در حال بارگذاری ...
آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره تئاتر استان مازندران برگزار شد؛

راهیابی «سرخ او» و «ترس و لرز» به چهلمین جشنواره تئاتر فجر

بالاخره پس از چهار روز آیین اختتامیه سی و سومین جشنواره تئاتر استان مازندران هم با معرفی برگزیدگان این دوره به خط پایان رسید و نمایش های راهیابی «سرخ او» و «ترس و لرز» به عنوان نمایندگان استان مازندران برای حضور در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیرخانه این جشنواره معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از مازندران، آیین اختتامیه سی و سومین جشنواره تئاتر استان مازندران در سالن سلمان هراتی مجتمع فرهنگی هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با فاصله‌ای حدود 3 ساعت از آخرین اجرا آغاز شد. حضور اهالی فرهنگ و هنر و سیاست و مدیران در این مراسم از نکات جالب توجه بود. رأس ساعت 18 دبیرخانه و دبیر افشین رشیدی برای شروع مراسم اعلام آمادگی کردند؛ اما هماهنگی حضور مدیران و داوران هر دو بخش بازبینی و مرحله نهایی قدری طول کشید و با تاخیر از حضار دعوت شد تا به سالن وارد شوند. سالن مملو از جمعیت بود و محوطه بیرونی هم پر بود از مشتاقان دیدن مراسم اختتامیه که از طریق تلویزیون ال ای دی مراسم را دنبال می‌کردند.

در کنار عباس زارع به عنوان میزبان و هیات داوران شامل جهانگیر الماسی، اصغر همت و رحمت امینی و مهمان ویژه جشنواره افسر اسدی، یاسر محمودی برنتی رئیس انجمن نمایش مازندران و دبیر دوره گذشته این جشنواره، سیدحمید هراسانی رئیس بسیج هنرمندان مازندران، منصورعلی زارعی و علی بابایی کارنامی نمایندگان ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، اعضای گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده و تعداد زیادی از پیشکسوتان و هنرمندان این عرصه، اصحاب رسانه و همراهان‌شان نیز در سالن اختتامیه حضور داشتند.

اجرای موسیقی و اجرای محلی مازندرانی اولین بخش برنامه بعد از صحبت‌های اولیه مجری بود.

پس از آن افشین رشیدی، روی صحنه رفت و نه در مقام دبیر جشنواره بلکه به عنوان یک تئاتری و از جنس هنرمندان حاضر از نقایص گفت، عذرخواهی کرد و کمبود فضا را یکی از عوامل مهم این نقایص خواند و از مسئولان حاضر درخواست کرد تا هرچه زودتر تالار مرکزی شهر را افتتاح کنند.

دبیر جشنواره همچنین در گزارش خود اعلام کرد که مازندران تنها استانی بود که امسال بخش بازبینی جشنواره را به صورت حضوری برگزار کرد، از  همکاری خوب عوامل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران قدردانی کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در سخنانی با ابراز رضایت از استقبال کم‌نظیر از جشنواره و اشاره به حضور گروه‌های متعدد تئاتری و استعدادهای عرصه هنرهای نمایشی مازندران، به کمبودهای مالی و زیرساختی حوزه فرهنگ و هنر اذعان کرد.

عباس زارع در این خصوص گفت: یک‌چهارم بودجه امسال اداره کل در همین جشنواره هزینه شد. این یعنی بضاعت ما اندک و زیرساخت‌های ما ناکافی است. از هر دو نماینده ساری در مجلس می‌خواهم که مطالبات فرهنگ و هنر استان و شهرستان را در مجلس به طور جدی پیگیری کنند.

قبل از اعلام نتایج جشنواره علیرضا کلانتری هنرمند مازندرانی با اجرای یک موسیقی که درباره تئاتر هم بود و خواندن قطعه شعری در همین مورد مورد تشویق فراوان حضار قرار گرفت.

اما بخش جذاب شنبه شب اعلام آرای هئیت‌ داوران بود. پیش از همه افشین رشیدی چند لوح تقدیر و جوایزی را از طرف دبیرخانه جشنواره به آثار و افرادی اهدا کرد که بیشتر در جهت تشویق و حمایت بود.

در بخش جنبی که سه اثر حضور داشتند، نمایش «گَوَن» کارگروهی به سرپرستی سپیده زین‌العابدین از بابل با رای مردمی به عنوان اثر برگزیده معرفی شد و نمایش «سرخ او» به نویسندگی و کارگردانی مهیار هزارجریبی از بهشهر با کسب بیش‌ترین جوایز در بخش‌های مختلف برنده مطلق سی و دومین جشنواره تئاتر استان مازندران شد و به همراه نمایش «ترس و لرز» نوشته مریم زرینی و کارگردانی مسعود شعاعی از آمل به جشنواره فجر راه پیدا کرد.

سایر جوایز در پایان همین گزارش به تفکیک آورده خواهد شد اما نکاتی که در پایان به نظرم می‌رسد را اعلام می‌کنم:

استقبال از جشنواره چه از طرف هنرمندان و چه مخاطبان و تماشاگران مردمی کم‌نظیر و با شور و حرارات بسیار بود. نقایصی که در این دوره مشاهده می‌شد بیشتر به امکانات و بودجه مربوط بود تا نیروی انسانی و برنامه‌ریزی. تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی اعضای دبیرخانه و مجتمع فرهنگی هنری ارشاد برای ارائه خدمات بهتر و اجراهای بدون مشکل، ستودنی بود و با توجه به استقبال بسیار زیاد و برداشته‌شدن پروتکل‌ها در خیلی از موارد، تصمیم بجا برای اختصاص بیشتر ظرفیت سالن‌ها به تماشاگران جسورانه، هوشمندانه و بجا بود. تصمیم حضور 10 اثر در بخش اصلی و 3 اثر در بخش رقابتی برای شریک کردن همه استان در این جشنواره قابل دفاع است هرچند مقداری از کیفیت جشنواره کاست اما جشنواره را به هم‌نشینی و دورهمی همه تئاتری‌های استان تبدیل کرد که پس از دوره سخت کرونا نیروی تازه‌ای به آنان داد و روح تازه‌ای در کالبد هنرهای نمایشی استان دمید. دمیدن روح هنر در جامعه به زنده نگاه‌داشتن آن کمک شایانی می‌کند و این جشنواره در شرایط پس از کرونا که نیاز به نشاط اجتماعی بیش از قبل دارد، روزنه‌ امیدی بود که امیدوارم بسته نشود. از امروز گروه‌های تئاتری و هنرمندان هنرهای نمایشی نباید سالن‌ها را خالی بگذارند. امیدوارم سالن‌های بسیار زیادی در سراسر استان ساخته شوند و در اختیار هنرمندان قرار بگیرند تا جامعه سرزنده باشد و از این رهگذر اجتماعی رو به رشد داشته باشیم. هنرمندان عزیز لطفاً این فرصت به‌دست‌آمده را به سادگی از دست ندهید.

سایر برگزیدگان جشنواره سی و دومین به این شرح بودند:

کارگردانی

اول: مهیار هزارجریبی برای کارگردانی نمایش «سِرخ او» از بهشهر

دوممجید شعاعی برای کارگردانی نمایش «ترس و لرز» از آمل

سوم: عباس ابوالحسنی برای کارگردانی نمایش «اژدهاک» از بابل

شایسته تقدیرافسانه منادی برای کارگردانی نمایش «آنتیگونه» از بابل

نمایشنامه‌

اولمهیار هزارجریبی برای نویسندگی نمایشنامه «سِرخ او» از بهشهر

دوممریم زرینی برای نویسندگی نمایشنامه «ترس و لرز» از آمل

سومافسانه منادی برای برگرداندن نمایشنامه تاریخی «آنتیگونه» به زبان مازندرانی از بابل

بازیگری مرد

اولمیلاد محمدنژاد برای بازی در نمایش «حقایقی درباره یک ماهی مرده» از ساری

دومرسول عبدی برای بازی در نمایش «سِرخ او» از بهشهر

سوممیثم وهابی برای بازی در نمایش «چشم‌ها» از عباس‌آباد

شایسته تقدیر: شعبان صادقی برای بازی در نمایش «خاطرات مجلس سوخته یک زن» از چالوس، علی اکبر چهاردهی برای بازی در نمایش «سِرخ او» از  بهشهر و مهدی صفرزاده برای بازی در نمایش «آنتیگونه» از بابل

بازیگری زن

اولسارا یزدانی برای بازی در نمایش «سِرخ او» از بهشهر

دومصنم بزم آرا برای بازی در نمایش «ترس و لرز» از آمل

سومزهرا عمرانی برای بازی در نمایش «آنتیگونه» از بابل

شایسته تقدیرغزل ستایش برای بازی در نمایش «آنتیگونه» از افسون نامداری برای بازی در نمایش «اژدهاک» و سمیرا سلیمانی برای بازی در نمایش «سِرخ او»

طراحی صحنه

طراحی برتر: مجید شعاعی برای طراحی صحنه نمایش «ترس و لرز» از آمل

شایسته تقدیر: مهیار هزارجریبی برای طراحی صحنه نمایش «سِرخ او» از بهشهر

طراحی لباس

طراحی برترلیلی رضایی برای طراحی لباس بازیگران نمایش «چشم‌ها» از عباس‌آباد

موسیقی

علی هزارجریبی برای موسیقی نمایش «سِرخ او» از بهشهر

طراحی پوستر

صالح تسبیحی برای طراحی پوستر «حقایقی درباره یک ماهی مرده»




مطالب مرتبط

یادداشت مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی مازندران

هنرمندان تئاتر تنها در میدان
یادداشت مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی مازندران

هنرمندان تئاتر تنها در میدان

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران از عدم حمایت از تولیدات نمایشی استان ها گلایه و در تعریف شعار سال (جهش تولید، با مشارکت مردم) تولیدات هنری را در جایگاه و نقش مهم این شعار دانست و نقش هنرمندان در جذب مشارکت مردم را بسیار حائز اهمیت خواند

|

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است
در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است

محمد محمدی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد از طنزواره استانی میرما به عنوان ویترین طنز پردازان استان مازندران نام برده و ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی بتوان در عرصه ملی آن را برگزار نمود.

|

با مشارکت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انجمن نمایش مازندران

کارگاه یک روزه بازیگری و کارگردانی در محمودآباد برگزار شد
با مشارکت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انجمن نمایش مازندران

کارگاه یک روزه بازیگری و کارگردانی در محمودآباد برگزار شد

به همت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد ، کارگاه یکروزه بازیگری و کارگردانی زیر نظر استاد ایرج افشاری در محمودآباد برگزار شد.

|

نظرات کاربران