در حال بارگذاری ...

بیانیه هیأت داوران مرحله انتخاب بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر مازندران

هیات داوران مرحله بازبینی بیست و نهمین جشنواره تئاتر مازندران پس از بازبینی ۱۹ اثر، بیانیه خود را منتشر کردند

بیانیه هیأت داوران مرحله انتخاب بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر مازندران

جشنواره تئاتر استان مازندران به ایستگاه بیست و نهم خود رسید. با توجه به ارسال ٢٠ اثر نمایشی به دبیرخانه این جشنواره، هیأت داوران مرحله انتخاب، کاری بس دشوارتر از دوره‌های قبل را پیش رو داشت. بی‌شک مهم‌ترین اصل این انتخاب، اعتقاد راسخ هیأت داوران بر دوری از نگاه سلیقه‌ای و تأکید بر رویکردهای فنی و هنری این آثار بوده است. با این نگاه، پس از بازبینی ١٩ اثر و ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو و در نظر گرفتن تمام جوانب فنی و هنری، نهایتاً هیأت داوران، 7 اثر را برای حضور در جشنواره انتخاب کردند.

در این میان، رویکرد هیأت داوران در انتخاب آثار، بر محور دقت در انتخاب موضوع یا نگارش متون، توجه به ایده‌ی دراماتیک و متعاقباً شیوه بیانی و اجرایی کارگردان، توجه به خلاقیت هنری و دقت نظر در پرداخت دیگر عناصر درام و همچنین اهتمام گروه اجرایی در مخاطب‌شناسی اثر خود بوده است.

در همین راستا، هیأت داوران معتقد است، برخی آثار فاقد نکات اشاره شده بوده و گویی در پروسه‌ای شتاب زده، صرفاً برای حضور در جشنواره به صحنه رفته‌اند. بدیهی است محدودیت یا فقدان امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در شهرستا‌ها برای تولید اثر نمایشی، مد نظر هیأت داوران قرار گرفته است.

با این حال، معتقدیم، آثار راه یافته به جشنواره، سقف توانمندی هنرمندان تئاتر این استان نبوده و نیست. چراکه به یقین برخی از اجراها، به دلیل محدودیت‌هایی که هر جشنواره در سیاست‌های کلی‌اش دارد، خود به خود امکان حضور در جشنواره را از دست می‌دهند.

گرچه حضور در جشنواره تئاتر استانی می‌تواند پلی برای معرفی بیشتر آثار نمایشی باشد، اما مطمئناً آیینه‌ی تمام نمایی برای ارائه اثر هنری نیست. چراکه هنر تئاتر در مواجهه با مخاطب اصلی خود یعنی توده‌ی مردم کامل شده و صرفاً حضور یا عدم حضور در جشنواره‌ها مبنای انگیزه و اهداف غایی هنرمندان نیست.

امید است هنرمندان نمایش استان در فعالیت‌های آتی، در به روزرسانی دانش فنی و اجرایی خود همت گمارده تا تئاتر مازندران با توجه به استعدادهایش به جایگاه واقعی خود برسد.

با این وصف، هیأت داوران مرحله انتخاب آثار بیست‌و‌نهمین جشنواره تئاتر استان مازندران، نمایش‌های زیر را بدون اولویت، برای حضور در این جشنواره معرفی می‌کند.

ولویت، برای حضور در این جشنواره معرفی می نماید.

١-  نمایش «بر پدر هر چی دروغگو لعنت» به کارگردانی حمیدرضا خسروی از نوشهر

٢-  نمایش «سوپ بوقلمون» به کارگردانی سینا علیپور از بابلسر

٣-  نمایش «مسلخ» به کارگردانی نعیم صالحی از تنکابن

٤-  نمایش «امپرسیون؛ جیغ بنفش» به کارگردانی فرهاد عرب از بابل

٥-  نمایش «حقایقی درباره ی یک ماهی مُرده» به کارگردانی علی محمدی حاجی از بابل

٦-  نمایش «پُلی از جنس شیشه» به کارگردانی فرشته پیاده روحی از بابل

٧-  نمایش «ساعت گرگ و میش» به کارگردانی رضا امیرصالحی از آمل

 

هیأت داوران مرحله انتخاب آثار بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان مازندران:

رحیم ناظریان / محمد شجاعی / علیرضا قنبری

ناظر هیأت داوران: حمیدرضا برزگر

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران