در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «بر پدر هر چی دروغگو لعنت»:

«بر پدر هرچی دورغگو لعنت» اقتباسی از «ماجرای عجیب سگی در شب» است

«بر پدر هر چی دروغگو لعنت» ششمین نمایشی بود که در بیست و نهمین جشنواره تئاتر مازندران روی صحنه رفت.

به گزارش تئاتر مازندران، این نمایش به طراحی و کارگردانی «حمیدرضا خسروی لرگانی» از گروه تئاتر مولانا نوشهر در جشنواره بیست و نهم مازندران اجرا شد. کارگردان «بر پدر هرچی دورغگو لعنت» درباره شیوه اجرایی نمایش گفت: این نمایش مانند کارهای قبلی من کمی رنگ و بوی فانتزی دارد. اتفاقی که با دغدغه این روزهای من در نمایش رقم خورد، توجه به بیماری اتیسم بود که دریابیم نگاه آن‌ها به بیرون چگونه می‌تواند باشد. البته این نمایشنامه ابتدا یک ایده خام بود که با خواندن رمان و نمایشنامه و تغییرات به طرحی در آمد که ایده اولیه را کامل کرد.

حمیدرضا خسروی لرگانی با بیان این‌که «بر پدر هر چی دروغگو لعنت» اقتباسی از رمان «ماجرای عجیب سگی در شب» اثر «مارک هادون» است، افزود: رمان «ماجرای عجیب سگی در شب» رفتار جامعه با بیمار را نشان می‌دهد، اما من تصمیم گرفتم رفتار کودک بیمار را نسبت به جامعه اطرافش نشان دهم. همه اتفاقات در ذهن کارکتر اول داستان رخ می‌دهد و تمام چیزی که مخاطب می‌بیند ذهنیت یک آدم نابغه اوتیسمی است که با ذهن خودش دنیا را طراحی کرده و بزرگترین کار زندگی‌اش به عقیده خودش سفر با مترو از شهری به شهر دیگر است. پس برای کسی که سقف آرزوهایش در این حد است نمی‌توان صحنه پر طمطراقی طراحی کرد.

وی اظهار کرد: صحنه هم بر اساس ذهن او طراحی شده، صحنه‌ای ساده که تماما دنیا را سه رنگ می‌بیند و جز این سه رنگ چیز دیگری ما روی صحنه نمی‌بینیم. هرچه مخاطب در صحنه می‌بیند داخل ذهن یک بیمار اوتیسم است. طعنه به سفر که نگاه اساطیری متن به ایلیاد و ادیسه بوده کاملا در اجرا و حتی بروشور مشهود است. این نمایش همه چیز را ساده نشان می‌دهد و تمام روابط به سادگی نشان داده می‌شود.

خسروی لرگانی خاطرنشان کرد:  تمام کارکترها ساخته ذهن کریستوفر هستند؛ کاملا برعکس رمان «ماجرای عجیب سگی در شب» که کریستوفر ساخته ذهن کارکترها بود. برای طراحی صحنه از آدم‌ها استفاده کردیم. ایده کلی این بود که بازیگران از صحنه خارج نشوند و شاهد ماراتون در بازیگری باشیم. تمام تلاش من برای کارگردانی این است که آن چیزی که در ذهنم هست را روی صحنه پیاده کنم. چون سبک این نمایش فانتزی است، ناخودآگاه سبک کاری من به سمت و سوی فانتزی می‌رود.

 

هنرپیشگان: بهراد محمدی، نیلوفر شهفری، فرهاد داوری‌کیا، کیمیا هوشمند، علیرضا صادق‌پور، امیرحسین بختیاری و ملیکا رادمند

دستیار برنامه‌ریز: فرشاد عبدلی

طراح لباس: علیرضا شریفی

ساخت و انتخاب موسیقی: مهران بهرامی فارسی

دستیارکارگردان: مینا مجرد

طراح صحنه: مهنوش امینایی

 




نظرات کاربران