در حال بارگذاری ...
رضا عمرانی نسب کارشناس تئاتر استان مازندران:

بومی‌گرایی نقطه قوت سی‌ودومین جشنواره

رضا عمرانی نسب مسئول واحد نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و ناظر هیأت انتخاب سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران درباره دلایل انتخاب تعداد اندکی از آثار متقاضی توسط هیأت انتخاب.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از مازندران،  رضا عمرانی نسب گفت: یکی از تصمیم‌های اتخاذ شده برای جشنواره امسال، افزایش تعداد اعضای هیأت انتخاب بود. بر خلاف‌ سال‌های گذشته که معمولا سه نفر به عنوان داور مرحله نخست معرفی می‌شدند، امسال پنج متخصص و کارشناس صاحبنظر و برجسته تئاتر مسئولیت انتخاب آثار را عهده‌دار شدند تا نگاه تخصصی به آثار افزایش یابد و حاشیه‌های احتمالی پس از مرحله انتخاب که معمولا در دوره‌های مختلف شاهد آن بودیم هم کمتر شود.

افزایش دقت‌نظر در داوری آثار

هیأت انتخاب پس از بازبینی آثار بر مسائلی مانند افزایش توجه به آموزش در حوزه‌های مختلف مانند کارگردانی، نویسندگی، بازیگری، طراحی صحنه و همچنین استفاده از دراماتورژ در کارگردانی آثار برای شکل‌گیری درست اثر تأکید زیادی داشتند. در نهایت هم بر اساس معیارهایی مانند نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، دراماتورژی، توجه کارگردان‌ها و نویسندگان به زبان مادری و آیین‌های بومی و سایر شاخص‌ها چهار اثر را انتخاب کردند. البته این گونه نبود که همه آثار حذف شده اشکالات متعدد داشته باشند. برخی آثار ممکن است در یک یا دو شاخص نمره پایینی کسب کرده باشند که روی مجموع امتیاز آن‌ها تاثیر گذاشته باشد.

تاثیر کرونا بر کیفیت آثار

مسئول واحد نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل کنار گذاشته شدن آثار، آماده نبودن نمایش‌ها بر اثر محدودیت‌های کرونایی بود. به هر حال باید در نظر داشته باشیم که کرونا فضا و زمان تمرین را از هنرمندان ما گرفت. در برخی شهرستان‌ها تا همین سه هفته پیش سالن‌ برای تمرین به هنرمندان داده نشده بود. این مسائل نیز روی کیفیت آثار تاثیر می‌گذارد.

عمرانی‌نسب به وجود ضعف‌های فنی مشهود در برخی نمایش‌ها نیز اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم جشنواره استانی تئاتر را معیار سنجش تئاتر مازندران در سال‌های اخیر بدانیم، روند رو به پایینی در زمینه کیفیت آثار مشاهده می‌شود. در بازبینی آثار گاهی ضعف‌های فنی بسیار برجسته‌ای مشاهده می‌شد که قابل انتظار نبود. آثاری هم داشتیم که کپی کاملی از آثار پیش‌تر اجرا شده بودند و تحت عنوان نام اقتباس فقط نام شخصیت‌ها و نمایش در آن تغییر کرده بود. در واقع برداشت نادرستی از مفهوم اقتباس رخ داده بود.

وی اظهار کرد: به هر حال از جشنواره تئاتر استان باید اثر یا آثاری به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر معرفی شوند که حداقل‌های لازم را داشته باشند و برای دفاع از اعتبار تئاتر مازندران بتوانند پس از صعود از جشنواره استان و معرفی به دبیرخانه فجر، نظر اعضای هیأت انتخاب در مرحله بعدی را هم جلب کنند.

بومی‌گرایی، نقطه قوت جشنواره

مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر استان در عین حال یکی از نقاط قوت جشنواره امسال و آثار انتخاب شده برای مرحله نهایی را برجسته بودن وجه بومی نمایش‌های راه یافته به بخش نهایی و همچنین بیشتر بودن تعداد آثار نوشته شده توسط هنرمندان استان عنوان کرد و گفت: نمایش «ونوشه» بومی اثری بومی آیینی و مذهبی است و «زنان بیشه‌گل» هم نمایشی بومی و آیینی با موضوع دفاع مقدس است. «تروما» هم هرچند که محتوای بومی و آیینی ندارد و اثری اجتماعی است، اما توسط یک هنرمند بومی نوشته شده است. «گفت‌وگوی بی‌پایان ستاره با مادرش در وقت مردن» نیز هرچند که توسط محمد چرمشیر نوشته شده، اما نمایشنامه‌ای بومی برآمده از فضای دفاع مقدس در جنوب کشور است. البه در بین سایر آثار مرحله انتخاب نیز نمایش‌های بومی و نوشته شده توسط هنرمندان استان داشتیم که در صورت رفع ضعف‌ها قابلیت تبدیل شدن به نمایش‌های باکیفیت را دارند.

سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران به دبیری یاسر محمودی برنتی، هفته نخست آذر ماه به میزبانی ساری و با محدودیت‌های کرونایی برگزار خواهد شد.

 




مطالب مرتبط

یادداشت مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی مازندران

هنرمندان تئاتر تنها در میدان
یادداشت مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی مازندران

هنرمندان تئاتر تنها در میدان

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران از عدم حمایت از تولیدات نمایشی استان ها گلایه و در تعریف شعار سال (جهش تولید، با مشارکت مردم) تولیدات هنری را در جایگاه و نقش مهم این شعار دانست و نقش هنرمندان در جذب مشارکت مردم را بسیار حائز اهمیت خواند

|

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است
در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است

محمد محمدی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد از طنزواره استانی میرما به عنوان ویترین طنز پردازان استان مازندران نام برده و ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی بتوان در عرصه ملی آن را برگزار نمود.

|

با مشارکت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انجمن نمایش مازندران

کارگاه یک روزه بازیگری و کارگردانی در محمودآباد برگزار شد
با مشارکت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و انجمن نمایش مازندران

کارگاه یک روزه بازیگری و کارگردانی در محمودآباد برگزار شد

به همت سازمان حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد ، کارگاه یکروزه بازیگری و کارگردانی زیر نظر استاد ایرج افشاری در محمودآباد برگزار شد.

|

با حضور مدیران شهری و هنردوستان محمودآبادی

از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد
با حضور مدیران شهری و هنردوستان محمودآبادی

از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد

هم‌زمان با شب های جشن عید مبعث و دهه مبارک فجر ، با حضور ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اعضای شورای اسلامی شهر محمودآباد و اعضای هییت مدیره انجمن هنرهای نمایشی مازندران از پوستر دومین طنزواره استانی میرما رونمایی شد.

|

نظرات کاربران