در حال بارگذاری ...
پیام عبدالرضا باقری به مناسبت فرا رسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی

هنر انقلاب، مدافع ارزش هاست و در جریان انقلاب شکل گرفته

رییس اداره هنری و نمایشی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران به مناسبت فرا رسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی، یادداشتی را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از مازندران، در متن این پیام آمده‌است: نمایش به معنی اعم، یعنی انجام دادن یک عمل از پیش معلوم شده، یا به عبارتی نمایش، عبارت از انجام دادن و یا تظاهر به انجام دادن امری است که خود در هر لحظه واقف بر چگونگی بروز آن هستیم.نمایش به معنی اخص( تئاتر) اما گونه ایی دیگر است، این هنر هر چند که ابتدا ریشه در مراسم آیینی دارد و از نیایش های مذهبی نشات می گیرد، با گذشت زمان و گذشتن از مراحلی خاص به کیفیتی دست می یابد که آن را با سایر جلوه های بدوی نمایش متمایز می کند و در پهنه فعالیت های آدمی بارگاهی رفیع می بخشد. هنر انقلاب اسلامی یا به نوعی هنر متعهد یا می توان گفت هنر معنوی، هنری است که مقارن با انقلاب اسلامی کشور عزیزمان در سال ۵۷ شکل گرفته است. این هنر را می توان گفت متاثر از اندیشه ها و تفکرات رهبران انقلابی و تجارب نهضت های ضد استعماری شکل و پایه گذاری شده است.این هنر طی دهه ۶۰ با بروز جنگ نابرابر و تحمیلی با هنر مرسوم به هنر دفاع مقدس درآمیخته شد و به مسیر خود در جهت پختگی و تنوع موضوعات فرهنگی و معنوی ادامه داد و بالندگی بیشتری یافت. می توان بیان کرد این هنر( هنر انقلاب )، در مسیر تحول، دو هدف اساسی را دنبال کرد. هدف نخست، تلاشی برای همراه کردن مردم با رویدادهای جبهه جنگ و دعوت از آنان برای حضور در جبهه ها و هدف دوم، نمایش نمادین باورهایی همچون ایثار و شهادت که به جبهه های جنگ زیبایی خاصی می  داد. در این عرصه، هنرمندان انقلابی با بهره گیری از عناصر خیالی و ماورایی، کوشیدند تا مفهوم مبارزه و رشادت را بدون وارد شدن به روایت مستقیم از نبردهای جنگ و نشان دادن صحنه های خونین به شکل روایی و نمادین به تصویر بکشند. هنر انقلاب را می توان هنر مدافع ارزش ها دانست که در جریان انقلاب شکل گرفته و مطالبه گر این ارزش هاست. شاید بتوان گفت در ابتدای انقلاب اسلامی هدفی برای رسیدن به یک مکتب هنری در انقلاب وجود نداشت. اما قرار گرفتن اصول و قوانین درام در کنار آئین ها و ارزش های انقلابی از نظر تکنیکی شرایطی را فراهم نمود که الزاماً منجر به خلق آثار نمایشی و هنری با ارزش شده. حال می توان اذعان داشت با بهره گیری و همراه کردن درام در کنار عنصر ارزشی و انقلابی اصیل همچون ایثار و شهادت و دفاع مقدس آثار فاخری در عرصه هنر انقلاب خلق نموده و توانستند این هنر را ضمن معرفی به جامعه بین المللی در قالب یک ژانر و سبک معرفی نمایند. از نظر کارشناسان هنر انقلاب مهم ترین شاخصه اش این است که این هنر مدافع ارزش هاست. می توان گفت این هنر زبان مردم است و با مشارکت اقشار مختلف مردم شکل گرفته است. و نکته آخر این که، یکی از مهم ترین دستاوردهای هنر انقلاب این است که توانست نشان بدهد که یک اثر هنری هم می تواند ارجمند و ارزشمند باشد و هم در عین حال، نسبت به انسان و ارزش های انسانی متعهد و تاثیرگذار باشد. هنر انقلاب فقط برای زیبایی انتزاعی نیست بلکه برای این است که در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها تاثیر داشته باشد.




مطالب مرتبط

در گفت و گو با داور طنزواره استانی میرما مطرح شد

سید حسین ساداتی : حمایت از نمایش‌های کمدی یک برد فرهنگی است
در گفت و گو با داور طنزواره استانی میرما مطرح شد

سید حسین ساداتی : حمایت از نمایش‌های کمدی یک برد فرهنگی است

سید حسین ساداتی داور دومین طنزواره استانی میرما با بیان اینکه در شرایط کنونی مخاطب به آثار کمدی بیشتر از دیگر ژانرها علاقمند است و این گونه نمایشی می‌تواند سالن‌های را پر کند ، حمایت از این نوع آثار را یک برد فرهنگی دانست.

|

یادداشت مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی مازندران

هنرمندان تئاتر تنها در میدان
یادداشت مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی مازندران

هنرمندان تئاتر تنها در میدان

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران از عدم حمایت از تولیدات نمایشی استان ها گلایه و در تعریف شعار سال (جهش تولید، با مشارکت مردم) تولیدات هنری را در جایگاه و نقش مهم این شعار دانست و نقش هنرمندان در جذب مشارکت مردم را بسیار حائز اهمیت خواند

|

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

نظرات کاربران