‌ای سخت شده، سختی‌ها و ماجراهای بسیاری را پشت سر می‌گذارند.»

تولید نمایش‌های رادیویی نیازمند هزینه‌های گزاف نیست

قدمی با بیان آنکه چون هنوز تعریف درستی از رادیوتئاتر ارائه نشده است؛ هنرمندان فعال در این عرصه، دائم به کشف‌های جدید و شیرینی می‌رسند، افزود: «مهم‌ترین آسیب رادیوتئاتر نداشتن تعریف قانونی و کلاسیک است.»

کارگردان نمایش «همه دختران من» با ابراز امیدواری نسبت به حمایت بیش از پیش از رادیوتئاتر خاطرنشان کرد: «نمایش‌های رادیویی بدون نیاز به هزینه‌های زیاد؛ می‌توانند با خلاقیت رادیویی طبف متنوعی از روایت‌ها و کُنش‌ها را به مخاطبان منتقل کنند.»

او افزود: «بر همین اساس معتقدم باید از گروه‌های فعال در این عرصه به لحاظ مادی و معنوی حمایت شود، چون رادیوتئاتر بالی برای پرواز به سوی نمایش صحنه‌ای است.»

مهدی قاسم‌زاده (تهیه‌کننده)، وفا مصطفی‌پور (نویسنده)، رحمان قدمی (کارگردان)، سعید نعمتیان (افکتور)، شهرام حق‌شناس (صدابردار)، زینب احمدی (نورپرداز)، حمید مصلحی و حمید پویان‌نفر (صحنه) از عوامل اجرای این نمایش هستند.

همچنین مبین گوی‌افرا، الهه جباری، آنیتا مصطفی‌پور و رحمان قدمی، بازیگرانی هستند که به ایفای نقش در این اثر رادیویی پرداخته‌اند.

بخش رادیو تئاتر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۵ تا ۳۰ دی‌ در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی با میزبانی از ۱۱۳ اثر در بخش‌های رادیوتئاتر، مسابقه بزرگ صحنه‌ای، مسابقه تئاتر خیابانی، مسابقه تئاتر بین‌الملل، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، بخش پژوهش و مسابقه بخش مرور در تهران برگزار می‌شود.​




مطالب مرتبط

نظرات کاربران