در حال بارگذاری ...
به بهانه روز روابط عمومی

روابط عمومی در گروه های نمایشی به عنوان بازویی موثر، جدی گرفته شود

یادداشت محمدجواد رحمانی آلاشتی، مسئول روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران به بهانه ۲۷ اردیبهشت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی

ضمن تبریک به همه کارگزاران و مدیران سختکوش و خوش فکر عرصه روابط عمومی در کشور، از روابط عمومی به عنوان هنرهشتم و دست آورد قرن بیستم یاد می کنند که علی رغم اینکهنسبت به سایر علوم اجتماعی علم جدیدی محسوب می شود اماتوانسته رده‌های عالی علمی و آزمون و خطا را به سرعت طینموده و در سازمانها و موسسات به عنوان وزنه ای قوی و انکارناپذیر جا باز کند و به جرئت می توان گفت امروزه هیچ اداره یاسازمان و تشکلیاتی را نمی توان یافت که روابط عمومی نداشتهباشد.

در ایران نیز دهها سال است که روابط عمومی با عناوینمختلفی در سازمانها و ادارات عموماً دولتی وجود داشته است. مطالعات نخستین واحد روابط عمومی در ایران توسط حمیدنطقی در سال 1330در شرکت نفت آغاز و سپس این واحد درسال 1334 تحت عنوان دفتر مطبوعات و اطلاعات شرکت نفتایران و انگلیس راه اندازی گردید. بدین ترتیب هر یک ازموسسات و سازمانهای دولتی در ساختار کلی خود یک دفترانتشارات و مطبوعات دایر کردند و کوشیدند از این طریق بامردم و ارباب رجوع ارتباط برقرار سازند. با همت دکتر حمیدنطقی و یاران او در دهه 1340 یک مرکز دانشگاهی برای تربیتمتخصص روابط عمومی در تهران دایر گردید. آئین نامه روابطعمومی به صورت مدرن در سال 1353 به پیشنهاد وزارتاطلاعات و جهانگردی به تصویب رسید که در آن، ضمن لحاظروابط عمومی برای هر وزارتخانه و موسسه دولتی بر نشراخبار، امور تبلیغاتی، تنویر افکار عمومی و انتشار جوابیه هایمطبوعاتی تصریح شد. پس از انقلاب سازمان های دولتی وموسسات خصوصی  کوچک و بزرگ به تدریج با فراز و نشیبهایی به اهمیت داشتن واحدی به نام روابط عمومی در سیستمخود پی بردند.

مجالی فراهم شد تا در این روز بزرگ، خجسته و تاثیر گذار به نقش موثر روابط عمومی ها در گروه های نمایشی نیز اشاره ای کوتاه داشته باشیم که با توجه به شرایط کرونایی که در طی این دو سه سال اخیر با آن مواجه بودیم، روابط عمومی در تئاتر مخصوصاً برای تقویت و ایجاد انگیزه ی دوباره و همچنین آشتی و اطلاع رسانی با مردم، می تواند بسار قابل توجه و کاربردی باشد. هر چند در گذشته روابط عمومی در گروه های تئاتری چندان مورد توجه نبوده و یا اگر استفاده می شده بیشتر کارکرد تشریفاتی داشته است، اما امروزه روابط عمومی در مسیری قرار گرفته است که حضور و نقش آن در جهت کمک به گروه های تئاتری افزایش پیدا کرده و حتی در همین راستا چند سالی می شود که کانون روابط عمومی و تبلیغات تئاتر در کشور نیز تاسیس شده است.

کانون روابط عمومی و تبلیغات تئاتر متشکل از افرادی است کهمدیریت اطلاع رسانی ، مارکتینگ و ارتباط تئاتر با مخاطبان ،نهاد ها ، ارگان های دولتی یا خصوصی و اشخاص حقیقی وحقوقی را بر عهده دارند." فعالیت در این حوزه ی تئاتر، مدیریت و نظارت و اجرا بر تولید محتوا متشکل از عکس ؛ اقلامگرافیکی ، محتوای مدیا ( ویدیو ، استوری ؛ تیزر و ... ) ، برنامهریزی ، طراحی کمپین ، ایجاد زمینه عملیاتی شدن کلیه ی اموراطلاع رسانی، تبلیغات  و کمپین های تبلیغاتی، مارکتینگ ،روابط بین الملل ، ارتباط با انواع رسانه ها ( مکتوب ، غیر مکتوب؛ آنلاین ) و ارتباط موثر با ارگان ها ، نهادهای خصوصی یادولتی ، افراد حقیقی و حقوقی و انتشارات در راستای افزایشمخاطبان عمومی تئاتر را دربر می گیرد.

در واقع با تعریف درست و ایجاد جایگاه مناسب برای فعالانروابط عمومی و به رسمیت شناختن آنها به عنوان بازوی اجراییدر کنار سایر عوامل نمایش می توانیم بهترین نتیجه را در جهت معرفی، تبلیغات، فروش و بازخورد پس از اجرا در افکار عمومی و مخاطبین و علاقمندان داشته باشیم.روابط عمومی در تمامسازمان‌ها، قلب تپنده آن سازمان است اما در تئاتر، همیشه بهعنوان آخرین عوامل اجرایی در گروه به آنها توجه می‌شود، درصورتی که این افراد، شناخت بیشتری از حوزه روابط عمومی،مخاطب شناسی، رفتارسنجی و .... در بستر ارائه و فروش هنرمخصوصاً تئاتر دارند در صورتی که گروه‌هایی که از ابتدایکار، به حضور تیم روابط عمومی فکر کنند، نتیجه بهتری از اجراو فروش آن، به دست می‌آوردند.  

 




نظرات کاربران