در حال بارگذاری ...
در وبینار روسای انجمن‌های استانی دراماتراپی ایران بررسی شد

راه‌کار‌های ارائه خدمات غیرحضوری تئاتر درمانی در استان‌ها

جلسه ماهانه(خردادماه) روسای انجمن‌های استانی دراماتراپی ایران (DTCI) شب گذشته با حضور روسای انجمن استان‌های مازندران، گیلان، آذربایجان غربی، مرکزی و تهران به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر  در این جلسه که با ریاست مجید امرایی دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران و عضو موسس اتحادیه جهانی دراماتراپی (WADTh) برپا شد، نمایندگان استانی گزارشی از فعالیت‌های خود در شرایط کرونایی ارائه کردند.

در این جلسه جدیدترین راهکار‌های ارائه خدمات غیرحضوری برای جامعه هدف بررسی شد.

در خلال این وبینار حامد حجام‌زاده (رئیس انجمن دراماتراپی استان مازندران) توجه به فعالیت‌های میدانی و کار کلینیکی برای دانشجویان در دانشگاه‌ها را امری مهم دانست که حوزه علم و عمل را به هم نزدیک می‌گرداند.

این دراماتراپیست افزود: پذیرفتنی نیست دانشجویان در دانشگاه تحصیل کنند و تا پایان دوره تحصیل تجربه فعالیت کلینیکی و دیدن مراجع درمانی را در مرکز توانبخشی نداشته باشند.

این روانشناس و مدیر فنی مرکز طاهره افزود: برای اساتید دانشگاه حضور در مراکز درمانی باید به امری برنامه‌ریزی شده تبدیل شود نه اینکه فقط محفوظات را به دانشجویان منتقل کنند.

 حجام‌زاده با اشاره به اهمیت تولید محتوا در عرصه‌های مختلف هنر درمانی و دراماتراپی افزود: در حال حاضر تنظیم سه مقاله علمی با محوریت دراماتراپی در دستور کار ما قرار گرفته است که به زودی آماده ارائه می‌شوند.

این مدرس دراماتراپی تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید راه تعامل بین استادان دانشگاه و انجمن‌های استانی و کلینیکی، رویکرد فعالیت‌های همه مراکز دراماتراپی باشد.

در ادامه دکتر امید پیروی (رئیس انجمن دراماتراپی استان آذربایجان غربی) آموزش را امری حیاتی دانست و افزود: تنظیم کتابچه آموزشی هماهنگ برای همه‌ انجمن‌های استانی می‌تواند روشی هماهنگ را در عرصه انتقال داده‌های علمی در پیش روی ما قرار دهد.

این دراماتراپیست تصریح کرد: تعامل با مراکز اصلاح و تربیت و مراکز ترک اعتیاد و نیز برپایی سمینار‌های علمی در مراکز استانی، حلقه‌های دیگری در مسیر گسترش و شناخت دراماتراپی در سطح جامعه است.

در ادامه اصغر تنهایی (رئیس انجمن دراماتراپی استان مرکزی ) با ارائه گزارش از فعالیت‌های میدانی در استان مرکزی، تعامل با مراکز توانبخشی و آموزشی در شهر ساوه را به عنوان برنامه‌های پیش روی این انجمن برشمرد.

وی گفت: بهره‌گیری از فضا‌های موجود کم‌خطر در شرایط موجود می‌تواند آرام‌آرام مخاطبان را به میدان فعالیت‌های توانبخشی بازگرداند.

وی بهره‌گیری از روش‌های ترکیبی در امر توانبخشی را مهم‌ترین راهکار‌های پیش رو برای تعامل با مراجعان دانست.

در ادامه مریم رحیمی (رئیس انجمن دراماتراپی استان گیلان) گزارشی مکتوب از فعالیت‌های یک ماه گذشته را ارائه کرد.

وی گفت: در گیلان ما دو مرکز را اداره می‌کنم یکی در شهر رشت که با مدیریت خانم سپیده صدری در «پلاتوی کهن‌سال» و با تمرکز بر حوزه مراجعان طیف اوتیسم و سندروم داون فعالیت می‌کند و مرکز دیگر در شهر لاهیجان که خدمات مشاوره و به‌زودی آموزش دراماتراپی عمومی را در پیش خواهیم گرفت.

وی هماهنگی با سازمان بهزیستی و اداره ارشاد برای از سرگیری فعالیت‌ها و برپایی افتتاحیه مشترک را از برنامه‌های پیش روی دانست.

این دراماتراپیست تصریح کرد: خدمات روانشناختی به صورت حضوری و مجازی در حال انجام است و از اول تیر ماه کارگاه‌های دراماتراپی با حفظ پروتکل‌های درمانی از سر گرفته می‌شود.

وی گفت: ۴ تیر افتتاحیه آموزشگاه هنر‌های نمایشی در لاهیجان با معرفی نمایش درمانی در راستای شناخت و با هدف نیازسنجی انجام خواهد شد.

رحیمی راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی و به‌کار‌گیری دو کارشناس جدید در حوزه روانشناسی و مشاوره را از دیگر برنامه‌های مرکز گیلان دانست.

در پایان این جلسه دکتر «مجید امرایی» دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران DTCI با ارائه گزارشی، فعالیت‌های یک‌ماهه گذشته را به اطلاع حاضران رساند.

امرایی گفت: آماده‌سازی «کتابچه آموزشی به‌روز» متناسب با آخرین دستاورد‌های علمی در اتحادیه جهانی دراماتراپی یکی از برنامه‌های مرکز در حوزه آموزش بوده است.

وی افزود: انتشار کتاب «دراماتراپی و تئوری نقش‌ها» توسط انتشارات دانژه از دیگر اقدامات مرکز دراماتراپی ایران است.

عضو موسس اتحادیه جهانی دراماتراپی WADTh آمادگی مرکز ایران را برای انتشار« کتاب مجموعه مقالات دراماتراپی» اعلام کرد و از نویسندگان خواست تا آثار خود را از طریق سایت مرکز برای بررسی به مرکز دراماتراپی ایران ارسال کنند.

این استاد دانشگاه برگزاری کارگاه‌های آموزشی مجازی داخلی و بین المللی، پذیرش چند دانشجو از کشور‌های آلمان، قبرس و کانادا، همکاری در تولید برنامه رادیویی با موضوع دراماتراپی در«رادیو نمایش» را از دیگر اقدامات بین سازمانی دانست که در حال اقدام و انجام است.




مطالب مرتبط

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است
در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است

محمد محمدی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد از طنزواره استانی میرما به عنوان ویترین طنز پردازان استان مازندران نام برده و ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی بتوان در عرصه ملی آن را برگزار نمود.

|

با مشارکت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انجمن نمایش مازندران

کارگاه یک روزه بازیگری و کارگردانی در محمودآباد برگزار شد
با مشارکت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انجمن نمایش مازندران

کارگاه یک روزه بازیگری و کارگردانی در محمودآباد برگزار شد

به همت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد ، کارگاه یکروزه بازیگری و کارگردانی زیر نظر استاد ایرج افشاری در محمودآباد برگزار شد.

|

با حضور مدیران شهری و هنردوستان محمودآبادی

از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد
با حضور مدیران شهری و هنردوستان محمودآبادی

از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد

هم‌زمان با شب های جشن عید مبعث و دهه مبارک فجر ، با حضور ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اعضای شورای اسلامی شهر محمودآباد و اعضای هییت مدیره انجمن هنرهای نمایشی مازندران از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد.

|

با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر
با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر

در بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» که به دبیری مسلم خردمند برگزار می‌شود، آثار تولیدی دانشجویان افسری دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، با موضوع دریا، نیروی دریایی ارتش و ماهیت دفاعی نیروهای دریایی بر صحنه می‌روند. 

|

گفت و گو با کارگردان نمایش برگزیده جشنواره سی و پنجم تئاتر مازندران

مارال جعفرنژاد : همدلی هنرمندان با یکدیگر موجب پیشرفت است
گفت و گو با کارگردان نمایش برگزیده جشنواره سی و پنجم تئاتر مازندران

مارال جعفرنژاد : همدلی هنرمندان با یکدیگر موجب پیشرفت است

مارال جعفرنژاد کارگردان نمایش خیابانی «پوتین»، همدلی صنف هنرمندان با یکدیگر ، حمایت هنرمندان تئاتر جهت تولید آثار بیشتر و اعتماد دو طرفه مسئولین و هنرمندان به یکدیگر خصوصا هنرمندان جوان را در پیشرفت تئاتر موثر دانست.

|

نظرات کاربران