در حال بارگذاری ...
گفت و گو با سیدابراهیم اطهری هنرمند ساروی

باید که خاک درگه اهل هنر شوی

سیدابراهیم اطهری گفت : به خاطر کرونا، عده ی بسیاری از هنرمندان، بخصوص هنرمندانی که به صورت گروهی تمرین می کنند، دچار مشکلات زیادی شدند و این بین متاسفانه هنرمندان عزیز زیادی را نیز در کشور و همین استان خودمان از دست دادیم.

سیدابراهیم اطهری هنرمند ساروی  با خبرنگار ایران تئاتر در مازندران به گفت و گوی نشست در ادامه گفتن و گو او را با روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی مازندران در ادامه می‌خوانید: 

خودتان را معرفی کنید ؟ 

سیدابراهیم اطهری چهل و یک ساله و ساکن شهرستان ساری. اصالتا اهل روستای پهنه کلا.

چگونه با هنر نمایش آشنا شدید و از چه سالی اولین نمایشی که بازی کردید؟ 

نه سالم بود که یواشکی از کیف مادرم پول به اندازه ی خرید بلیط سینما برمی داشتم و بعد پای پیاده کیلومترها راه می رفتم تا به سینما برسم. گاهی یک فیلم را چند بار می دیدم و همین اتفاق باعث می شد که بعد از سئانس آخر، تقریبا نیمه های شب به خانه برسم که بیشتر اوقات با یک کتک مفصل همراه بود. سال ها بعد، در سن پانزده سالگی توسط استاد «علی دنیوی» که آن زمان کارگردان رسمی تاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد استان بود، با وساطت یکی از دوستان شان، اجازه پیدا کردم که فقط برای سه جلسه دیدن تمرین، به گروه شان وارد شوم. یادم می آید، آن ها برای حضور در یک جشنواره ملی تاتر آماده می شدند و فقط یک هفته تا آغاز آن جشنواره زمان باقی مانده بود. در همان جلسه ی اول تمرین متوجه شدم، آماده سازی یک نمایش سخت تر از آن هست که من فکرش را می کردم و همانجا بود که تصمیم گرفتم بعد از پایان جلسه ی سوم دیگر پایم را به آنجا نگذارم! اما قسمت برای من طور دیگری رقم خورده بود زیرا جلسه ی دوم تمرین، یکی از بازیگران آن نمایش در دانشگاه شهر دیگری پذیرفته شده بود و از ادامه ی حضور انصراف داد و در جلسه ی سوم نیز بازیگر ذخیره ای که جای آن بازیگر اصلی آمده بود، در محیط خارج از تمرین، دچار آسیب شد و بالطبع او هم از گردونه ی تمرینات خارج شد. از آنجایی که من در همان سه جلسه، کل متن را حفظ کرده بودم، در اقدامی با ریسک بسیار بالا، از سوی کارگردان محترم به عنوان بازیگر جایگزین کارم را آغاز کردم و آن آغاز یک ماراتون هنری برای من شد. هفته ی بعد در جشنواره ی ملی تاتر، در دو سئانس بازی کردم و خوشبختانه کارگردان کار از من بسیار راضی بود. فقط هنوز یادم می آید قبل از اجرای اصلی مقابل دیدگان داوران، به خاطر عدم تجربه ی کافی و بازی روی صحنه، هزار بار از شدت استرس به سرویس بهداشتی رفتم! 

چه نمایش های به عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشتید؟

من در ادامه در هفده کار دیگر به عنوان بازیگر حضور داشتم که احتمالا نام بردن از همه ی آن ها از حوصله ی خوانندگان خارج است اما به شخصه سه نمایشی که از بازی کردن در آن احساس خوبی داشتم برمی گردد به بازی در نمایش؛ (بانوی قهرمان) به کارگردانی استاد «علی دنیوی» و نمایش (رستم و سهراب) و (مرهم عزیز) به کارگردانی آقای «افشین رشیدی». چند نمایشنامه هم نوشتید که در جشنواره های بسیاری به روی صحنه رفت و یا چاپ شد. چطور شد که به نویسندگی روی آوردید؟  علاقه به نویسندگی در من هم برمی گردد به لطف استاد «علی دنیوی». ایشان به خاطر اینکه هر سال داور بخش انتخاب یا نهایی یک جشنواره بودند، مرا با خود به اجرای بازبینی ها می بردند و همین حضور در بازبینی ها باعث می شد من در طول یک سال به طور متوسط صد نمایش تاتر ببینم و طبیعی بود که، نمایش های بسیاری به خاطر ضعف متن از رسیدن به مرحله ی نهایی جشنواره ها باز می ماندند. آنجا بود که کم کم متوجه نقاط ضعف و قوت متن ها می شدم و می فهمیدم که داورها به چه فاکتورهایی در متن توجه می کنند. به همین خاطر برای شروع، متنی نوشتم به نام (نجات یافته ها) و آن را به دبیرخانه جشنواره تاتر استانی پست کردم. متن در کمال ناباوری پذیرفته شد و با اعلام علاقه ی استاد «سیدابراهیم عمادی» که از مفاخر تاتر استان هستند، متن در همان سال، به کارگردانی ایشان منتخب حضور در جشنواره بین الملی تاتر فجر شد. از نمایش نامه های دیگری که خودم به آنها علاقه دارم می توانم به نمایشنامه ی (فرخنده) اشاره کنم که جایزه ی بهترین متن از دوازدهمین جشنواره ملی تاتر مقاومت را از آن خود کرد و همان سال با یک قرارداد خیلی خوب توسط (انتشارات نمایش) چاپ شد. یادم می آید این اولین پول درست حسابی بود که به صورت حرفه ای به من می رسید! خوشبختانه این نمایش چندین اجرای بسیار موفق در سراسر کشور داشت و درآمد قابل قبولی نیز از آن به من رسید. نمایشنامه ی (مراسم اعدام)، (گهواره در سنگر) و (کابوس در میدان جنگ) هم از متن های مورد علاقه ی من هست که خوشبختانه همزمان با اجرا توسط کارگردان های خوب استان، در جشنواره ها نیز حائز رتبه هایی شدند. بازیگران مورد علاقه تان در استان را نام ببرید.  جواب دادن به این سوال خیلی سخت است چون بهتر بودن در بازیگری بخشی از آن فنی و بخشی دیگر سلیقه ای است. ولی شخصا در بین آقایان؛ بازی «افشین رشیدی»، «رضا عموزاد»، «تورج زایدلی»، «حسین شیدایی فر»، «امین باقری» و «سیدحسین ساداتی» را دوست دارم و در بین بانوان هم؛ «ندا حبیبی»، «سیده فاطمه سجادی»، «فاطمه مکاری»، «بهناز دوستی»، «عارفه عربی» و «هانیه تقی نژاد» را دنبال می کنم. و در کارگردانی؛ کارهای «یاسر محمودی» را خیلی دوست داشتم و دارم و حتی در گذشته، گاهی برای دیدن نمایش های ایشان که در تهران اجرا می شد، مسافت زیادی را با کمترین پول می رفتم تا نمایش ایشان را ببینم و بعد از پایان نمایش، گرسنه و تشنه مسافت زیادی را برمی گشتم. زیرا آنقدر پول نداشتم که بتوانم هزینه کنم. من از نمایش های ایشان حین اجرا، عکس هایی دارم که احتمالا خود ایشان آن را ندارند.  از کارگردان های مورد علاقه ی دیگر می توانم به آقایان «افشین رشیدی» و  «ماجد آهنگر» اشاره کنم. دو سبک متفاوت و خاص.

حال و هوای این روزهای تئاتر !؟

به خاطر کرونا، عده ی بسیاری از هنرمندان، بخصوص هنرمندانی که به صورت گروهی تمرین می کنند، دچار مشکلات زیادی شدند و این بین متاسفانه هنرمندان عزیز زیادی را نیز در کشور و همین استان خودمان از دست دادیم. از طرفی عده ی بسیاری از هنرمندان به خاطر مشکلات اقتصادی، زندگی شان در آستانه ی فروپاشی قرار دارد که جزو واقعیت های تلخ این قشر بوده و هست. البته اقدامات خوبی هم صورت گرفته که جا دارد از زحمات و مدیریت کم نقص مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد استان، جناب آقای «زارع» تشکر کنم که علیرغم تمام محدودیت ها و مشکلاتی که می دانم آن اداره از گذشته و اکنون با آن روبرو بوده و هست، باز هم چراغ هنر به واسطه ی مدیریت خوبشان روشن باقی مانده است. 

کلام آخر؟

و در آخر هم از ریاست محترم انجمن نمایش استان، جناب آقای «یاسر محمودی» و همکاران ایشان تشکر کنم که تحول شگرفی در زمینه های متعدد از زمان حضور ایشان در این سمت صورت گرفته است. 
گر در سرت هوای وصال است حافظا    - باید که خاک درگه اهل هنر شوی




مطالب مرتبط

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است
در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است

محمد محمدی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد از طنزواره استانی میرما به عنوان ویترین طنز پردازان استان مازندران نام برده و ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی بتوان در عرصه ملی آن را برگزار نمود.

|

با مشارکت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انجمن نمایش مازندران

کارگاه یک روزه بازیگری و کارگردانی در محمودآباد برگزار شد
با مشارکت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انجمن نمایش مازندران

کارگاه یک روزه بازیگری و کارگردانی در محمودآباد برگزار شد

به همت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد ، کارگاه یکروزه بازیگری و کارگردانی زیر نظر استاد ایرج افشاری در محمودآباد برگزار شد.

|

با حضور مدیران شهری و هنردوستان محمودآبادی

از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد
با حضور مدیران شهری و هنردوستان محمودآبادی

از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد

هم‌زمان با شب های جشن عید مبعث و دهه مبارک فجر ، با حضور ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اعضای شورای اسلامی شهر محمودآباد و اعضای هییت مدیره انجمن هنرهای نمایشی مازندران از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد.

|

با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر
با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر

در بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» که به دبیری مسلم خردمند برگزار می‌شود، آثار تولیدی دانشجویان افسری دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، با موضوع دریا، نیروی دریایی ارتش و ماهیت دفاعی نیروهای دریایی بر صحنه می‌روند. 

|

گفت و گو با کارگردان نمایش برگزیده جشنواره سی و پنجم تئاتر مازندران

مارال جعفرنژاد : همدلی هنرمندان با یکدیگر موجب پیشرفت است
گفت و گو با کارگردان نمایش برگزیده جشنواره سی و پنجم تئاتر مازندران

مارال جعفرنژاد : همدلی هنرمندان با یکدیگر موجب پیشرفت است

مارال جعفرنژاد کارگردان نمایش خیابانی «پوتین»، همدلی صنف هنرمندان با یکدیگر ، حمایت هنرمندان تئاتر جهت تولید آثار بیشتر و اعتماد دو طرفه مسئولین و هنرمندان به یکدیگر خصوصا هنرمندان جوان را در پیشرفت تئاتر موثر دانست.

|

نظرات کاربران