در حال بارگذاری ...
تولید کننده ویژه برنامه «تماشاخانه 29 مازندران»:

«تماشاخانه 29 مازندران» سهم هنرمند، رسانه‌، مسئول و جامعه در پیشرفت فرهنگ را بررسی می‌کند

چهارمین قسمت ویژه‌برنامه «تماشاخانه ۲۹ مازندران» ساعت ۱۷:۳۰ چهارشنبه این هفته به طور زنده از سیمای مازندران روی آنت می‌رود.

به گزارش تئاتر مازندران، این برنامه که 3 قسمت آن تا کنون به صورت زنده روی آنتن سیمای مازندران رفت، قرار است در قسمت چهارم میزبان «عیسی قاسمی طوسی» مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران باشد. طراح و برنامه‌ریز این ویژه‌برنامه با بیان این‌که «تماشاخانه 29 مازندران» علاوه بر قسمت چهارم، دو قسمت ضبطی دیگر نیز خواهد داشت، گفت: در دو قسمت بعدی قرار است نگاهی به حاشیه‌ها و نتایج جشنواره بیست‌ونهم تئاتر مازندران داشته باشیم. همچنین گفت‌وگو با برگزیدگان نیز از بخش‌های این برنامه قسمت‌های چهارم، پنجم و ششم خواهد بود

رحیم رستمی اظهار کرد: در این برنامه به نقش رسانه‌ها در حمایت از هنر و به ویژه تئاتر، نگرش نهادهای مختلف و مسئولان به فرهنگ و هنر، دلایل فاصله داشتن جامعه با هنر تئاتر از نگاه جامعه‌شناسان، جایگاه قانونی نهادهایی مانند شورای شهر و شهرداری‌ها در زمینه پشتیبانی از فرهنگ و هنر و هنرمندان و الزامات رفتار حرفه‌ای هنرمندان در فعالیت‌های هنری پرداخته شد. تا کنون در حوزه رسانه اشکان جهان‌آرای و هومن حکیمی، در زمینه جامعه شناسی دکتر محمدرضا سلیمانی –جامعه شناس و استاد دانشگاه- و در بخش مسئولیت نهادهای شهری نسبت به هنر و هنرمندان آقای محمد محمدی، رئیس پیشین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل و نایب رئیس کنونی شورای شهر آمل مهمان برنامه بودند.

وی درباره اهداف اصلی این برنامه تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی از تولید این برنامه در کنار اطلاع‌رسانی برگزاری جشنواره، این بود که بررسی شود سهم هنرمندان، رسانه‌ها، مسئولان و جامعه از این‌که در مسائل فرهنگی پیشرفت محسوسی نداریم چیست. چرا معمولا با سرعت زیادی ادعا می‌کنیم و سرعت عمل‌مان کم است؟

این هنرمند و فعال رسانه‌ای خاطرنشان کرد: یکی از دلایل داخلی است که به هنرمندان برمی‌گردد. بدون تعارف باید گفت مشکلات بین خود هنرمندان ما حل نشد. در دوره‌های قبل ثابت شد که مشکلات ریز و درشتی بین بچه‌های تئاتر هست که باید هوشمندانه حل شود. از مسائل حرفه‌ای تا مسائلی که به انضباط کاری مربوط است. از رعایت بزرگ و کوچکی تا مسائل اداری و نظم گروهی و پذیرفتن شرایط جشنواره، همه و همه نکاتی است که باید بین خود هنرمندان آسیب‌شناسی و حل شود.

مجری برنامه «تماشاخانه 29 مازندران» تصریح کرد: یک مساله هم بیرون از جامعه تئاتری است و به همه نهادهای فرهنگی برمی‌گردد که در تمام این سال‌ها سعی کردند یا خواستند کار کنند، اما خروجی و حتی برنامه‌ریزی درستی از آن‌ها ندیدیم. عجیب‌تر این که اگر این نهادها قوانینی برای حمایت از فعالان فرهنگ و هنر داشتند، حتی قوانین خودشان را هم درست اجرا نکرده‌اند یا با آن آشنا هم نیستند. ساده و واضح بگویم، بسیاری از مسئولان ما در شورهای شهر و روستا 34 ماده قانون را درست مطالعه نکردند. یا اگر اگر مطالعه کردند خروجی این توجه کجاست؟

رستمی افزود: در «تماشاخانه 29 مازندران» تلاش کردیم بگوییم هر جریان اجتماعی درستی و هر تازه شدن فرهنگی به این دو مساله بستگی دارد که فرهنگ و فرهنگ‌دوستان در داخل خودشان باید تازه شوند و برنامه عملی برای خودشان بسازند و دوم این‌که حامیانی که مسئولیت قانونی و نظارتی دارند باید قوانین خودشان را مطالعه کنند و اگر هم ندارند قانون وضع کنند تا جریان حمایتی برای هنر ایجاد شود. این دو اتفاق باعث می‌شود که جریان هنر جان بگیرد و رشد کند. همه چالش‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی امروز به خاطر این است که بی‌برنامه بودیم.

وی خاطرنشان کرد: در «تماشاخانه 29 مازندران» به ضرورت ورود حرفه‌ای و درست رسانه‌ها به جریان‌های هنری هم پرداختیم. این‌که رسانه‌ها باید به این جریان توجه کنند و باید با توجه به آنچه که سفارش مردم است و می خواهند، به دنبال حمایت بروند. حمایت به معنی این نیست که خبر اجرای نمایش را منتشر کنند. حمایت یعنی این‌که از آغاز تا پایان فرآیند هنری در رسانه‌ها دیده شود و همه ابعاد یک اثر هنری را پوشش دهند.

رستمی با بیان این‌که ما رسانه‌ای‌ها مثل کشاورزان مدعی هستیم نهال فرهنگی را می‌کاریم، تصریح کرد: وقتی نهال یا بذر می‌کاریم باید به دنبال نتیجه آن در آینده باشیم. اگر در فرآیند تولید حواس‌مان نباشد که محتوای اثر چیست، مثل این است که برای یک محصول خوب، بسته‌بندی خوبی نداشته باشیم. یا حتی در مسیر رشد آن، حمایتی از آن نکنیم.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: همه این‌ها نشان می‌دهد که در ارائه هنر به جامعه قوی عمل نشد. چه از سوی هنرمند، چه از طرف حامیان و چه از طرف رسانه‌ها. اگر در ارائه قوی باشیم می‌توانیم از مخاطب انتظار داشته باشیم. ما الان چیزی به گوش مخاطب نمی‌رسانیم که از او توجه بخواهیم.

وی نقدی را هم متوجه مخاطبان دانست و اظهار کرد: البته این نکات به این معنا نیست که نقدی به مخابان ما وارد نیست. با احترام به همه مخاطبان ارجمند، می‌گویم که مخاطب هم باید نیازسنجی کند. فصل آن است که مخاطب به دنبال نیازهای فرهنگی و هنری خودش برود و از رسانه، هنرمند و مدیران مطالبه‌گری کند. یعنی مخاطب واقعا باید هوشمندانه سفارش دهد. وقتی نیازهای خودش را شناسایی می‌کند و می‌خواهد، ریشه اصلی ایجاد یک جریان درست اجتماعی را رقم می‌زند.




نظرات کاربران